Zamknij

Znowu nie możesz zasnąć? Pomoże prosta metoda 10-3-2-1

29.09.2022
Aktualizacja: 29.09.2022 15:00

Codzienny stres, zła dieta, praca przy komputerze przez cały dzień… To wszystko bardzo obniża jakość snu. A sen jest dla naszego organizmu niezbędny: gdy go brakuje,  szwankuje wszystko po kolei. Dlatego warto dbać o prawidłową higienę snu: najlepiej sprawdzi się metoda 10-3-2-1. Na czym polega?

Metoda 10-3-2-1 na bezsenność: na czym polega?
fot. Shutterstock

Dorosły człowiek powinien spać przynajmniej 8 godzin na dobę. Absolutne minimum to 6 godzin. Im mniej śpimy, tym gorzej się czujemy. Wystarczy nawet niewielki niedobór snu, by obniżyć naszą sprawność intelektualną. Skutki nieprzespanej nocy są widoczne nie tylko w naszej pracy, ale i w każdej innej dziedzinie: czujemy się ociężali, mamy trudności z oddychaniem, boli nas głowa. Badania przeprowadzone niedawno przez szwedzkich naukowców z Uniwersytetu w Uppsali dowiodły, że niewysypianie się sprawia, że gorzej odczytujemy emocje innych! Nic dziwnego, bo gdy mało śpimy, jesteśmy rozdrażnieni, zniecierpliwieni. W takim stanie trudno dogadać się z innymi. Jak możemy poprawić długość i jakość snu w domowych warunkach? To prostsze niż myślisz!

Metoda 10-3-2-1 na bezsenność: krok po kroku

Metodę 10-3-2-1 warto stosować jak najczęściej, aż stanie się naszym codziennym nawykiem. Sposób ten opiera się na czterech krokach. Oto one:

  • 10 godzin przed snem unikaj napojów z kofeiną (kawa, cola)
  • 3 godziny przed snem zrezygnuj z obfitych posiłków i alkoholu (alkohol nie jest skutecznym środkiem usypiającym, a wręcz zaburza prawidłowy sen!)
  • 2 godziny przed snem nie pracuj ani nie ucz się (nie rób rzeczy, które wymagają wysiłku intelektualnego i są męczące dla umysłu. Jeżeli sięgasz po książkę, niech nie dotyczy ona twoich obowiązków służbowych)
  • godzinę przed snem nie patrz na światło niebieskie (odłóż laptopa i telefon)

Inne ważne rzeczy, które ułatwiają zaśnięcie, to odpowiednia temperatura w pokoju, zaciemnienie okien (lub zakładanie opaski na oczy), a także wieczorne rozciąganie się, spacer czy joga (zwłaszcza w przypadku osób, które siedzą przed ekranem przez pół dnia).
Uwaga: metoda ta może zadziałać jedynie u osób, u których problemy z zaśnięciem wynikają z nieodpowiedniej higieny snu. Zdarza się, że bezsenność jest jedynie objawem poważniejszych schorzeń. Jeżeli mamy podejrzenia, że problemy ze snem mogą mieć inne przyczyny niż nieodpowiednie nawyki przed snem, skontaktujmy się ze specjalistą.

Źródło: instagram.com/gini.gina, lifegeek.pl