Śpisz mniej niż 7 godzin? Zobacz, co to robi z twoim organizmem

04.10.2019
Aktualizacja: 04.10.2019 14:57
Przyczyny bezsenności.
fot. Shutterstock

Nie śpimy wystarczająco długo, a to ma znaczący wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie i długotrwałe zdrowie. Niestety, osób, które każdej nocy nie śpią dobrze, przybywa. Zobacz, co dzieje się z organizmem człowieka, gdy nie prześpi optymalnych siedmiu godzin. 

Bezsenność: przyczyny 

Od zdrowia psychicznego po sposób, w jaki nasze ciała magazynują tłuszcz – ostatnie badania naukowców wzbogacają dowody, które pokazują, jak bardzo brak snu wpływa na zdrowie. Badanie niedawno opublikowane w czasopiśmie „Journal of Lipid Research” dotyczyło tego, jak pięć godzin snu w nocy przez cztery dni w tygodniu, a następnie jedna 10-godzinna noc „snu regeneracyjnego” wpływa na zdrowie mężczyzn w wieku 20 lat. 

Przeczytaj: Bezsenność: leczenie psychologiczne bardziej skuteczne niż popularne leki

W szczególności wpłynęło to na ich lipemię posiłkową lub wzrost lipoprotein bogatych w trójglicerydy, które są związane z tworzeniem się zatykających i niebezpiecznych blaszek tłuszczowych w tętnicach. 

Eksperci, mimo licznych i różnorodnych badań, wciąż nie są w stanie dokładnie określić, dlaczego niewystarczająca ilość snu jest problemem, ale twierdzą, że stres związany z pracą nie tylko wpływa na nasz sen, ale powoduje dalsze konsekwencje – gorsze radzenie sobie z obowiązkami zawodowymi. 

Bezsenność: kogo dotyka najczęściej? 

Okazuje się, że bezsenność to problem wybranych grup społecznych. Naukowcy z Ball State stwierdzili, że ryzyko jest wyraźnie większe wśród osób pracujących w służbie zdrowia, policji, wojsku. Narażeni są również ci, którzy pracują w transporcie. To szczególnie niepokojące, bo są to zawody, w których uwaga powinna być na najwyższym poziomie. Stresujące prace często skutkują decyzjami o śmierci lub życiu podejmowanymi w zaledwie kilka sekund – od uniknięcia wypadków na drodze po deeskalację potencjalnie śmiertelnego spotkania. 

Jak to tłumaczyć? Po prostu zmieniają się nasze warunki pracy, wykorzystujemy więcej technologii, poddawani jesteśmy wielu bodźcom, mamy trudność z odcięciem się od obowiązków zawodowych i często wracamy do nich w domu. Potrafimy zabierać urządzenia elektroniczne do łóżka. To pogłębia problemy ze snem. 

Bezsenność przekłada się na otyłość, cukrzycę, wysokie ciśnienie, stłumienie układu odpornościowego, niski popęd seksualny, zwiększa to również ryzyko śmierci. Psychicznie może prowadzić do niepokoju, depresji, paranoi, a nawet halucynacji. U dzieci brak snu może prowadzić do nadpobudliwości, którą niektórzy niesłusznie podciągają pod ADHD.

Czas spędzony przed ekranem komputera, telefonu, telewizora również może wpłynąć na sen. Nadużywanie technologii jest problemem naszych czasów. To wszechobecne ekrany emitują niebieskie światło, które zakłóca nasze wzorce snu. Mózg jest trudniejszy do wyłączenia niż reszta ciała, potrzebuje więcej czasu na uspokojenie się. Zaleca się unikanie kontaktu ze wszelkimi ekranami – najlepiej dwie godziny przed snem. 

Źródło: healthline.com