Bezsenność ma żeńską płeć. Czemu to kobiety walczą o spokojny sen?

17.11.2020
Aktualizacja: 17.11.2020 12:40
Przyczyny bezsenności u kobiet i mężczyzn
fot. Shuttesrtock

Badania pokazują, że więcej kobiet niż mężczyzn ma problemy z zaśnięciem. Jednym z czynników, który powoduje trudności ze snem to silny stres.

  • Nowe badanie wykazało, że więcej kobiet niż mężczyzn cierpi na bezsenność. Dotyczy to głównie mieszkańców Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Holandii.
  • Z badania wynika też, że kobiety używają również więcej leków nasennych niż mężczyźni.

Nowe badanie porównujące słaby sen wśród ponad miliona dorosłych i dzieci w Wielkiej Brytanii, Holandii i Stanach Zjednoczonych wykazało, że we wszystkich trzech krajach kobiety doświadczają więcej problemów z bezsennością niż mężczyźni.

Trend pojawia się w okresie dojrzewania, „pokazując, że hormony płciowe, wśród innych czynników społecznych, takich jak stres lub rodzicielstwo”, mogą przyczyniać się do rozwoju bezsenności u kobiet, wynika z badania opublikowanego w poniedziałek w czasopiśmie „Nature Human Behavior”.

Badanie wykazało, że kobiety używają  więcej leków nasennych niż mężczyźni. Jednak pomimo kłopotów z zasypianiem i używania środków nasennych, kobiety nie zgłaszały większej senności w ciągu dnia.

Wyniki badania sugerują, że zalecenia dotyczące odpowiedniego czasu i jakości snu powinny być dostosowane do płci.

Amerykanie mają największe trudności z zasypianiem

Kolejna „nagroda za bezsenność” trafiła do Amerykanów -  są narażeni od 1,5 do 2,9 razy bardziej na bezsenność niż ich odpowiednicy w Wielkiej Brytanii i Holandii. Badanie wykazało, że oprócz kobiet, również palacze, osoby z nadwagą i pochodzenia pozaeuropejskiego najczęściej skarżą się na zły sen.

Innym niepokojący wnioskiem jest to, że ponad połowa dzieci w wieku od 14 do 17 lat zgłosiła, że śpi krócej niż zalecił lekarz - od 8 do 10 godzin na dobę. Nastolatki częściej zgłaszały senność niż inne grupy wiekowe. Objawy bezsenności, np. trudności z zasypianiem, nasilały się u dzieci wraz z ich rozwojem.

W badaniu porównano badania snu zrealizowane na grupie  1,1 miliona osób z USA, Wielkiej Brytanii i Holandii. Badanie nie było w stanie porównać jakości snu z warunkami zdrowotnymi, które mogą wpływać na sen, takimi jak bezdech senny, nadużywanie substancji i inne przewlekłe schorzenia.

Podczas gdy niektóre badania przeprowadzono w laboratoriach snu przy użyciu obiektywnych pomiarów, większość polegała na tym, co ludzie mówili o swoich nawykach i jakości snu. Autorzy podkreślają, że takie badania dają lekarzom wgląd w codzienne funkcjonowanie ludzi.

Cierpisz na bezsenność? Zobacz, co powinnaś zrobić

Eksperci twierdzą, że dobra higiena snu obejmuje przede wszystkim podstawowe nawyki związane ze stylem życia. Jeśli w ciągu dnia palisz, pijesz za dużo kofeiny, robisz sobie drzemki, nic dziwnego, że trudno ci zasnąć.

Walcz z bezsennością, stosując wypróbowane i prawdziwe zdrowe nawyki związane ze snem.

  • Idź do łóżka i wstawaj mniej więcej o tej samej porze każdego dnia, nawet w weekendy.
  • Ćwicz regularnie, aby zmniejszyć stres i poprawić sen.
  • Nie jedz tłustych ani pikantnych potraw tuż przed snem, które mogą podrażniać twój żołądek.
  • Unikaj kofeiny - w kawie, herbacie i napojach gazowanych - po 15:00.
  • Unikaj spożywania nadmiernych ilości alkoholu co najmniej cztery godziny przed snem i nie pal.
  • Uważaj, aby nie drzemać dłużej niż 45 minut w ciągu dnia.
  • Zadbaj o dobrą wentylację sypialni i wybierz komfortowe ustawienie temperatury snu, które mieści się w zakresie od 15 do 20 stopni Celsjusza.
  • Zablokuj rozpraszający hałas i pozbądź się światła, nawet niebieskiego światła ze stacji ładującej do telefonów i laptopów.

Źródło: cnn.com