Zamknij

Spanie na plecach pomaga na bezsenność. Ale nie tylko

20.09.2021
Aktualizacja: 20.09.2021 11:10
Spanie na plecach pomaga na bezsenność
fot. Shutterstock

Długo przewracasz się z boku na boku, zanim zaśniesz? Budzisz się przed świtem i nie możesz zasnąć? Dobry, dający odpoczynek sen dla niektórych bywa luksusem. Czasami nawet relaksujące wieczorne rytuały nie przynoszą spodziewanych efektów. Jest jednak sposób, który może w końcu zadziałać.

Niewyspanie może zrujnować cały dzień. Nie dość, że niekorzystnie wpływa na koncentrację, powoduje złe samopoczucie, to sprawia też, że pod oczami pojawiają się cienie. Być może jeden prosty trik pomoże ci rozwiązać problem niewyspania. Wypróbuj spanie, albo chociaż zasypianie, na plecach.

Dlaczego spanie na plecach pomaga na bezsenność?

Choć każdy z nas ma swoja ulubiona pozycję do spania: na boku, na brzuchu, na plecach. W zasadzie nie ma przeciwwskazań do spania w żadnej z nich, jeśli tylko czujesz się komfortowo. Jednak jeśli cierpisz na bezsenność, najlepiej spać na plecach. Ta pozycja niesie najwięcej korzyści zdrowotnych i umożliwia dobry sen. W jaki sposób? Przede wszystkim:

  • odciąża kręgosłup
  • łagodzi napięcie mięśni
  • powoduje, że w zatokach nie gromadzi się płyn
  • łagodzi nacisk na klatkę piersiową.

Te wszystkie problemy mogą utrudniać zasypianie i spokojny sen w nocy. Spanie na wznak pomaga je wszystkie usunąć.

Dodatkowe korzyści ze spania na plecach

Początkowo przyzwyczajanie się do spania lub chociaż zasypiania na plecach może nie być łatwe – z czasem z pewnością się uda. Nic jednak nie szkodzi, jeśli po zaśnięciu przewrócisz się na bok. Każda pozycja do spania jest dobra, o ile jest komfortowa, choć za najmniej korzystną uważane jest spanie na brzuchu. Sen w pozycji na plecach daje więcej korzyści niż tylko spokojny wypoczynek. Pomaga także:

  • zmniejszyć objawy refluksu – spanie na plecach może pozytywnie wpływać na trawienie i zapobiegać cofaniu się treści żołądkowej do przełyku. Warto jednak zadbać, by głowa, a tym samym przełyk, znajdowała się na poduszce na tyle wysoko, by była powyżej żołądka.
  • ograniczyć zmarszczki mimiczne – niektórzy naukowcy sugerują, że nieopieranie nocą twarzy na poduszce zmniejsza ryzyko powstania drobnych zmarszczek. Ryzyko, że się pojawią, jest większe, jeśli twarz jest rozpłaszczona na poduszce.
  • zmniejszyć opuchliznę oczu – spanie z na wznak zapobiega też zatrzymywaniu wody w organizmie i spływaniu krwi w okolice oczu. Po przebudzeniu wyglądają więc one na mniej opuchnięte.

Co jeszcze poprawia jakość snu?

Zmiana pozycji do spania to nie wszystko, co można zrobić, by lepiej spać w nocy, bo na sen wpływa wiele czynników. Nie zapominaj o takich rzeczach, jak materac, poduszka czy zdrowe powietrze w sypialni. Żeby lepiej spać, warto zadbać o kilka innych spraw poza pozycją do spania.

  • Zadbaj o dobry materac – powinien być płaski i nie za miękki.
  • Kup dobrą poduszkę, która daje odpowiednie dla szyi.
  • Pod kolanami lub dolną częścią pleców możesz umieścić mała poduszkę (odciąży kręgosłup).
  • Zrób kilka rozciągających ćwiczeń przed snem.
  • Weź kilka głębokich oddechów.
  • Codziennie kładź się do łóżka o tej samej porze.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Timesofindia.com