Zamknij

Nie możesz spać, bo stresujesz się, że nie zaśniesz? Wypróbuj intencję paradoksalną

27.06.2022 08:56
Jak szybko zasnąć? Wypróbuj intencję paradoksalną
fot. Shutterstock

Im bardziej skupiasz się na spaniu, tym większe masz problemy z zaśnięciem? Taka sytuacja zdarza się każdemu. Można tego uniknąć, stosując intencję paradoksalną. Na czym polega ta technika?

Nasze nastawienie do różnych wydarzeń ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o sukcesy i porażki. Jeżeli cały czas powtarzamy sobie, że nam się nie uda, a na samą myśl o stresującym wydarzeniu czujemy niepokój (i wręcz fizyczne objawy, takie jak pocenie się), możemy być pewni, że lęk przejmie nad nami kontrolę. Dotyczy to różnych sytuacji, takich jak publiczne wystąpienia, egzaminy, rozmowy z szefem, a nawet zasypianie! Okazuje się, że im bardziej myślimy o konsekwencjach nieprzespanej nocy, tym większa szansa, że faktycznie nie będziemy mogli zasnąć. Jak nauczyć się kierować swoimi emocjami? Jedną z przydatnych metod jest intencja paradoksalna.

Intencja paradoksalna: co to za technika?

Intencję paradoksalną opracował Viktor E. Frankl, austriacki psychiatra i psychoterapeuta, więzień obozów koncentracyjnych (m.in. w Auschwitz), twórca logoterapii (metody psychoterapeutycznej ukierunkowanej na rozważania nad sensem). Według lekarza  „Życzenie jest ojcem myśli, a lęk matką zdarzenia”.

Intencja paradoksalna nie zajmuje się leczeniem objawów, a jedynie ma na celu skłonienie pacjenta do zdystansowania się do źródła stresu. Intencja paradoksalna to inaczej zmuszenie się choć przez chwilę do pragnienia tego, czego najbardziej się obawiamy. Chodzi o odwrócenie nastawienia i zastąpienie go paradoksalnym pragnieniem. Takie myślenie sprawia, że obawy ustępują, a strach powoli zanika.

Austriacki psychoterapeuta opisał działanie tej techniki na przykładzie młodego lekarza, który miał problemy z nadmierną potliwością. Victor E.Frankl zalecił mu, aby w najbardziej stresujących dla niego momentach (wywołujących pocenie się), spróbował pocić się jeszcze bardziej, pokazując to otoczeniu.  Gdy pacjent zaczynał czuć niepokój, powtarzał słowa: „Poprzednim razem wypociłem z siebie tylko litr – teraz niech to będzie przynajmniej dziesięć litrów!”. Po kilku dniach stosowania tego rodzaju ćwiczeń lęk ustąpił, zmniejszyły się też objawy somatyczne.

Intencja paradoksalna w leczeniu bezsenności

Gdy nie możemy zasnąć i w niepokoju oczekujemy na moment zaśnięcia, nasz organizm uruchamia tryb czuwania. Zwłaszcza jeśli do tego zaczynamy wyobrażać sobie, co będzie, jeśli się nie wyśpimy i jakie sprawy mogą przez to ucierpieć. Ciągłe myślenie o śnie uaktywnia mózg i podwyższa poziom adrenaliny, przez co tworzy się błędne koło. Im więcej myślimy o śnie, tym trudniej nam zasnąć.

Jak wykorzystać intencję paradoksalną w zapobieganiu bezsenności? To bardzo proste. Jeśli chcemy wyspać się przed ważnym dniem, zamiast w kółko powtarzać sobie „muszę natychmiast zasnąć”, lepiej odwrócić swoje myśli. Starajmy się myśleć raczej „ciekawe, jak długo uda mi się dziś wytrzymać”, „nie zależy mi na spaniu tej nocy”. Takie kreowanie myśli pomoże uniknąć urzeczywistnienia najgorszych wizji.

Częste ćwiczenie tej techniki pomaga zdystansować się też do innych stresujących sytuacji.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: apcz.umk.pl, opusanima.pl