Zamknij

Śpisz przy zapalonym świetle? Grozi ci cukrzyca i choroby serca

17.03.2022 13:58

Jak uniknąć cukrzycy i chorób serca? Naukowcy odkryli, że na rozwój tych chorób wpływa spanie przy zapalonym świetle. Dlaczego ten nawyk jest szkodliwy dla zdrowia?

Spanie przy świetle zwiększa ryzyko chorób serca i cukrzycy
fot. Shutterstock

Zdrowy, mocny sen to jeden z czynników, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Niedosypianie, częste budzenie się w nocy i nieustanne zmęczenie są szkodliwe dla wszystkich narządów. Niedobór snu pogarsza codzienne samopoczucie i znacznie obniża sprawność intelektualną. Nowe badanie dowodzi, że to, w jaki sposób śpimy, może wpływać również na ryzyko chorób serca i cukrzycy. Chodzi o spanie przy świetle, które sprzyja tym chorobom. Jeśli zależy nam na efektywnym wypoczynku, w nocy powinniśmy zrezygnować ze wszystkich źródeł światła.

Naukowcy: spanie przy świetle zwiększa ryzyko chorób serca i cukrzycy

Wielu z nas nie lubi spać w całkowicie zaciemnionych pomieszczeniach. Ciemność u niektórych osób powoduje niepokój i dyskomfort. Tymczasem zasypianie przy włączonej lampce nocnej może być niebezpieczne dla zdrowia. Jak informuje pismo PNAS, naukowcy z Northwestern University Feinberg School of Medicine, że w nocy nawet niewielkie natężenie światła może zaburzać prawidłowe działanie serca.

W badaniu testowano sen uczestników przy różnym natężeniu światła (od umiarkowanego po słabe) w ciągu jednej nocy. Odkryto, że umiarkowana ekspozycja na światło powoduje, że organizm przechodzi w stan zbliżony do czuwania. Objawy, jakie temu towarzyszą to m.in. przyspieszone tętno, szybsze krążenie krwi, silniejsze skurcze serca. U osób, które spały w jasnym pomieszczeniu, rano pojawia się insulinooporność. Oznacza to, że komórki mięśni, tkanki tłuszczowej i wątroby nie reagują dobrze na insulinę i nie mogą wykorzystywać glukozy z krwi do wytwarzania energii. Trzustka wytwarza wtedy więcej insuliny, a poziom cukru we krwi z czasem wzrasta. Choć zmiany związane z działaniem światła podczas snu nie są świadomie odczuwane, wpływają na działanie mózgu, zakłócając sen i procesy regeneracji.

– Tylko jedna noc narażenia na umiarkowane oświetlenie w pomieszczeniu podczas snu może zaburzyć regulację poziomu glukozy we krwi i działanie układu sercowo-naczyniowego, które są czynnikami ryzyka chorób serca, cukrzycy i zespołu metabolicznego – alarmuje autorka badań, dr Phyllis Zee.

Światło aktywuje układ współczulny odpowiedzialny za regenerację

W dzień i w nocy za naszą fizjologię odpowiadają współczulny i przywspółczulny układ nerwowy, przy czym współczulny przejmuje kontrolę w ciągu dnia. Zadaniem układu przywspółczulnego jest hamowanie pewnych reakcji. Powinien on działać w nocy, zapewniając regenerację całemu organizmowi. Nawet delikatne światło zaburza ten naturalny proces. Należy przy tym pamiętać, że źródłem światła są też latarnie miejskie czy księżyc.

– Odkrycia te są szczególnie ważne dla osób żyjących w nowoczesnych społeczeństwach, w których ekspozycja na nocne światło wewnątrz i na zewnątrz jest coraz bardziej powszechna – zaznaczyła dr Zee.

Jak dbać o zdrowy sen? Ważne zasady

Autorzy badań opublikowali wskazówki dotyczące prawidłowych warunków związanych z nocnym odpoczynkiem. Oto najważniejsze zasady:

  • Wyłączanie wszystkich świateł na noc – jeżeli potrzebujemy światła (na przykład ze względów bezpieczeństwa), należy wybrać jak najsłabszą lampkę lub ustawić ją bliżej podłogi.
  • Wybieranie odpowiedniego koloru światła – bursztynowe lub czerwone/pomarańczowe światło jest mniej pobudzające dla mózgu. Najbardziej nienaturalne jest dla nas światło białe i niebieskie.
  • Stosowanie masek na oczy – to najlepszy sposób, by zasłonić się przed światłem, zwłaszcza gdy nie możemy kontrolować źródła światła.
  • Odpowiednie ustawienie łóżka – łóżko powinno znajdować się w najbardziej zaciemnionym miejscu w sypialni

Gdy śpimy, w pomieszczeniu powinno być na tyle ciemno, aby rozpoznanie szczegółów było niemożliwe.

Źródło: PAP