Zamknij

Spanie w ten sposób zwiększa ryzyko cukrzycy i nadciśnienia. Jak temu zapobiec?

01.07.2022
Aktualizacja: 01.07.2022 11:10

Naukowcom z USA udało się ustalić, że spanie nocą przy świetle naraża starsze osoby na większe ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych. I wcale nie chodzi o włączoną na noc lampkę. Zdrowiu zagraża jakiekolwiek światło. Ryzyko można jednak zminimalizować.

Narażenie na światło nocą a zdrowie
fot. Schutterstock

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Northwestern University w USA i opublikowanych w piśmie „Sleep” wynika, że ekspozycja na jakiekolwiek światło w nocy znacznie zwiększa ryzyko otyłości, cukrzycy i nadciśnienia u osób starszych. – Na co dzień otacza nas w nocy wiele różnych sztucznych źródeł światła: ze smartfona, pozostawionego włączonego telewizora czy nadmiernego oświetlenia w dużych miastach. Chcieliśmy więc sprawdzić, czy stopień ekspozycji na światło w nocy wpływa na ryzyko cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego u osób starszych – mówi dr Minjee Kim, jedna z autorek badań.

Narażenie na światło nocą a zdrowie

W analizie wzięły udział 552 osoby w wieku od 63 do 84 lat, które przez siedem dni nosiły na nadgarstkach urządzenie mierzące długość snu oraz ekspozycję na światło. Okazało się, że mniej niż połowa uczestników w ciągu doby przebywała przez pięć godzin bez przerwy w całkowitej ciemności.

Osoby, które w nocy miały kontakt z jakąkolwiek ilością światła, były znacznie bardziej narażone na otyłość, nadciśnienie tętnicze oraz cukrzycę niż te, które w nocy spały w całkowitej ciemności. „Te wyniki dowodzą, jak ważne jest minimalizowanie przez seniorów ekspozycji na światło w nocy, zwłaszcza białe i niebieskie, które są bardziej stymulujące dla mózgu niż inne jego rodzaje” – piszą autorzy.

Jak zminimalizować ilość światła w nocy?

– To ważne jest, aby ludzie unikali lub minimalizowali ekspozycję na światło podczas snu – mówi współautor badania dr Phyllis Zee, lekarka i szefowa medycyny snu w Northwestern University Feinberg School of Medicine. Naukowcy chcą też sprawdzić, czy przywrócenie naturalnego cyklu światło-ciemność jest w stanie poprawić stan zdrowia i funkcje poznawcze ludzi.

Oto wskazówki dr Zee, jak zredukować ilość światła, które dociera do nas podczas snu:

  1. Nie włączaj nocą lampy. Jeśli potrzebujesz światła ze względów bezpieczeństwa, np. gdy idziesz do toalety, włącz światło przyciemnione, jak najbliżej podłogi.
  2. Kolor jest ważny. Bursztynowe lub czerwono-pomarańczowe światło jest mniej stymulujące dla mózgu. Nie używaj białego lub niebieskiego światła, a jeśli je włączasz, to jak najdalej od śpiącej osoby.
  3. Zaciemnij sypialnię. Jeśli nie masz możliwości wyłączenia światła za oknem, przydadzą się rolety zaciemniające lub maska na oczy. Przesuń łóżko tak, aby światło z zewnątrz nie padało na twoją twarz.

Źródło: PAP / News-medical.net / ScienceDaily