Zamknij

Jak walczyć ze stresem? 12 nawyków, które zwiększają niepokój

17.05.2022 12:44

Jak dbać o spokój  i zdrowie psychiczne w trudnych czasach? Przedstawiamy 12 nawyków, których warto się wyzbyć, by zapanować nad nerwami. 

12 nawyków, które szkodzą psychice
fot. Shutterstock
  1. Pomijanie posiłków
  2. Spożywanie cukru w nadmiarze
  3. Uboga dieta
  4. Jedzenie fast foodów
  5. Brak ruchu
  6. Zbyt intensywne treningi
  7. Spożywanie alkoholu
  8. Odwodnienie
  9. Nieustanne śledzenie wiadomości
  10. Ignorowanie niepokojących objawów
  11. Nadmiar kofeiny w diecie
  12. Zbyt częste korzystanie z social mediów

Żyjemy w ciężkich czasach. Wielu z nas zmaga się z zaburzeniami lękowymi czy depresją. Jak żyć, by chronić organizm przed problemami natury psychicznej? Mamy wpływ na to, jak się czujemy. Istnieją pewne nawyki, na które nie zwracamy uwagi, a mogą stanowić główną przyczynę naszego niepokoju. Oto one:

Pomijanie posiłków

Zbyt długie przerwy między posiłkami mogą prowadzić do hipoglikemii, czyli  niedocukrzenia (spadku poziomu cukru we krwi). Taki stan wpływa również na układ nerwowy i charakteryzuje się nerwowością, drażliwością, zawrotami głowy.

Spożywanie cukru w nadmiarze

Jedzenie słodyczy pomaga chwilowo złagodzić niepokój, jednak jest to tylko chwilowe działanie, a nadmierne spożycie cukru zwiększa podatność na stres. Poza tym cukier sprzyja reakcjom zapalnym w organizmie.

Uboga dieta

By dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników, warto dbać o urozmaiconą dietę. Niedobór ważnych substancji może odbić się na naszym samopoczuciu psychicznym. Chodzi szczególnie o brak  wystarczającej ilości witamin (B, C, E), magnezu i kwasów omega-3 w jadłospisie.

Jedzenie fast foodów

To normalne, że nie zawsze mamy czas na gotowanie, jednak zawsze warto wybrać zdrowszą opcję. Jeśli mamy zjeść gotowego hamburgera z dodatkami i wzmacniaczami smaku, lepiej wybrać zupę z dobrym składem. Obecnie w prawie każdym sklepie można znaleźć zdrowe gotowce. Wysokoprzetworzone produkty bogate w tłuszcze nasycone zaburzają funkcjonowanie mózgu, mogą też wzmacniać nieprzyjemne dolegliwości związane z depresją.

Brak ruchu

Aktywność fizyczna to naturalny sposób na dobry humor. Ruch dostarcza organizmowi endorfin – wystarczy krótki spacer. Pamiętajmy, że siedzący tryb życia powoduje chroniczne zmęczenie, spadek motywacji i rozwój zaburzeń psychicznych.

Zbyt intensywne treningi

Jeżeli ćwiczymy, pamiętajmy, by robić to pod okiem doświadczonego trenera. Zbyt intensywne treningi (zwłaszcza cardio) mogą przyczynić się do nawracających ataków paniki. Trening powinien być dopasowany do naszych możliwości.

Spożywanie alkoholu

Alkohol to najbardziej znany depresant. Chociaż gdy pijemy alkohol, wydaje nam się, że doskonale łagodzi on lęki i niepokój, jest zupełnie odwrotnie. Po spożyciu alkoholu w organizmie uwalnia się kortyzol, który wzmacnia reakcje na stres. Regularne spożywanie alkoholu powoduje zaburzenia w wydzielaniu endorfin.

Odwodnienie

Pamiętajmy, by w ciągu dnia wypijać przynajmniej 1,5 litra wody. Odwodnienie to niebezpieczny stan dla całego organizmu, w tym układu sercowo-naczyniowego (może powodować zaburzenia rytmu serca).

Nieustanne śledzenie wiadomości

To, co dzieje się na świecie, jest źródłem nasilonego stresu u wielu z nas. Trudno przejść obojętnie obok doniesień zza granicy, jednak aby zachować spokój, nie powinniśmy przez cały dzień przeglądać newsów. Wyznaczmy sobie na to określony czas w ciągu dnia.

Ignorowanie niepokojących objawów

Jeżeli mamy problem z normalnym funkcjonowaniem, należy szukać pomocy u specjalisty. Sygnałów wysyłanych przez organizm nigdy nie należy lekceważyć.

Nadmiar kofeiny w diecie

Osoby, które mają problem z napadami paniki czy stanami depresyjnymi, powinny kontrolować ilość spożywanej w ciągu dnia kofeiny. Uczucie niepokoju po kawie to dolegliwość, która dotyka wiele osób. Ponadto, picie kawy bez umiaru ma niekorzystny wpływ na rytm dobowy.

Zbyt częste korzystanie z social mediów

Przeglądanie Instagrama czy Facebooka przez cały dzień może prowadzić do wielu kompleksów. Zastanawiamy się, dlaczego nie stać nas na rzeczy, które innym przychodzą bez trudu; porównujemy swój wygląd. To wszystko prowadzi do spadku poczucia własnej wartości i problemów z samoakceptacją.

Źródło: vogue.ua