Upał w pracy: jakie obowiązki ma pracodawca?

11.08.2020
Aktualizacja: 11.08.2020 10:15
Upał w pracy: obowiązki pracodawcy
fot. Shutterstock

Kiedy słupek rtęci na termometrach gwałtownie szybuje w górę, nie jest łatwo pracować – ani na zewnątrz, ani w biurach, zwłaszcza jeśli nie są klimatyzowane. Sprawdź, w jakich warunkach można wykonywać swoje obowiązki służbowe. Co mówią na ten temat polskie przepisy?

Na zewnątrz żar, a w Twoim klimatyzowanym biurze jest zimniej niż w lodówce? A może wręcz przeciwnie – musisz korzystać z elektrycznych wiatraków, by choć odrobinę się schłodzić? Niestety latem wcale nie jest łatwo sprawić, by czas spędzany w pracy – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pomieszczeń – mógł być dla nas komfortowy.

Jedni łatwo się przeziębiają lub zmagają się z alergią, np. z powodu działającej non stop klimatyzacji, inni z kolei łatwo mogą się odwodnić. Sprawdź, jakie obowiązki nakładają na pracodawców polskie przepisy i przekonaj się, jakie przysługują Ci prawa podczas upałów.

W jakich temperaturach można pracować latem?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przypomina, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca ma obowiązek organizowania pracy w sposób zmniejszający jej uciążliwość – zwłaszcza kiedy jest gorąco. Mimo że prawo nakazuje pracodawcom zapewnienie odpowiedniej temperatury, zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, to jednak nie ma żadnego zapisu, który dokładnie określałby maksymalne temperatury powietrza, w jakich praca może być wykonywana w pomieszczeniach.

Przepisy mówią jedynie o temperaturze minimalnej – ta nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza, a w pomieszczeniach biurowych i takich, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, 18 stopni Celsjusza.

Choć w odniesieniu do większości pracowników maksymalna temperatura, w jakiej może być wykonywana praca w pomieszczeniach, nie została określona, to takie uregulowanie wprowadzono w stosunku do pracowników młodocianych. Pracownicy z tej grupy nie mogą pracować w pomieszczeniach, w którym temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza – 65 proc.

Kiedy pracodawca powinien zapewnić pracownikom napoje?

Resort zauważa, że zmniejszenie związanych z upałami uciążliwości pracy w pomieszczeniach jest możliwe m.in. dzięki wentylacji i klimatyzacji. Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza.

W razie, gdy w pomieszczeniu temperatura wynosi co najmniej 29 stopni, pracodawca musi zapewnić napoje. W takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację, czy też nie.

W odniesieniu do osób pracujących na otwartej powierzchni obowiązek zapewnienia napojów przez pracodawcę ma miejsce, gdy temperatura przekracza 25 stopni. W tym przypadku napoje muszą być wzbogacone o sole mineralne i witaminy.

Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu, czy na otwartej powierzchni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej. Co ważne, nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.

Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca może w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. Warto przy tym pamiętać, że zależy to wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. Co istotne, nie może to powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika.

źródło: PAP/Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej