Problemy ze snem? To Twoja wina!

07.08.2015 14:26
Problemy ze snem? To Twoja wina!
Fot. 10 rzeczy, których nie powinno się robić przed snem. Jak zasnąć?

Masz problemy ze snem? Najprawdopodobniej to, że nie możesz zasnąć to… wyłącznie Twoja wina. Zobacz, czego pod żadnym pozorem nie powinieneś robić przed snem. 

9. Picie herbaty

Wiele osób uważa, że nic tak nie ukołysze do snu jak gorąca herbata z miodem czy goździkami. Nic bardziej mylnego! Herbata zawiera teinę, która działa na nas pobudzająco i na pewno nie ułatwi nam zaśnięcia. Zupełnie inaczej działają te mieszanki ziołowe na uspokojenie i sen.

8. Jedzenie czekolady

Niestety, czekolada nie wpływa dobrze na nasz sen. To podstępny smakołyk - niby nas uspokaja, ale tak naprawdę działa pobudzająco. Czekolada zawiera kofeinę oraz teobrominę - jeśli chcemy ją jeść, to najlepiej rano!

7. Sprawdzanie służbowych maili

Tego chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć. Jeśli chcemy szybko zasnąć i uniknąć koszmarów, służbowa skrzynka pocztowa to ostatnie, co powinniśmy sprawdzać przed snem. 

6. Jedzenie tłustych lub pikantnych potraw

Kiedy nasz żołądek pracuje trawiąc tłustą potrawę, jest nam dużo trudniej zasnąć. Najlepsza kolacja to lekkie danie lub zupa. Uwaga! Pobudzająco działają na nas również pikantne potrawy! Wszystkie dania zawierające nadmiar pieprzu, imbiru czy chilli dodają nam energii i działają stymulująco na układ trawienny. Pikantne burrito to zły pomysł na kolację. 

5. Picie kawy

Pozornie każdy zdaje sobie sprawę, że nie powinno się pić kawy przed snem. Nie wszyscy wiedzą jednak, że kofeina utrzymuje się w naszym organizmie nawet do 12 godzin. To oznacza, że kawa wypita po obiedzie może nam utrudnić zaśnięcie wieczorem. 

4. Picie alkoholu

Sądzicie, że kieliszek wina przed snem sprawi, że dobrze się wyśpicie? To błąd! Alkohol pozornie ułatwia zasypianie, ale w rzeczywistości bardzo źle wpływa na nasz sen. W jaki sposób? Kiedy metabolizujemy alkohol, skraca się czas, w którym znajdujemy się w fazie REM. To najważniejsza faza snu, w której nasz organizm najbardziej wydajnie wypoczywa. 

3. Palenie papierosów

Palenie papierosów jest zgubne dla osób, które mają problemy z zasypianiem. Nikotyna pobudza nas i utrudnia wyciszenie się. Co więcej, palacze zazwyczaj budzą się wcześniej, bo ich organizm domaga się… porannego papierosa!

2. Intensywny trening

Regularne ćwiczenia sprawiają, że śpimy lepiej. Zbyt intensywny trening, zwłaszcza po kolacji, zamiast nas uspokoić, pobudza i utrudnia zaśnięcie. Wszystko należy robić z umiarem. Późnym wieczorem, zamiast lekcji boksu, zdecydujmy się raczej na spokojny spacer. To zdecydowanie lepszy sposób na bezsenność.

1. Granie w gry video

Gry video stymulują tę część umysłu, która pobudza nas do działania. Równie niekorzystnie działa blask ekranu telewizora, smartfona czy laptopa. Jeśli gramy regularnie i o późnych godzinach, możemy trwale zaburzyć mechanizm wytwarzania melatoniny - hormonu, który odpowiada za zdrowy sen. 

Sprawdź też ile godzin snu potrzebuje dorosły człowiek aby rano wstać wypoczętym.