Zamknij

Jedz ten produkt na kolację, a nie będziesz mieć problemów ze snem

09.12.2021
Aktualizacja: 09.12.2021 11:55
Sezam pomaga w problemach ze snem
fot. Shutterstock

To, co jemy, a także kiedy i w jakich wielkościach, ma wpływ na jakość naszego snu. Dowiedz się, dlaczego warto jeść sezam przed snem.

Aż 50 proc. Polaków ma problemy ze snem. Niektóre z nich mają charakter przejściowy i są związane na przykład z nieodpowiednim stylem życia, inne mogą świadczyć o poważnych problemach zdrowotnych. W każdym przypadku warto to skonsultować z lekarzem, bo nieefektywny sen lub brak snu mogą mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia.

Dlaczego sen jest dla nas tak ważny?

Podczas snu nasz organizm zwalnia tempo pracy, regeneruje się. Aby jednak tak się stało, sen musi on być odpowiednio długi i efektywny. Nasze zapotrzebowanie na sen, zmienia się wraz z wiekiem. Na przykład niemowlęta przesypiają nawet 18 godzin w ciągu doby, a osoby dorosłe potrzebują około 7-8 godzin. Niestety wiele osób śpi o wiele krócej niż to wynika z zapotrzebowania organizmu lub ma problem z efektywnością snu (np. ma problem z szybkim zaśnięciem lub często przebudza się). Przyczyn może być bardzo wiele: nieodpowiedni styl życia, np. zbyt długie oglądanie telewizji w łóżku lub przeglądanie mediów społecznościowych ( niebieskie światło generowane przez urządzenie elektroniczne utrudnia zaśnięcie), picie alkoholu, przepracowanie, przewlekły stres, nieumiejętność odpoczynku, czy nawet nieodpowiednia dieta.

Jak dieta może wpływać na jakość naszego snu?

– Parafrazując znane powiedzenie możemy w dużym uproszczeniu uznać, że „śpimy tak, jak jemy”. Jednym z najczęstszych błędów jest spożywanie zbyt obfitych posiłków bezpośrednio przed snem. Należy pamiętać, że kolację powinniśmy zjeść maksymalnie dwie godziny wcześniej, a dodatkowo nie powinny znajdować się w niej potrawy ciężkostrawne (np. tłuste, smażone, mocno pikantne) – tłumaczy Celina Kinicka, dietetyk z Centrum Medycznego Damiana, i dodaje: – Należy także zjeść odpowiednio mniej, ponieważ kolacja powinna dostarczać nam nie więcej niż 20-25 proc. dziennego zapotrzebowania na energię w ciągu całego dnia. W przeciwnym razie nasz organizm nie przestawi się w pełni na tryb snu, tylko będzie zaangażowany w trawienie.

Sezam na poprawę snu?

Znaczenie ma nie tylko to, kiedy jemy i w jakich porcjach, ale również to, co jemy. Są produkty, które przyczyniają się do lepszej jakości snu.

– Jednym z bardzo istotnych mikroelementów w kontekście snu jest tryptofan, który należy do grupy aminokwasów. Nie jest on wytwarzany przez nasz organizm, dlatego musi być dostarczany wraz z pożywieniem – tłumaczy dietetyk i dodaje: – Odpowiada m.in. za nasz nastrój, odporność na stres, poprawia pamięć, a także pozwala regulować zasypianie i poprawia regenerację w czasie snu. Bogatym źródłem tryptofanu jest sezam, a także m.in. soja, pestki słonecznika i dyni oraz orzechy włoskie i laskowe.

Przykładowo w 100 g sezamu jest 370 mg tryptofanu, dlatego ten produkt warto włączyć na stałe do naszej diety i spożywać go zwłaszcza na kolację. Ziarna sezamu mogą być dodatkiem do sałatki (możemy go delikatnie podprażyć na patelni) lub ciepłej zupy. Możemy też stosować olej sezamowy jako dodatek do potraw (ma on bardzo przyjemny orzechowy zapach i smak).

Sezam, oprócz tryptofanu, jest też bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który pomaga oczyścić jelita z toksycznych produktów przemiany materii, i poprawić ich pracę.

Ważne!

Jeśli masz problem ze snem (jego długością, jakością lub jego całkowitym brakiem) zgłoś się do lekarza. Wspólnie znajdziecie źródło problemu. Czasem nawet niewielkie modyfikacje pomagają poprawić jakość snu.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.