Zamknij

Przełączasz drzemki zamiast od razu wstać z łóżka? W ten sposób rujnujesz swoje zdrowie

09.01.2021 13:52
Sen
fot. Shutterstock

Masz trudności z przebudzeniem się? Ustawiasz w swoim telefonie przynajmniej kilka drzemek, zanim wstaniesz z łóżka? Naukowcy twierdzą, że to może boleśnie odbić się na twoim zdrowiu. Poznaj wyniki badań.

Masz trudności z przebudzeniem się? Ustawiasz w swoim telefonie przynajmniej kilka drzemek zanim wstaniesz z łóżka? Naukowcy twierdzą, że to może boleśnie odbić się na twoim zdrowiu. Poznaj wyniki badań.

Poranki bywają trudne. Zwłaszcza dla tych, którzy uwielbiają spać długo. Wiele osób przyzwyczaiło się już do tego, że każdego ranka, gdy tylko zadzwoni budzik, oni go przestawiają, jednocześnie decydując się na kolejną drzemkę. Okazuje się jednak, że to może być szkodliwe dla ich zdrowia. Najnowsze wyniki badań wykazały bowiem, że ustawianie kilku drzemek w telefonie może nieść opłakane skutki dla naszego organizmu. Zobaczcie, dlaczego nie powinno się przestawiać budzika i decydować na dłuższy odpoczynek.

Dlaczego nie powinno się przełączać drzemek?

Eksperci ds. snu ze Sleep Clinic Services do swojego eksperymentu zaprosili 2 tysiące Brytyjczyków, aby przeanalizować ich sen i zbadać reakcję ich organizmów na krótkie drzemki.

Badacze odkryli, że zaraz po gwałtownym przebudzeniu jesteśmy narażeni na zjawisko "sleep inertia" powodujące gorsze funkcjonowanie intelektualne i emocjonalne nawet przez 4 godziny po wstaniu z łóżka. Nie można mylić go z niewyspaniem się, które odczuwamy po zbyt krótkim śnie przez 15-30 minut po przebudzeniu.

Zobacz także: Problemy ze snem. Czy wiesz, z czego mogą wynikać i jak je zwalczyć?

Jak drzemki wpływają na nasze zdrowie? 

Okazuje się, że po wciśnięciu przycisku drzemki, uwalniają się hormony odpowiedzialne za sen. Zaś pobudka po około 10 minutach powoduje nagłą produkcję kortyzolu.

Te nagłe zmiany całkowicie zaburzają pracę organizmu. Ma to negatywny wpływ nie tylko na układ hormonalny i nerwowy, ale też na nasze samopoczucie. Przez to czujemy się zmęczeni i mamy problemy z koncentracją.

Następnym razem, zamiast przestawiać budzik w nieskończoność, postaraj się wstać zaraz po usłyszeniu pierwszego alarmu!