Upał w pracy? Jakie obowiązki ma pracodawca? Czego możemy się domagać?

Monika Piorun
20.06.2018 13:50
Upał w pracy: obowiązki pracodawcy
fot. Shutterstock

Kiedy słupek rtęci na termometrach gwałtownie szybuje w górę, nie jest łatwo pracować – ani na zewnątrz, ani w biurach, zwłaszcza jeśli nie są klimatyzowane. Sprawdź, w jakich warunkach można wykonywać swoje obowiązki służbowe. Co mówią na ten temat polskie przepisy?

Na zewnątrz żar, a w Twoim klimatyzowanym biurze jest zimniej niż w lodówce? A może wręcz przeciwnie – musisz korzystać z elektrycznych wiatraków, by choć odrobinę się schłodzić? Niestety latem wcale nie jest łatwo sprawić, by czas spędzany w pracy – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pomieszczeń – mógł być dla nas komfortowy. Jedni łatwo się przeziębiają lub zmagają się z alergią, np. z powodu działającej non stop klimatyzacji, inni z kolei łatwo mogą się odwodnić. Sprawdź, jakie obowiązki nakładają na pracodawców polskie przepisy i przekonaj się, jakie przysługują Ci prawa podczas upałów.

W jakich temperaturach można pracować latem?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przypomina, że zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca ma obowiązek organizowania pracy w sposób zmniejszający jej uciążliwość – zwłaszcza kiedy jest gorąco. Mimo że prawo nakazuje pracodawcom zapewnienie odpowiedniej temperatury, zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, to jednak nie ma żadnego zapisu, który dokładnie określałby maksymalne temperatury powietrza, w jakich praca może być wykonywana w pomieszczeniach.

Przepisy mówią jedynie o temperaturze minimalnej – ta nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza, a w pomieszczeniach biurowych i takich, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna, 18 stopni Celsjusza.

Choć w odniesieniu do większości pracowników maksymalna temperatura, w jakiej może być wykonywana praca w pomieszczeniach, nie została określona, to takie uregulowanie wprowadzono w stosunku do pracowników młodocianych. Pracownicy z tej grupy nie mogą pracować w pomieszczeniach, w którym temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza – 65 proc.

Kiedy pracodawca powinien zapewnić pracownikom napoje?

Resort zauważa, że zmniejszenie związanych z upałami uciążliwości pracy w pomieszczeniach jest możliwe m.in. dzięki wentylacji i klimatyzacji. Stosowanie takich rozwiązań zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, o ile temperatura w takich pomieszczeniach nie przekracza 28 stopni Celsjusza.

W razie, gdy w pomieszczeniu temperatura wynosi co najmniej 29 stopni, pracodawca musi zapewnić napoje. W takiej sytuacji nie ma znaczenia to, czy stanowisko pracy jest wyposażone w klimatyzację, czy też nie.

W odniesieniu do osób pracujących na otwartej powierzchni obowiązek zapewnienia napojów przez pracodawcę ma miejsce, gdy temperatura przekracza 25 stopni. W tym przypadku napoje muszą być wzbogacone o sole mineralne i witaminy.

Niezależnie od tego, czy praca jest wykonywana w pomieszczeniu, czy na otwartej powierzchni, napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej. Co ważne, nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.

Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca może w upalne dni wprowadzić dodatkowe przerwy albo pozwolić pracownikowi na wcześniejsze wyjście z pracy. Warto przy tym pamiętać, że zależy to wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. Co istotne, nie może to powodować obniżenia wynagrodzenia pracownika.

Zagłosuj

Czy Twój pracodawca respektuje powyższe przepisy podczas upałów?

Liczba głosów:

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

źródło: PAP/Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

______

zdrowie.radiozet.pl/π