Ile snu potrzebujemy? Nowe badania

Aleksandra Supryn
20.10.2015 15:42
Ile snu potrzebujemy? Nowe badania
Fot. Ile godzin dziennie powinien spać dorosły człowiek? Nowe badania

Sen to najlepsza metoda na zachowanie zdrowia. Poprawia odporność, zapewnia młody i piękny wygląd, pozwala się skoncentrować. Dzięki niemu nasz organizm jest w stanie się zregenerować i efektywnie działać. Ile godzin snu potrzebuje więc dorosły człowiek?

Według powszechnego przekonania dorosły powinien spać 8 godzin dziennie. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego postanowili sprawić czy jest to prawda. Przebadali grupę kilkudziesięciu osób i doszli do wniosku, że 6-7 godzin snu w zupełności wystarcza, aby organizm się zregenerował.

Ile godzin powinien spać dorosły człowiek?

Osoby, które brały udział w badaniu przesypiały w ciągu doby niecałe 7 godzin. Średnia długość snu wynosiła 6,5 godziny. Lekarze twierdzą, że to wystarczający czas na to, aby organizm mógł w pełni się zregenerować. Co więcej, nie zauważyli również żadnych powikłań, które wiąże się ze zbyt małą ilością nocnego wypoczynku. Wszyscy badani cieszyli się dobrym zdrowiem i żaden z nich nie miał problemów z nadwagą, otyłością czy nadciśnieniem.

Faktem jest, że chroniczny brak snu może prowadzić do chorób serca, nadciśnienia czy otyłości. Jeśli jednak będziemy spać od 6 do 7 godzin dziennie, nie musimy się tym martwić. Naukowcy wiążą to z poprawą standardu życia: postępem technologicznym oraz zdrowszym trybem życia. Wydaje się zatem, że kwestia tego ile powinno się spać została rozwiązana. 

Na co wpływa sen?

Zaburzony sen wpływa na prawie wszystkie procesy naszego organizmu. Całkiem niedawno naukowcy udowodnili, że zasypianie przy sztucznym świetle znacząco wpływa na płodność – zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

Brak snu negatywnie wpływa na nasz mózg, a więc i na zdolności poznawcze. Osobom, które odpoczywają w nocy bardzo krótko znacznie trudniej się skoncentrować oraz przyswajać nowe informacje. Zwiąże się to z tym, że podczas snu komórki mózgowe są w stanie bardzo efektywnie się zregenerować i oczyścić z toksyn – dzięki temu rano mamy świeży umysł. Naukowcy zauważyli również, że fale mózgowe u ludzi przemęczonych poruszają się wolniej, a co za tym idzie nie są oni w stanie reagować tak szybko jak osoby wypoczęte.

Jak się wyspać, czyli sposoby na dobry sen

Badania pokazują, że coraz więcej osób ma problemy ze snem. Są jednak sposoby, które wskażą Ci to jak zasnąć w sposób prawidłowy. Niektóre produkty spożywcze ułatwią Ci zasypianie. Kilka godzin przed snem możesz sięgnąć po miód, owoce kiwi, herbaty ziołowe czy orzechy.

Jeśli chcesz szybko zasnąć i spokojnie przespać całą noc zdecydowanie unikaj tłustych i pikantnych potraw, czekolady, kawy czy herbaty.

___

ZdrowoBardzo / AS