Zamknij

Zasypianie w ten sposób sprzyja nadwadze. Lepiej zrezygnuj z tego nawyku

24.06.2022 10:54
Spanie przy świetle sprzyja nadwadze: nowe badanie
fot. Shutterstock

Nowe badania wykazały, że to, jak śpimy, ma wpływ na naszą wagę i ciśnienie. Okazuje się, że ekspozycja na jakąkolwiek ilość światła w czasie snu sprzyja problemom zdrowotnym. Zobacz, dlaczego przed snem lepiej wyłączyć lampkę…

Wiadomo, że to, co jemy i ile się ruszamy, ma ogromny wpływ na stan naszego zdrowia. Siedzący tryb życia sprzyja nadwadze, otyłości i towarzyszącym im chorobom (takim jak nadciśnienie, otyłość, choroby serca, bezdech senny). Teraz odkryto, że na to, ile ważymy, mają wpływ też nawyki związane ze snem. Naukowcy z Northwestern University wykazali, że spanie z włączoną lampką ma związek z otyłością i zaburzeniami ciśnienia. Jak to możliwe?

Naukowcy: nawet jedna noc przy świetle może powodować zaburzenia

Według najnowszych badań, jakiekolwiek światło podczas snu ma negatywny wpływ na organizm. Chodzi tu też o świeczki czy małe lampki z delikatnym światłem. Według raportu ekspozycja na nawet umiarkowane oświetlenie podczas snu jest niekorzystna dla układu sercowo-naczyniowego, podnosi też tętno. Nawet przyciemnione światło dociera do gałek ocznych i aktywuje nasze ciało. Spanie przy świetle zaburza mocny, zdrowy sen i uniemożliwia regenerację organizmu.

– Wyniki tego badania pokazują, że nawet jedna noc narażenia na umiarkowane oświetlenie w pomieszczeniu podczas snu może zaburzyć regulację glukozy i działanie układu sercowo-naczyniowego, to natomiast czynniki ryzyka chorób serca, cukrzycy i zespołu metabolicznego. Ludzie powinni robić wszystko, by unikać lub minimalizować ekspozycję na światło podczas spania – powiedziała autorka badania, dr Phyllis Zee.

Naukowcy zbadali również, jak zapalone światło podczas snu wpływa na seniorów, którzy z racji wieku mają dużo większe ryzyko cukrzycy i chorób układu krążenia. W eksperymencie wzięło udział ponad 500 osób powyżej 60. roku życia, które otrzymały specjalne systemy monitorowania aktywności fizycznej podczas snu. Okazało się, że aż 53 proc. uczestników spało przy jakimś źródle światła. Badania wykazały, że im intensywniejsze światło, tym większe ryzyko otyłości, nadciśnienia i cukrzycy u seniorów.  Osoby, które spały przy świetle, chodziły też spać dużo później i później wstawały, co również jest niekorzystne dla organizmu. Jaka ilość światła jest najlepsza?

Gdy zasypiamy, pokój powinien być na tyle ciemny, żebyśmy nie mogli rozpoznać otaczających nas przedmiotów. Jeżeli nie możemy na tyle zaciemnić pomieszczenia, warto wykorzystać opaski na oczy.

Źródło: thetelegraph.com