Zamknij

Praca zdalna kusi komfortem pracy w piżamie. Jak to wpływa na twoje zdrowie?

18.02.2021
Aktualizacja: 18.02.2021 15:30
Koronawirus
fot. Shutterstock

Praca zdalna być może nieraz spowodowała, że do południa chodziłeś w piżamie, a obowiązki zawodowe wykonywałeś, leżąc w łóżku. Z pozoru wygodna opcja, która może powodować mnóstwo problemów psychicznych i fizycznych.

Pandemia spowodowała, że wychodzenie z domu jest rzadsze niż wcześniej. Nie musimy ubierać się, malować i dojeżdżać do biura. Wszystko to zostało ograniczone do mycia twarzy, zębów, ubrania się w luźny dres i włączenia komputera. W ten sposób już jesteś w pracy.

Różne analizy opinii publicznej pokazują, że lockdown „przykuł” nas do łózek. Według badania z listopada 2020 r. 72% z 1000 ankietowanych Amerykanów stwierdziło, że pracowało zdalnie z łóżka podczas pandemii - to 50% wzrost od początku kryzysu. Co dziesiąty przyznał, że spędził „większość lub cały tydzień pracy” - od 24 do 40 godzin lub więcej - w łóżku. Dotyczy to zwłaszcza młodych pracowników.

Nie trzeba też większych badań, aby to dostrzec. Wystarczy wejść na social media, np. na Instagramie, gdy wpisze się hasztag #homeoffice wyświetla tysiące zdjęć, z których wiele przedstawia uśmiechniętych ludzi wtulonych w koc, w piżamie, z komputerem. Również młodzież opowiada, jak pracuję na lekcjach online. Wstają o 7:55, zakładają na piżamę bluzę, odpalają komputer i są w szkole...

Czy to z pozoru niewinne odejście od normy, ma swoją drugą, ciemną stronę? Uczenie się i odrabianie lekcji z łóżka bez wątpienia jest złe, jest to szkodliwe dla twojego ciała, ale i psychiki.

Młodzi ludzie są szczególnie narażeni na te złe nawyki, ponieważ mogą nie odczuwać ich od razu, dlatego bardzo ważne jest, aby zmieniać postawę i wspierać różne części ciała, gdy tylko jest to możliwe.

Szyja, plecy, biodra i inne elementy są nadwyrężone. Susan Hallbeck, dyrektor ds. inżynierii systemów opieki zdrowotnej w Mayo Clinic, jednej z największych medycznych instytucji badawczych w USA, zwraca uwagę, że młodzi ludzie są szczególnie narażeni na złe nawyki. Różne dolegliwości wywołane przez nie mogą obejmować proste bóle głowy, ale mogą również obejmować stałą sztywność pleców, zapalenie stawów i tak zwany ból szyjki macicy - to ból kości, więzadeł i mięśni szyi, które umożliwiają ruch.

Jeśli zdarzy się tak, że jesteś chory i musisz pracować z łóżka, zwiń poduszkę i wsuń ją pod dolną część pleców, aby uzyskać podparcie lędźwi, połóż poduszki pod kolanami, spróbuj oddzielić wyświetlacz od klawiatury (jeśli możesz) i umieść wyświetlacz na poziomie oczu lub wyżej. Cokolwiek robisz, unikaj leżenia na brzuchu i pisania; naprawdę obciąża szyję i łokcie.

Kiedy pracujesz w łóżku przez rok, nie tylko potencjalnie niszczy to twoje ciało, jest to również szkodliwe dla twojej produktywności i nawyków, dotyczących snu.

„Jako specjaliści od snu, zwykle zalecamy, aby łóżko było przeznaczone dla trzech rzeczy: do spania, do seksu lub na wypadek choroby. To wszystko”, mówi Rachel Salas, profesor nadzwyczajny neurologii i ekspert ds. snu na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa w Baltimore (Maryland).

Im częściej oglądasz telewizję w łóżku, grasz, korzystasz z komputera i nie śpisz, twój mózg zaczyna się uczyć: "Och, ok, każdą z tych czynności możemy wykonać w łóżku”. Zaczyna budować te skojarzenia, które ostatecznie przekształcą się w zachowania uwarunkowane. Zostaje zaburzona higiena snu.

Kiedy próbujesz się wyciszyć i zasnąć, twój mózg myśli: Poczekaj chwilę, co robimy? To jest czas pracy.

Bezsenność lub zaburzenie rytmu okołodobowego

Robienie tego przez rok lub jakikolwiek dłuższy okres może prowadzić do bezsenności, lub czegoś, co nazywa się zaburzeniem rytmu okołodobowego. To wtedy naturalne zegary naszego ciała, które mówią nam, kiedy należy spać, na dłuższą metę zostają doprowadzone do szału. Mogą również spowodować problemy niezwiązane ze snem, takie jak zespół niespokojnych nóg, w którym to przypadku dotknięte części ciała wymagają odpoczynku, aby uniknąć objawów związanych z chorobą.

Genetyka, czynniki środowiskowe, jak złe są nawyki i jak długo je stosujesz, twój wiek: wszystko to ma wpływ na to, czy praca zdalna „z łóżka” będzie dla ciebie szkodliwa.

Źródło: BBC