Zamknij

Co oznacza: zdrowy sen? To on zapobiega chorobom serca i udarom mózgu

05.09.2022
Aktualizacja: 05.09.2022 10:30

Wysypianie się, czyli spanie zdrowym snem, nie tylko sprawia, że dobrze funkcjonuje się nam w ciągu dnia, ale w dłuższej perspektywie zapobiega też schorzeniom, na które najczęściej umieramy, czyli chorobom układu krążenia, w tym chorobie wieńcowej i udarowi mózgu. Tymczasem wciąż nie doceniamy roli snu. Jaki sen sprzyja mniejszemu o ponad siedemdziesiąt procent ryzyku zachorowania na serce?

Zdrowy sen a ryzyko chorób serca i udaru
fot. Schutterstock

To już kolejne badanie, które potwierdza, że wysypianie się ma niezwykły wpływ na zdrowie serca. Z francuskiego badania, które zaprezentowano na kongresie Europejskiego Towarzystwa Kardiologii (ESC) pod koniec sierpnia w Barcelonie, wynika bowiem, że niewysypianie się w nocy (a dzieje się tak w przypadku aż dziewięciu na 10 osób) znacznie zwiększa ryzyko choroby serca i udaru mózgu.

– Znaczenie jakości i długości snu dla zdrowia serca powinno być brane pod uwagę na jak najwcześniejszym etapie życia, gdy kształtują się zachowania prozdrowotne. Redukcja hałasu w nocy oraz stresu w pracy może pomóc poprawić sen – skomentował wyniki współautor badania dr Aboubakari Nambiema z Francuskiego Narodowego Instytutu Zdrowia i Badań Medycznych (INSERM ) w Paryżu.

Wysypianie się dzięki zdrowemu snowi. Czyli jakiemu?

Badaniem objęto 7200 osób, uczestników studium „Paris Prospective Study III” (PPP3). Byli to mężczyźni i kobiety w wieku 50-75 lat, bez chorób układu krążenia. Wszyscy przeszli badania fizykalne i wypełniali kwestionariusze na temat stylu życia, historii medycznej – własnej i rodzinnej – oraz schorzeń, na które cierpią. W kwestionariuszach zbierano dane na temat pięciu wskaźników zdrowego snu.

Osoby, które uzyskały optymalną notę za sen:

  • spały średnio 7-8 godzin co noc
  • rzadko zmagały się z bezsennością
  • nie czuły w ciągu dnia nadmiernej senności
  • nie cierpiały na bezdech senny (zaburzenia oddychania w czasie snu)
  • nie miały problemu z porannym wstawaniem (tzw. chronotyp poranny lub typ skowronka).

Dobry sen to mniejsze ryzyko choroby wieńcowej i udaru

Przez 10 lat w odstępach dwuletnich naukowcy sprawdzali, czy w badanej grupie dochodziło do przypadków rozwoju choroby wieńcowej serca oraz udaru mózgu. W analizie uwzględniono czynniki, które mogą mieć wpływ na jakość snu oraz na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, takie jak: wiek, płeć, spożywanie alkoholu, wykonywany zawód, palenie papierosów, wskaźnik masy ciała, aktywność fizyczna, poziom cholesterolu, cukrzyca, rodzinna historia występowania zawału serca, udaru mózgu czy nagłej śmierci sercowej.

Wyjściowo jedynie 10 proc. uczestników badania miało optymalny sen, a 8 proc. spało źle (najniższe noty). W czasie badania u 274 osób rozwinęła się choroba wieńcowa serca lub wystąpił udar mózgu.

Okazało się, że w porównaniu z osobami, których jakość i ilość snu oceniono najniżej, uczestnicy badania, których sen był optymalny, byli o 75 proc. mniej narażeni na chorobę wieńcową lub udar mózgu.

Poprawa jakości snu ważna w zapobieganiu chorobom serca

Naukowcy wyliczyli też, że gdyby wszyscy uczestnicy badania mieli optymalny sen, można by co roku uniknąć 72 proc. nowych zachorowań na chorobę wieńcową oraz udarów mózgu.

W trakcie badania (i dwóch kontrolnych wizyt) niemal u połowy (48 proc.) uczestników zmieniła się ocena snu: u 25 proc. pogorszyła się, a u 23 proc. poprawiła. Okazało się, że – w skali pięciopunktowej – poprawa oceny snu o jeden punkt wiązała się z 7-procentowym spadkiem ryzyka rozwoju choroby wieńcowej i udaru mózgu.

– Nasze badanie obrazuje znaczenie dobrego snu dla zachowania zdrowia układu sercowo-naczyniowego i wskazuje, że poprawa snu ma związek z niższym ryzykiem choroby wieńcowej serca oraz udaru mózgu. Odkryliśmy też, że znaczna większość ludzi ma problemy ze snem. A uwzględniając, że choroby układu krążenia są główną przyczyną zgonów na świecie, potrzebne jest przywiązywanie większej wagi do znaczenia dobrego snu dla utrzymania zdrowia serca – podsumował dr Nambiema.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: PAP