Zamknij

Jak przetrwać kilka miesięcy bez słońca? Tak dostosujesz organizm

07.11.2022
Aktualizacja: 07.11.2022 09:42

Listopad to ciężki miesiąc dla naszego organizmu… a będzie jeszcze gorzej. Jak sobie radzić, gdy robi się ciemno o 16.00?

Jak przygotować organizm do zimy? Ważne wskazówki
fot. Shutterstock
  1. Wykorzystaj ostatnią godzinę przed zachodem słońca
  2. Zimą zadbaj o stałe pory posiłków

Jedyne, na co masz ochotę po południu, to schowanie się pod ciepłym kocem? Zmiana czasu daje w kość wielu ludziom. Rozregulowanie naturalnego rytmu dobowego jest szokiem dla naszego organizmu, co może objawiać się nadmiernym zmęczeniem, spadkiem nastroju, sennością, ciągłym uczuciem głodu, ale nie tylko. Dowiedziono, że zmiana czasu może być groźna dla osób z chorobami układu sercowo-naczyniowego (brak snu zwiększa ryzyko zawału). Nagle tracimy jedną godzinę wieczornego światła, a zamiast spaceru wybieramy drzemkę… to nie jest naturalny tryb dla naszego ciała. Wielu z nas męczy się w ten sposób miesiącami, aż do wiosny. Co zrobić, by zima nie była tak trudna i męcząca?

Przede wszystkim warto trochę zmienić pory, o których chodzimy spać. Ze względu na to, że słońce wschodzi później, postarajmy się w miarę możliwości chodzić spać później i wstawać później. Zrywanie się o świcie, gdy jest jeszcze ciemno, sprawia, że jesteśmy zmęczeni, zanim zacznie się dzień. Aby chodzić spać później, możemy na przykład wykonywać treningi wieczorem zamiast rano.

Wykorzystaj ostatnią godzinę przed zachodem słońca

Choć może to być trudne ze względu na obowiązki, po pracy warto wybrać się na krótki spacer. Naturalne światło może niwelować negatywny wpływ sztucznego, niebieskiego światła w nocy. Wiąże się to ze zmianą wrażliwości siatkówki w sposób zależny od rytmu dobowego.

Dr Joseph Takahashi, profesor neurologii w University of Texas Southwestern Medical Center, wskazuje, że osoby, które są chronicznie niewyspane, powinny dbać o jak najczęstszą ekspozycję na światło. Zaleca wykorzystanie jak największej liczby godzin dziennych, ale zwłaszcza wczesnym wieczorem. Ekspozycja w tym czasie opóźnia zasypianie, co oznacza, że pomaga zasnąć, a następnie obudzić się później. Złapanie tej ostatniej godziny światła słonecznego staje się szczególnie ważne, ponieważ słońce zachodzi wcześniej.

Zimą zadbaj o stałe pory posiłków

Gdy dni stają się ciemne i ponure, możesz poczuć nadmierny apetyt. To też sposób na zapełnienie czasu. Trzymaj się regularnych godzin posiłków. Ważne jest, aby walczyć z chęcią zjedzenia ostatniego posiłku dnia bardzo wcześnie, ponieważ może to spowodować, że sięgniesz po przekąskę tuż przed snem.
Rytm dobowy głęboko wpływa na zdolność organizmu do skutecznego metabolizowania żywności. Jeśli nie chcesz zakłócać swojego harmonogramu, trzymaj się zwykłej pory posiłków, zamiast pozwalać jej przesunąć się o godzinę wcześniej. To szczególnie ważne w przypadku dzieci: jeżeli zjedzą posiłek zbyt wcześnie, mogą budzić się wcześniej z powodu głodu. Jesienią i zimą bardzo ważne są stałe pory różnych nawyków: warto na przykład zawsze brać prysznic o tej samej porze.

Źródło: Joseph Takahashi, PhD, professor of neuroscience at University of Texas Southwestern Medical Center, Zoom interview, October 25, 2022