Zamknij

Niedobór snu może być przyczyną "oponki" na brzuchu

30.03.2022
Aktualizacja: 30.03.2022 13:58
Oponka na brzuchu
fot. Shutterstock

Nie tylko brak ruchu i zła dieta — niedobór snu również przyczynia się do gromadzenia tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha. Nowe badanie sugeruje, że u osób, które się nie wysypiają, częściej tworzy się na brzuchu tzw. oponka i zwiększa się ryzyko gromadzenia groźnego dla zdrowia tłuszczu trzewnego.

Nowe badanie wykazało, że niewystarczająca ilość snu jest powiązana z gromadzeniem się tłuszczu na brzuchu, czyli tzw. oponki, a także przesuwaniem tłuszczu do części trzewnej.

W badaniu wzięło udział 12 zdrowych, nieotyłych ochotników, których sen był monitorowany przez 21 dni. W trakcie eksperymentu ochotnicy zostali podzieleni na dwie grupy, z których jedna sypiała po 9 godzin dziennie, a druga musiała mogła spać tylko cztery godziny na dobę. Trzy miesiące później testy zostały powtórzone z tymi samymi uczestnikami, którzy zostali jednak zamienieni grupami.

Podczas całego badania zespół monitorował spożycie i wydatek energii, masę ciała, rozkład tłuszczu (w tym tłuszcz trzewny) oraz apetyt.

Na podstawie obserwacji stwierdzono, że uczestnicy, którzy sypiali mniej, spożywali średnio ponad 300 dodatkowych kalorii dziennie, przyswajając około 13% więcej białka i 17% więcej tłuszczu. Wydatki na energię pozostały w większości bez zmian. Zauważono także, że niedobór snu u uczestników był powiązany z 9% wzrostem tłuszczu podskórnego i 11% wzrostem tłuszczu trzewnego.

Akumulacja trzewnej tkanki tłuszczowej została wykryta przez tomografię komputerową. Sam pomiar wagi byłby niewiarygodny, ponieważ wzrost masy ciała (wagi) nie był duży.

Organizm człowieka oprócz tłuszczu podskórnego posiada jeszcze drugi rodzaj, który określa się mianem tłuszczu trzewnego, czyli naturalnie występującą tkankę tłuszczową, pokrywającą narządy wewnętrzne. Choć tłuszcz znajdujący się m.in. na sercu chroni organ przed uszkodzeniami mechanicznymi, to jego nadmiar może zaburzeać pracę organizmu i narządów wewnętrznych. Tłuszcz trzewny jest powiązany ze zwiększonym ryzykiem chorób serca i chorób metabolicznych.

Podczas gdy tłuszcz jest zwykle odkładany pod skórą przez organizm (tłuszcz podskórny), niewystarczająca ilość snu wydaje się przesuwać go głębiej do części trzewnej, gdzie gromadzi się wokół narządów.

- Co ważne, chociaż podczas snu regeneracyjnego nastąpił spadek spożycia kalorii i masy ciała, trzewna tkanka tłuszczowa nadal wzrastała. Sugeruje to, że niedobór snu jest wcześniej nierozpoznawanym wyzwalaczem odkładania się trzewnej tkanki tłuszczowej i że sen nadrabiający, przynajmniej w krótkim okresie czasu, nie odwraca nagromadzenia tego procesu — powiedział kardiolog Virend Somers z Mayo Clinic w Minnesocie.

To, że nagromadzenie tłuszczu na brzuchu jest trudne do zauważenia, czyni go jeszcze bardziej niebezpiecznym. Wielu dorosłych nie śpi regularnie, a czynniki takie jak praca zmianowa i korzystanie z komputera, telewizora, smartfona do późnych godzin nocnych przyczyniają się do problemu.

Wiemy, że wystarczająca ilość snu jest ważna dla utrzymania prawidłowych funkcji mózgu, takich jak pamięć i jest związana ze zdrowiem psychicznym i fizycznym. Badanie pokazuje jednak, że niedobór snu może być jednym z czynników zwiększających ryzyko otyłości brzusznej.

Autorzy badania podkreślają: by zachować formę i zdrowie nie wystarczy ćwiczyć i dobrze się odżywiać, należy również dbać o odpowiednią ilość i jakość snu.

Badania zostały opublikowane na łamach "Journal of the American College of Cardiology".

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: sciencealert.com