Nie tylko mleko z miodem. Bezmleczne eliksiry na dobry sen

05.11.2019
Aktualizacja: 05.11.2019 15:36
Domowe sposoby na bezsenność

Ludzie dzielą się na tych, którzy stają na głowie, żeby zasnąć i na tych, którzy... kompletnie ich nie rozumieją. Jeśli przypadkiem znalazłeś się w pierwszej grupie, wypróbuj domowe eliksiry na dobry sen.

Sprawdzony patent na dobry sen to golden milk - filar medycyny naturalnej w Polsce - czyli mleko z miodem. Nie każdy jednak lubi mleko, a już na pewno nie ciepłe, przywodzące na myśl koszmar dzieciństwa, czyli kożuch. Ponadto, nie wszyscy mogą pić mleko, ze względu na nietolerancję laktozy lub skazę białkową. W końcu - nie wszyscy powinni pić mleko, zgodnie z wynikami najnowszych badań spożywanie dużych ilości nabiału przez dorosłych mężczyzn zwiększa ryzyko raka prostaty. No cóż, westchnie część z nas, jeśli nie mleko z miodem, to kieliszek wina przed snem na pewno nie zaszkodzi. Otóż, pudło. Badania naukowców z Florida Atlantic University jednoznacznie wykazały, że spożywanie alkoholu przed snem, to fundowanie sobie bezsennej nocy na własne życzenie. Herbata też słabo, ze względu na zawartość powodującej bezsenność teiny, więc co zostaje, sama woda...? Niekoniecznie.

Sok wiśniowy

Wiśnie są doskonałym źródłem tryptofanu - aminokwasu, którego organizm człowieka nie wytwarza samodzielnie i pobiera go z pożywienia. Tryptofan bierze udział w produkcji melatoniny - związku chemicznego produkowanego w szyszynce, którego rolą jest regulowanie dobowego rytmu czuwania i snu. Z badań przeprowadzonych przez zespół naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Luizjanie wynika, że regularne spożywanie dwóch szklanek soku wiśniowego dziennie może podnieść poziom melatoniny w organizmie i poprawić jakość snu.

Kozłek lekarski (waleriana)

Analiza kilkunastu badań obejmujących łącznie ponad tysiąc pacjentów, przeprowadzona przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco wykazała, że waleriana poprawia jakość snu. Eksperci podkreślają jednak, że potrzeba więcej badań, zanim będzie można będzie sformułować konkretne zalecenia dotyczące dawkowania i schematów leczenia bezsenności. Waleriana generalnie uznawana jest za bezpieczne zioło, ale niezalecane kobietom w ciąży lub karmiącym piersią, a także dzieciom poniżej 3. r.ż. Ze względu na to, że korzeń kozłka lekarskiego może obniżać aktywność ośrodkowego układu nerwowego, nie należy go mieszać z alkoholem i lekami takimi jak barbiturany i benzodiazepiny.

Smoothie bananowe

Bezmleczną propozycją o mlecznej konsystencji dla osób mających kłopoty ze snem jest smoothie bananowe, z dodatkiem mleka migdałowego. Banan to bogate źródło magnezu, potasu i tryptofanu, składników odżywczych o udowodnionym działaniu poprawiającym jakość snu. Warto wiedzieć, że nazwa "mleko" zarezerwowana jest dla mleka krowiego, a mleko migdałowe, kokosowe, sojowe, to po prostu napoje roślinne.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: healthline.com