Polak śpiący to Polak konfliktowy: co trzecia osoba ma problem ze snem

10.03.2020 14:02
Niewyspani są bardziej konfliktowi
fot. Shutterstock

Co trzeci Polak jest bardziej konfliktowy z powodu niewyspania się. Nowe badania pokazują, jak duży wpływ na codzienne funkcjonowanie ma sen, a w zasadzie jego nieodpowiednia ilość. Polacy biorący udział w badaniu wskazali, że zarwana noc w istotny sposób wpływa na ich zachowanie - może prowadzić do konfliktów, zmian nastroju, problemów z koncentracją. Brak snu może być zatem problemem nie tylko dla nas samych, ale także dla naszego otoczenia.

Aż jedna trzecia Polaków jest wciąż niewyspana, a to powoduje, że mają większą skłonność do wchodzenia w konflikty z bliskimi. Międzynarodowe badanie ,,Be Better in Bed'' (Bądź lepszy w łóżku) przeprowadzone było przez agencję OnePoll w siedmiu krajach: w Polsce, Austrii, Francji, Australii, Japonii, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech. 

W internetowej sondzie wzięło udział aż 7 tysięcy dorosłych osób, które odpowiadały na pytania dotyczące snu. 

Polak śpiący to Polak zły

Co trzeci Polak (33,2 proc.) biorący udział w badaniu potwierdził, że gdy jest niewyspany, to ma wyraźne tendencje do wchodzenia w konflikty z członkami swojej rodziny. 

Ponad 30 proc. badanych stwierdziło, że z powodu niewyspania nie jest w stanie pracować, a zamiast tego zajmują się w godzinach pracy przeglądaniem Internetu.

Badanie pokazało również, jakie konsekwencje zdrowotne Polacy wiążą z zaburzeniami snu. Najgorszymi konsekwencjami niewyspania się dla Polaków są:

  • wahania nastroju (tak twierdzi niemal 60 proc. badanych);
  • trudności w myśleniu i koncentracji (49 proc.);
  • osłabienie odporności (40 proc.);
  • depresja (ponad 39 proc.);
  • problemy z pamięcią (36 proc.).

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, regularny i odpowiedniej długości odgrywa istotną rolę zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Chociaż lekarze i psychologowie mówią o tym od lat, to wciąż problem niewyspania się dotyczy dużej liczby dorosłych ludzi.

- Sen jest fizjologicznym procesem regeneracji całego organizmu, narządów wewnętrznych, także mózgu. Jego zaburzenia wywołują szereg negatywnych konsekwencji łącznie z podatnością na infekcje czy pogorszeniem funkcjonowania procesów poznawczych. Niewyspanie wpływa także negatywnie na relacje społeczne. Brak lub zła jakość snu sprawiają, że szybciej się irytujemy, wchodzimy w niepotrzebne konflikty, tracimy kontrolę nad swoim zachowaniem - uważa dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z Uniwersytetu SWPS, ekspert kampanii edukacyjnej „Bądź lepszy w łóżku”.

Statystyki mówią same za siebie. Zdecydowana część osób w wieku 25-34 lat z powodu niewyspania jest bardziej skłonna do rezygnacji z pewnych aspektów życia prywatnego. Aż 45 proc. ,,niewyspanych'' odwołuje spotkania towarzyskie, a blisko 29 proc. rezygnuje z zajęć na siłowni, pod pretekstem choroby (38 proc.) lub zatrucia pokarmowego (25 proc.).

- Te same konsekwencje mogą także odczuć nasi domownicy. Nie tylko trudniej nam dopełnić wszystkich obowiązków, ale stajemy się niemili dla bliskich i łatwo wchodzimy w konflikty. Sytuacja staje się coraz bardziej napięta, co wtórnie może prowadzić do dalszego pogłębienia problemów ze snem. Jednym słowem wpadamy w mechanizm błędnego koła - dodaje dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Dobry sen to podstawa

Polacy biorący udział w badaniu dzielili się również swoimi poradami dotyczącymi tego, co robić, by dobrze spać. 

Większość osób wskazała, że przed snem nie powinno się spożywać obfitych posiłków i ćwiczyć. Ponad połowa badanych zasygnalizowała również, że za złą jakość snu odpowiadać może kofeina spożywana w godzinach popołudniowych. Nawet 52 proc. osób stwierdziło, że należy unikać picia kawy po południu, by dobrze spać w nocy.

Co ciekawe, Polacy biorący udział w badaniu za najbardziej skuteczny sposób zaśnięcia, w swoim przypadku, uważali oglądanie telewizji (49,8 proc.) oraz czytanie książki (47,10 proc.), mimo że powszechnie znany jest negatywny wpływ działania światła niebieskiego, obniżającego poziom melatoniny - hormonu odpowiadającego za naturalne unormowanie rytmu dobowego.

Należy jednak wiedzieć, że jakość snu zależy od nas samych. Dla niektórych przeszkodą będzie codzienny stres, dla innych niewygodna poduszka lub materac, a nawet zbyt suche powietrze w pokoju. Dlatego też jakość snu poprawić może wiele czynników - zakup nawilżacza, wieczorne wietrzenie pokoju, zmiana poduszki lub relaks przed snem. Warto do codziennej rutyny wprowadzić proste zmiany, które ułatwią zapadanie w sen i utrzymanie jego ciągłości. 

Źródło: pap.pl