Zamknij

Nie myśl o spaniu, bo nie zaśniesz

Marta Wilczkowska
20.12.2020 16:00
sen
fot. Shutterstock.com

Każdy z nas poświęca na sen jedną trzecią swojego życia. Zgodnie z badaniami Narodowej Fundacji Snu, liczba godzin potrzebna na sen zależna jest od naszych genów – dlatego ciężko nam regulować to, ile czasu potrzebujemy, by wypocząć.. 

Według psychiatry oraz specjalisty zaburzeń snu, doktora Michała Skalskiego, na dobry sen składa się szereg czynników. Nasz sen będzie tym głębszy i mocniejszy, im będziemy bardziej aktywni w ciągu dnia – wysiłek fizyczny czy zmęczenie pozwolą nam spać dłużej i głębiej. Sen będzie wyraźnie płytszy i krótszy, jeśli w sypialni będzie za jasno lub za gorąco - optymalna temperatura, w której powinniśmy zasypiać to 18-20 stopni. W sypialni powinniśmy też zadbać o ciszę oraz ciemność, która – przychodząc – pozwoli nam zasnąć.

Problemy ze snem mogą wynikać nawet z tego, że zbyt dużo czasu spędzamy w łóżku, albo robimy w nim… niewłaściwe rzeczy. Należy unikać czytania w łóżku, bo dajemy mózgowi fałszywy sygnał i wydaje mu się, że kładzie się spać, aby czytać lub oglądać. Słuchanie radia, oglądanie telewizji czy czytanie książek przed snem jest dobre, ale nie powinno się tego robić w sypialni. Często używamy takiego sloganu czy hasła: Łóżko służy do spania i do seksu. Jeśli zapraszamy do niego czuwanie, nie dziwmy się, że zacznie się w nim rozpanaszać. – radzi doktor Michał Skalski, specjalista leczenia zaburzeń snu.

Czego zatem nie robić, aby spać dobrze? Zależy to od naszego trybu życia. U osób, które mają problemy ze snem, samo myślenie o spaniu najbardziej utrudnia zaśnięcie. Dlatego właśnie nie powinniśmy skupiać się nadchodzącym wypoczynku lub martwić o to, że znowu zakłóci go chrapiący partner czy bezsenna noc. Żeby zasnąć, nasz mózg musi zmniejszyć swoją aktywność względem poziomu, na jakim funkcjonuje od rana - bezpośrednio przed snem powinniśmy unikać więc wysiłku fizycznego, alkoholu czy papierosów. W łóżku powinniśmy spędzać tylko tyle godzin, ile realnie trwa nasz wypoczynek, a kłaść się do niego wyłącznie, gdy czujemy zmęczenie. Bezpośrednio przed snem powinniśmy unikać też korzystania z telefonu czy komputera – jasne światło ekranu daje naszemu mózgowi sygnał, że pora na sen jeszcze nie nadeszła.