Zamknij

7 nawyków, przez które trudniej Ci zasnąć. Te błędy popełnia wielu z nas

15.09.2022
Aktualizacja: 15.09.2022 10:24

By zachować prawidłową higienę snu, należy dbać o codzienne przyzwyczajenia. Możemy samodzielnie poprawić jakość i długość naszego snu, rezygnując z pewnych wieczornych rytuałów, którymi nieświadomie sobie szkodzimy. Jakie są najgorsze nawyki przed zaśnięciem?

Czego nie robić przed snem? 7 najgorszych nawyków
fot. Shutterstock
  1. Przejadanie się
  2. Spanie przy świetle
  3. Picie alkoholu (na lepszy sen)
  4. Zabieranie telefonu do łóżka
  5. Nadmierne picie wody, herbaty i innych napojów
  6. Myślenie o obowiązkach
  7. Przebywanie w łóżku w ciągu dnia

Bez wystarczającej ilości snu przestajemy normalnie funkcjonować, a każda drobna czynność wiąże się z ogromnym wysiłkiem. Niedobór snu sprawia, że inaczej się zachowujemy, a chroniczna bezsenność to ważny czynnik ryzyka wielu schorzeń. Sen to naturalne lekarstwo, dlatego warto dbać o wieczorne nawyki, które wpływają na to, jak śpimy. Jakie wieczorne zachowania sprawiają, że się nie wysypiamy? To między innymi:

Przejadanie się

Jeśli jesz obfity posiłek od razu przed położeniem się spać, organizm jest zajęty trawieniem. Nic dziwnego, że nie możesz zasnąć. Ostatni posiłek należy zjeść ok. 2-3 godziny przed zaśnięciem.

Spanie przy świetle

Spanie przy zapalonej lampce czy świetle zza okna powoduje dyskomfort. Za fizjologię człowieka odpowiadają współczulny i przywspółczulny układ nerwowy; współczulny działa w ciągu dnia a przywspółczulny nocą. Jego zadaniem jest hamowanie pewnych reakcji organizmu, jednak spanie przy świetle zaburza ten naturalny mechanizm.
Badanie przeprowadzone przez naukowców z Northwestern University Feinberg School of Medicine dowiodło, że w nocy nawet niewielkie natężenie światła może zaburzać prawidłowe działanie serca.

Picie alkoholu (na lepszy sen)

Mogłoby się wydawać, że alkohol ma działanie usypiające… i faktycznie działa w ten sposób, ale tylko przez krótki czas. Alkohol może i ułatwia zasypianie, sprawia, że szybko zapadamy w sen, jednak znacznie obniża jakość wypoczynku. Po drinku bardzo szybko zasypiamy, jednak gdy organizm zaczyna metabolizować alkohol, zaburza to głęboką fazę snu (REM) i powoduje częste wybudzenia. Spanie po alkoholu prowadzi do wyczerpania i senności w ciągu dnia. Alkohol może też wywoływać stany lękowe, które utrudniają zasypianie.

Zabieranie telefonu do łóżka

Niebieskie światło działa pobudzająco na organizm, nawet jeśli wpatrujesz się w telefon przez kilka minut. Przed samym zaśnięciem zrezygnuj ze sprawdzania mediów społecznościowych i wybierz np. czytanie książki. Nasz organizm w ciągu dnia i tak jest narażony na ciągły kontakt z ekranami.

Nadmierne picie wody, herbaty i innych napojów

Przed snem warto zrezygnować nie tylko z alkoholu, ale też ograniczyć inne napoje. Gdy dużo pijemy przed snem, nerki muszą być aktywne przez całą noc, a nam po prostu chce się siku.

Myślenie o obowiązkach

Zasypianie to dla naszego mózgu „najlepszy” czas na podsumowania, planowanie i myślenie o obowiązkach. Aby choć trochę tego uniknąć, listę rzeczy, o których musisz pamiętać, zapisz na kartce, na przykład godzinę przed snem. W ten sposób uporządkujesz myśli.

Przebywanie w łóżku w ciągu dnia

Łóżko powinno nam się kojarzyć wyłącznie ze snem, dlatego kładźmy się do niego wtedy, gdy naprawdę odczuwamy zmęczenie. Warto unikać jedzenia czy pracowania pod kołdrą, ponieważ w ten sposób przyzwyczajamy się do pewnego schematu. Trudno zasnąć w miejscu, które kojarzy nam się ze wszystkim, tylko nie ze spaniem.

Źródło: psychologia.edu.pl, pacjent.gov.pl