Chcesz schudnąć? Musisz zadbać o odpowiednio długi sen

07.09.2020
Aktualizacja: 05.11.2020 12:47
Sen a odchudzanie - jaki mają związek?
fot. Shutterstock

Okazuje się, że w przypadku utraty wagi kluczowe znaczenie ma nie tylko dieta i aktywność fizyczna, ale również sen, a zwłaszcza jego długość. Zdaniem specjalistów dorosły człowiek powinien spać od 7 do 9 godzin dziennie, ale wiele osób śpi krócej – około 5,5 godziny. Co to oznacza w praktyce? Oczywiście przemęczenie organizmu, ale przede wszystkim zwiększone ryzyko otyłości i problemy z ewentualną utratą wagi.

Sen ma wpływ na trzy istotne czynniki: metabolizm, apetyt oraz na wybór pożywienia. Wpływa na dwa ważne hormony w naszym organizmie: leptynę oraz grelinę. Leptyna odpowiada za zmniejszenie apetytu (gdy jej poziom jest wysoki, czujemy się pełniejsi), natomiast grelina jest hormonem odpowiadającym za pobudzenie apetytu (nazywa się ją hormonem głodu). Gdy śpimy zbyt krótko, zmniejsza się poziom leptyny, a zwiększa greliny. W efekcie, gdy się budzimy mamy większy apetyt oraz silniejszą potrzebę zjedzenia posiłku o wyższej kaloryczności. Wykazano również, że niedobór snu (i związane z tym wahania wymienionych hormonów) ma również wpływ na wybór żywności i sposób, w jaki nasz mózg postrzega jedzenie. Osoby pozbawione wystarczającej ilości snu, w porównaniu z osobami, które śpią wystarczająco długo, wybierają pokarmy bogate w węglowodany, a także częściej sięgają po słodkie przekąski.

Czas snu ma również wpływ na metabolizm, szczególnie na metabolizm glukozy (cukru). Kiedy jemy, nasz organizm uwalnia insulinę, hormon, który pomaga przetwarzać glukozę we krwi. Jednak brak snu może osłabić reakcję naszego organizmu na insulinę, zmniejszając jego zdolność do wchłaniania glukozy. Jej nadmiar (wynikający zarówno ze zwiększonego spożycia, jak i zmniejszonej zdolności wchłaniania do tkanek) może zostać przekształcony w kwasy tłuszczowe i zmagazynowany w postaci tłuszczu, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do przyrostu masy ciała.

Podsumowując, chroniczny, przewlekły niedobór snu może prowadzić do przewlekłego zmęczenia, a także do chorób, takich jak: otyłość, cukrzyca typu 2.

Źródło: sciencealert