Zamknij

Jakie choroby mogą nasilać się podczas świąt? Wyjaśnia lekarka

23.12.2022
Aktualizacja: 23.12.2022 11:20

Święta to czas, który wybija nas z naturalnego rytmu. Dłuższy sen, obfite posiłki, emocje: to wszystko wpływa na organizm i może nasilać nieprzyjemne objawy chorób przewlekłych. Kto jest najbardziej narażony?

Niektóre choroby nasilają się podczas świąt. Lekarka ostrzega
fot. Shutterstock

Świąteczny czas to wyzwanie zarówno dla naszego ciała, jak i ducha. U niektórych osób może pojawić się świąteczna depresja, która objawia się smutkiem, przygnębieniem. Presja, jaką czujemy pod koniec roku, często jest źródłem olbrzymiego stresu, który wpływa na cały organizm.

–  Od kilku lat obserwuję u moich pacjentów zaostrzenie przebiegu ich chorób w okresie świątecznym. Do rzadkości nie należą silne migreny, albo pojawienie się napadów padaczkowych u osób, które pod wpływem leczenia już dawno ich nie doświadczały –  pisze na Facebooku neurolożka, dr Ewa Czapińska-Ciepiela

Jak podkreśla lekarka, nie wiadomo co może mieć wpływ na nasilenie objawów; nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Czynniki, które niekorzystnie wpływają na nasze samopoczucie, to między innymi:

  • stres (trudne rozmowy, spotkania)
  • nagła zmiana stylu życia (najpierw świąteczna bieganina, a później lenistwo)
  • nadmiar obowiązków

Zwiększona ilość bodźców i nietypowe emocje mogą sprawić, że nawet osoby, u których nie stwierdzono żadnych chorób, będą czuły się trochę gorzej.
– Nie znaczy to, że padaczka i migrena to choroby wywołane stresem. Nie jest to aż tak proste. Ale na pewno trudne sytuacje życiowe i nadmiar bodźców mogą negatywnie wpływać na ich przebieg – tłumaczy dr Ewa Czapińska-Ciepiela.

Teorię lekarki potwierdzają komentarze opublikowane pod jej postem. Okazuje się, że na samopoczucie w święta narzeka wiele osób:

“Jestem nauczycielem i chorą na padaczkę. Za każdym razem jak jest przerwa - świąteczna, ferie, wakacje kończę atakiem. Wydaje mi się, że to pod wpływem nagłego odpoczynku gdzie do tej pory byłam na pełnych obrotach.”

“Może ciężkostrawna dieta. Grzyby, kapusta, śledź w oleju albo w zalewie octowej... Mak, orzechy ..... Ja nie mam migren ale po tych świątecznych potrawach boli mnie głowa i jestem nie do życia.”

Jak zadbać o zdrowie w święta?

By uchronić się przed świątecznym spadkiem formy, warto wdrożyć kilka nawyków, które niekoniecznie związane są z tradycją. Przede wszystkim staraj się nie przesiadywać przy zastawionym jedzeniem stole przez cały dzień, mimo świątecznego planu dnia spożywaj posiłki mniej więcej o tych samych porach co zwykle. Ogranicz alkohol, który sprzyja stanom depresyjnym. Pomóc może też spacer, nawet krótki. Gdy dni są krótkie, organizmowi bardzo brakuje naturalnego światła. Pamiętaj, że nie musisz sprostać wszystkim oczekiwaniom narzuconym przez otoczenie: nie po to są święta. Utrzymuj kontakt z tymi, którzy są ci bliscy; jeśli możesz, zrezygnuj z niepotrzebnych, toksycznych spotkań, na które od dawna nie masz ochoty.

Źródło: Facebook/ Okiem Neurologa: padaczka i migrena - dr Ewa Czapińska-Ciepiela