Tego nie rób zaraz po przebudzeniu. 7 złych nawyków

11.03.2020
Aktualizacja: 11.03.2020 08:39
Poranne nawyki, które negatywnie wpływają na zdrowie i samopoczucie
fot. Shutterstock

Pewne poranne nawyki mogą negatywnie wpływać na nasze samopoczucie i zdrowie. Dowiedz się, czego nie należy robić zaraz po przebudzeniu.

Każdy z nas ma swój rytuał poranny. Jedni wolą spędzić ranek niespiesznie, z uważnością, dlatego wstają wcześniej. Drudzy ścigają się z czasem, bo chcą pospać jak najdłużej. Jednak pewne nasze poranne zachowania mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie lub samopoczucie – poniżej 7 takich nawyków.

Nastawiasz kilka budzików lub włączasz tryb drzemki

Poranne wstawanie dla niektórych osób jest niezwykle trudne, ale tryb drzemki dodatkowo to utrudnia, bo prowadzi do jeszcze większego zmęczenia. Kiedy zasypiamy po przyciśnięciu tej opcji, cały cykl snu zaczyna się od nowa. Jednak te dodatkowe 15 minut drzemki nie wystarczą, by przeprowadzić nas przez wszystkie etapy snu. W rezultacie czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni i senni niż byliśmy, gdy usłyszeliśmy budzik po raz pierwszy.
Lepiej więc połóżmy się odpowiednio wcześnie i wstańmy zaraz po usłyszeniu budzika. Dzięki temu w ciągu dnia będziemy się czuć lepiej i nie będziemy mieć poczucia winy i stresu... jeśli zaśpimy.

Pijesz kawę zaraz po przebudzeniu

"Bez porannej kawy nie jestem w stanie normalnie funkcjonować" – ile razy to słyszeliśmy lub sami wypowiadaliśmy podobne zdanie. Wiele osób zaczyna dzień od wypicia kubka kawy. Lubimy się nią delektować, zwłaszcza rano. Jednak prawda jest taka, że o tej porze dnia wcale jej nie potrzebujemy.

Kiedy się budzimy, nasz organizm samoczynnie rozpoczyna produkcję dużej ilości kortyzolu, który ma za zadanie przygotować nas do działania w ciągu dnia. Nie potrzebujemy więc żadnych dodatkowych substancji, bo ludzki organizm jest przygotowany do radzenia sobie w takich sytuacjach. Wypicie kubka kawy zaraz po przebudzeniu może natomiast sprawić, że będziemy czuć się pobudzeni czy rozbici. Poza tym, takie "oszukiwanie" organizmu wpływa na naturalny system monitorowania produkcji kortyzolu, co może wpływać na spadek energii w ciągu dnia.

Najlepszy czas na poranny kubek kawy jest między godziną 10.00 a 12.00.

Sięgasz po telefon zanim wstaniesz i sprawdzasz media społecznościowe

Wiele osób ma taki odruch, sięgamy po telefon, by sprawdzić, czy ktoś do nas napisał i... wsiąkamy na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut. Niestety to bardzo szkodliwy nawyk, zwłaszcza dla naszego mózgu. Powoli zaczyna się on przełączać z trybu snu do działania, a my go zaczynamy bombardować zbyt dużą ilością informacji. Najlepiej byłoby, gdybyśmy zaczęli naszą "społecznościową" aktywność dopiero po wyjściu z domu, ale jeśli to nie byłoby możliwe, to chociaż po kąpieli, śniadaniu i ubraniu się. Dajmy czas naszemu mózgowi na przygotowanie się do pracy na najwyższych obrotach w ciągu dnia.

Zaczynasz dzień od czytania maili lub oglądania telewizji

Sprawdzasz rano maile? A może zaraz po przebudzeniu sięgasz po pilota, by włączyć telewizor. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to masz kolejny poranny nawyk do wyeliminowania.

Sprawdzając pocztę, czy oglądając rano programy telewizyjne, zapominamy o naprawdę istotnych zadaniach, które mamy do wykonania rano, np. przygotowaniu śniadania czy kąpieli. Zaczynamy dzień od bombardowania naszego umysłu myślą o często nieprzyjemnych obowiązkach zawodowych lub smutnych doniesieniach medialnych. Stres z rana fatalnie odbija się na naszym samopoczuciu przez cały dzień. Ofiarujmy sobie ten poranny czas. Zjedzmy spokojnie śniadanie, weźmy ciepły prysznic, posłuchajmy przyjemnej dla ucha muzyki, wyciszmy się. Gdy poczujemy się pewnie i dobrze, dopiero wtedy zajmijmy się zadaniami, które na nas czekają. Ale nie wcześniej. Taki spokojny, niespieszny poranek da nam siłę na cały dzień.

Omijasz śniadanie lub wybierasz posiłek bez protein

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Pobudza metabolizm i dostarcza energii potrzebnej w ciągu dnia. Niestety wiele osób o tym zapomina. Wybiega z domu bez śniadania lub w pośpiechu zjada drożdżówkę popijając ją kawą. Niestety taki posiłek nie dostarczy nam potrzebnej energii, wręcz przeciwnie odbierze ją nam. Zwykle po 2 godzinach, od takiego posiłku, poziom cukru drastycznie spada, co sprawia, że jesteśmy senni, poirytowani i głodni.

Jeśli chcemy dobrze zacząć dzień, zadbajmy o dobre śniadanie, zawierające zdrowe tłuszcze oraz proteiny.

Pozostawiasz zasłony lub rolety w oknie zasłonięte

Niektórzy zasłaniają okna, by uniknąć ciekawskich spojrzeń sąsiadów. Inni wierzą, że pobudka w ciemności pozwala lepiej się przygotować organizmowi do porannej aktywności. Niestety to nieprawda. Lepiej wpuścić naturalne światło do pokoju zaraz po przebudzeniu, bo pomaga ono wyrównać dobowy rytm, uwolnić kortyzol, który pomaga nam obudzić się i przygotować na nadchodzący dzień.

Skręcasz i wyginasz ciało zaraz po obudzeniu

Poranne rozciąganie... Wiele osób zaraz po przebudzeniu wygina ciało, aby rozgrzać je i przygotować do działania. To jednak nie najlepszy pomysł. Kiedy śpimy dyski kręgosłupa zajęte są wchłanianiem płynów. To część ich naturalnego procesu nawadniania. W tym celu rozszerzają się (to dlatego rano jesteśmy troszkę wyżsi niż wieczorem). Niestety ten proces ogranicza ruchliwość kręgów (kręgosłup jest nieco sztywniejszy). W tym czasie rozciąganie się, robienie skłonów czy skrętów ciała, może prowadzić do urazów.

Oczywiście możemy delikatnie przeciągnąć się i w ten sposób zlikwidować napięcie, które skumulowało się w naszym ciele przez całą noc, ale róbmy to delikatnie, bez wykonywania energicznych ruchów, by nie zrobić sobie krzywdy. Pozwólmy kręgosłupowi też się zrelaksować i przygotować do pracy w ciągu dnia.

Źródło Jasna Strona/ YouTube