Zamknij

Śpisz za mało? Organizm wysyła ci sygnały ostrzegawcze

15.06.2022
Aktualizacja: 15.06.2022 14:05
Sygnały ostrzegawcze, że śpisz za mało
fot. Schutterstock

Dobry i odpowiednio długi sen jest ważny z wielu powodów. Pomaga organizmowi zregenerować się i prawidłowo funkcjonować, a także wiąże się z lepszym zdrowiem psychicznym i niższym ryzykiem wielu chorób – w tym chorób serca i cukrzycy. Jeśli śpisz za mało, twoje zdrowie może być zagrożone. Jakie są oznaki za małej ilości snu?

  1. Pogorszyła ci się cera
  2. Masz zaczerwienione oczy
  3. Przybierasz na wadze
  4. Masz ochotę na śmieciowe jedzenie
  5. Potrzebujesz więcej kofeiny
  6. Masz zmienne nastroje
  7. Czujesz się przygnębiony
  8. Masz gorszą koncentrację i pamięć
  9. Rano źle się czujesz

Zgodnie z najnowszymi badaniami optymalna ilość snu dla osoby dorosłej to około 7 godzin. Inne badania dowiodły natomiast, że zbyt duża ilość snu jest równie niekorzystna jak zbyt mała. Spanie dłużej niż 6,5 godziny, podobnie jak krócej niż 4,5 godziny jest bowiem związane z pogorszeniem zdolności poznawczych. Naukowcy udowodnili też, że niedobór snu związany jest z większym ryzykiem choroby Alzheimera. Jest jeszcze jeden warunek, by sen był zdrowy dla organizmu: powinien być nieprzerwany. Dobry sen regeneruje ciało i umysł i pomaga w codziennym funkcjonowaniu. Lepiej jest więc się wysypiać. Oto 9 oznak, które świadczą o tym, że śpisz za mało.

1. Pogorszyła ci się cera

Brak snu szybko odbija się na skórze. Niektóre badania wykazały związek między brakiem snu a trądzikiem, co najpewniej związane jest z tym, że sen reguluje poziom hormonów w organizmie. Niedobór snu szkodzi także układowi odpornościowemu, przez co łatwiej jest m.in. łapać różne infekcje, w tym skórne.

2. Masz zaczerwienione oczy

Zaczerwienienie, opuchlizna, ciemne obwódki i worki pod oczami – wszystko to świadczą o tym, że się nie wysypiasz. Badania wykazują, że osoby pozbawione snu mają więcej zmarszczek, szybciej opadają im też powieki. To dlatego, że w organizmie może być zaburzona gospodarka hormonalna i procesy naprawy tkanek, które zachodzą w głębokich fazach snu.

3. Przybierasz na wadze

Kiedy wypoczywasz, organizm prawidłowo reguluje poziom greliny i leptyny – hormonów, które kontrolują odczuwanie głodu. Jeśli tak się nie dzieje, może chcieć ci się jeść więcej niż potrzebujesz. To powoduje przybieranie na wadze.

4. Masz ochotę na śmieciowe jedzenie

Po nieprzespanej nocy możesz mieć większą chęć na hamburgera i frytki zamiast na sałatkę. Pozbawiony snu mózg jest bardziej skłonny do sięgania po niezdrowe przekąski i posiłki. Zmęczenie sprawia, że nie myślisz dostatecznie racjonalnie, więc podejmujesz mniej mądre decyzje, a niezdrowe pragnienia łatwo biorą nad tobą górę.

5. Potrzebujesz więcej kofeiny

Gdy jesteś niewyspany, ilość kawy, jaką zwykle pijesz, może okazać się niewystarczająca. Kofeina może wydawać się dobrym sposobem na pobudzenie organizmu, ale jej nadmierna ilość szybko może stać się problemem. Kawa lub napój z kofeiną rzeczywiście szybko zwiększają poziom energii, ale na dłuższą metę takie działanie prowadzi do bezsenności lub ciągłego uczucia niepokoju.

6. Masz zmienne nastroje

Zbyt mała ilość snu i niewyspanie powodują drażliwość – to objaw utrudniający codzienne funkcjonowanie. W jednym z badań na tydzień ograniczono uczestnikom czas snu do 4,5 godziny na dobę. Co się okazało? Duża liczba z nich była zestresowana, rozzłoszczona i wyczerpana psychicznie. Po powrocie do normalnego rozkładu dnia natomiast znów poczuli się lepiej.

7. Czujesz się przygnębiony

Depresja i słaby sen również są ze sobą powiązane. Co gorsza, zależność ta działa dwukierunkowo: depresja może prowadzić do problemów ze snem, ale może też być odwrotnie.

8. Masz gorszą koncentrację i pamięć

Nawet nieco mniejsza ilość snu niż zwykle – np. 2 godziny mniej, jeśli zwykle śpisz 8 – może spowodować większą senność, co negatywnie wpłynie na koncentrację i pamięć. To wiąże się już bezpośrednio z gorszym funkcjonowaniem np. w pracy lub z mniejszą koncentracją podczas prowadzenia samochodu. Okazuje się, że nawet jednej trzeciej kierowców zdarzyło się przysnąć za kierownicą!

9. Rano źle się czujesz

Ból gardła, suchość w ustach lub ból głowy tuż po obudzeniu mogą wskazywać na medyczną przyczynę kłopotów ze snem, np. na bezdech senny, chrapanie lub refluks żołądkowy. Jeśli taka sytuacja się powtarza, warto zasięgnąć porady lekarza, który ustali sposób leczenia.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com / Zdrowie.radiozet.pl