Dlaczego po 6 godzinach snu można być tak samo wypoczętym jak po 8?

Monika Piorun
27.03.2017 16:24
Dlaczego po 6 godzinach snu można być tak samo wypoczętym jak po 8?
fot. Jak spać, żeby się wyspać? Sprawdź, co radzi ekspert!

Długość snu, potrzebna do pełnej regeneracji organizmu jest uzależniona od wielu czynników. Okazuje się, że śpiąc 2 godziny mniej niż zazwyczaj można być wyspanym i czuć się równie dobrze, jak po normalnie przespanej nocy. Jak to możliwe? Kluczowe znaczenie mają wieczorne rytuały oraz wyeliminowanie złych przyzwyczajeń - tłumaczy ekspert Beata Przybylak.

Zasypianie i wstawanie o różnych godzinach powoduje rozregulowanie rytmu dnia i nocy. Jest to najczęstsza przyczyna problemów związanych ze snem. Klasyczny cykl snu składa się z fazy NREM oraz REM, w której pojawiają się marzenia senne. Łączny cykl snu trwa od 90 do 100 minut. W ciągu nocy dorosły człowiek przechodzi od czterech do sześciu takich cykli.

Wyreguluj swój zegar biologiczny

Zobacz także

Najczęściej uznaje się, że optymalny czas snu wynosi od 6 do 8 godzin. Bardzo ważne jest to, by nie zaburzać poszczególnych faz, ponieważ każda z nich odpowiada za regenerację innych części organizmu. Podczas poszczególnych faz NREM odnawiają się komórki, rozluźniają mięśnie, regeneruje się układ odpornościowy, aktywizuje wątroba i co bardzo istotne - wydzielają się hormony regulujące procesy fizjologiczne.

- W trakcie fazy REM dochodzi do regeneracji centralnego systemu nerwowego, zapamiętywania i porządkowania informacji. Hormon melatoniny, która odpowiedzialna jest za regulację i zmienność procesów biologicznych zachodzących w organizmie w 80% produkowana jest w nocy. Jeżeli ilość hormonu melatoniny we krwi jest niedostateczna występuje problem z zasypianiem - tłumaczy Beata Przybylak.

Dlatego tak ważne jest, aby wprowadzić regularny wieczorny cykl i niezależnie od dnia tygodnia kłaść się do łóżka o tej samej porze. Powtarzane co wieczór czynności stają się sygnałem dla organizmu, że pora spać. 

Elektrosmog zaburza prawidłowy sen

Ustal dogodną dla siebie porę kolacji, powinno się to odbyć mniej więcej 3 godziny przed snem. Wybieraj produkty lekkostrawne, unikaj słonych i słodkich bogatych w tłuszcze przekąsek. Pełny żołądek nie wpływa korzystnie na jakość snu.

Zobacz także

Jeżeli zasypianie przychodzi Ci z trudem, przygotuj gorącą kąpiel lub prysznic.

Przed zaśnięciem temperatura ciała w naturalny sposób spada, po wyjściu z gorącej kąpieli temperatura automatycznie się obniży, dla organizmu będzie to sygnał, że nadeszła pora snu” – radzi Beata Przybylak, ekspert jednego z czołowych producentów 

Urządzenia, które emitują niebieskie światło takie jak: tablet, laptop czy smartfon trzymaj z dala od sypialni. Światło emitowane przez tego typu urządzenia jest informacją dla naszego mózgu, że jest już świt i trzeba się obudzić. Dlatego wieczorem zdecydowanie lepszym wyborem będzie książka czy gazeta.

Lepiej śpi się w chłodnej sypialni!

Zobacz także

Naukowcy udowodnili, że osoby śpiące w sypialni, w której temperatura oscyluje między 17 a 22 stopniami Celsjusza są bardziej wyspani i mają więcej energii w ciągu dnia. Chcąc by sen był w pełni komfortowy nie pozwólmy na przegrzanie lub wychłodzenie organizmu. Optymalną temperaturę ciała pozwoli utrzymać kołdra dobrana do aktualnej pory roku i indywidualnych preferencji. Wietrz pościel i sypialnię jak najczęściej i często zmieniaj poszewki poduszek oraz kołder.

Rozregulowanie rytmu dnia i nocy wpływa niekorzystnie na gospodarkę hormonalną, dlatego osoby, które mają problem z zasypianiem lub też często się budzą, powinny skontaktować się ze specjalistą. Zaburzenia snu mogą prowadzić do problemów z tarczycą.

Jeśli tylko zapewnimy sobie odpowiedni komfort snu, to nawet po 6 nocnego odpoczynku nasz organizm ma szansę zregenerować się tak, jakby przespał spokojnie pełne 8 godzin. Kto nie wierzy - niech spróbuje zastosować się do powyższych poleceń! Niewiele potrzeba, by nie tylko zasnąć jak niemowlę, ale i obudzić się rześkim jak dziecko!

łóżko

fot. Dieter Robbins, pixaby.com, CC0 Public Domain

Zagłosuj

Czy często masz problemy ze snem?

Liczba głosów:

________

Redakcja zdrowie.radiozet.pl/π