Masz dość pracy? Obowiązki Cię przytłaczają? Są na to sposoby!

Aleksandra Supryn
17.11.2015 11:30
Masz dość pracy? Obowiązki Cię przytłaczają? Są na to sposoby!
fot. Syndrom wypalenia zawodowego - jak się przed nim uchronić? [PORADNIK]

Masz dość swojej pracy? Zadania, które musiałeś wykonywać kiedyś sprawiały Ci przyjemność, a teraz są przykrym obowiązkiem? Denerwuje Cię wszystko co jest związane z Twoją profesją? To mogą być pierwsze sygnały, że cierpisz na syndrom wypalenia zawodowego.  

Syndrom wypalenia zawodowego to nie tylko zmęczenie fizyczne. To przede wszystkim dolegliwość psychiczna, której w późniejszych stadiach bardzo często towarzyszą bezsenność, napady lęku lub paniki, depresja czy nawet myśli samobójcze.

W internecie znajdziesz testy, które pomogą Ci ustalić czy cierpisz na syndrom wypalenia zawodowego i potrzebujesz pomocy czy jesteś jedynie przemęczony. Jeśli Twój wynik jest jednak niepokojąco wysoki, skorzystaj z naszych porad.

To co najważniejsze, nie najpilniejsze

Kluczem do sukcesu i szczęścia jest odpowiednie ustalenie priorytetów. Zrób to według zasady „to co najważniejsze, nie najpilniejsze”. Wypełnianie dodatkowych obowiązków i pięcie się po kolejnych szczeblach kariery za wszelką cenę, to nie najlepszy pomysł. Czasem lepiej trochę odpuścić i spędzić czas z rodziną lub przyjaciółmi.

Rozsądne godziny pracy

Nigdy nie bierz na siebie obowiązków, których nie masz czasu wypełnić. Desperackie próby wykonania zadania prowadzą do przemęczenia oraz stresu. Również długie godziny pracy negatywnie wpływają na Twój stan psychiczny.

Spędzając w pracy dużo więcej czasu już 40 godzin, wpadasz w błędne koło. Pracujesz długo, więc jesteś bardziej zmęczony, a wtedy wykonanie obowiązków zajmuje Ci znacznie więcej czasu ‒ Twoja koncentracja jest rozproszona, więc spędzasz w pracy dodatkowe godziny. Lepiej pójść do domu, odpocząć i na drugi dzień zacząć pracę ze „świeżą głową”.

Rób przerwy podczas pracy

Aby Twoja praca byłą efektywniejsza, a Ty mniej zmęczony ‒ rób sobie przerwy. Zaleca się 5-10 minutowe przerwy raz na godzinę. Pamiętaj również, że jedzenie obiadu przed komputerem to nie najlepszy pomysł. Lepiej wyjść i zjeść coś poza budynkiem. Zmiana środowiska pozytywnie wpłynie na Twój umysł oraz samopoczucie.

Śmiej się

Wesoła, przyjazna atmosfera w pracy dobrze wpływa na efektywność i wydajność. Czasem warto uśmiechać się nawet kiedy nie mamy na to ochoty. Jesteśmy w ten sposób oszukać mózg i sprawić, że poczujemy się lepiej. Co więcej, pozytywne nastawienie sprawi też, że ludzie w Twoim otoczeniu zmienią swoje podejście.

Odłóż urządzenia elektroniczne

Ustal sobie, że sprawdzasz maila tylko w godzinach pracy. Wyłącz powiadomienia o nowych wiadomościach i nie odświeżaj skrzynki do kilkanaście minut. Jeśli sprawdzanie poczty jest w Twojej pracy konieczne ustal sobie, że będziesz to robił rzadziej. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie Ci się zrelaksować.

Znajdź sobie hobby

Bardzo ważne jest posiadanie odskoczni od pracy. Zarezerwuj sobie czas czynność, którą naprawdę lubisz robić i, która pozwala Ci zapomnieć o zawodowych obowiązkach. Nie ważne czy będzie to aktywność fizyczna czy po prostu oglądanie serialu ‒ jeśli sprawia Ci to przyjemność, po prostu to rób. Bardzo efektywne jest również hobby, w którym się rozwijasz i doskonalisz. Dzięki niemu masz przed sobą cele, które nie są związane z pracą.

Zdrowe przyzwyczajenia

Zdrowszy tryb życia pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie. Po pierwsze dobrze się wyśpij. Odpowiednia ilość godzin snu, spokojne otoczenie oraz wygodne łóżko pozwolą Ci odpocząć i zregenerować organizm. Dobrym pomysłem jest również zmienienie kilku przyzwyczajeń żywieniowych. Zdrowe, zbilansowane posiłki dostarczą Twojemu organizmowi energii i siły do działania.

Postaw na sport

Z wypaleniem zawodowym bardzo często związany jest ogromny stres. Aby go zwalczyć i lepiej radzić sobie z nim w przyszłości, zacznij uprawiać sport. Podczas aktywności fizycznej w naszym mózgu uwalniają się endorfiny, które poprawiają nam samopoczucie oraz sprawiają, że po prostu czujemy się szczęśliwsi. Co więcej, to również świetny sposób na pozbycie się negatywnych emocji.

Zrelaksuj się

Jeśli Twoim głównym problemem jest stres powinieneś koniecznie go wyeliminować. Po pierwsze wykonuj relaksujące, rozluźniające ćwiczenia, np. pozycje z jogi. Bardzo skuteczne są też proste ćwiczenia oddechowe. Otaczaj się również zielonymi przedmiotami. Naukowcy udowodnili, że pozytywnie wpływa to na ludzki organizm i pozwala się zrelaksować.

Bierz urlop

Odpoczynek jest bardzo ważnym elementem. Możesz pojechać w jakieś ciekawe miejsce lub zupełnie uciec od cywilizacji. Specjaliści polecają odpoczynek dwa razy do roku, w tym jeden z urlopów powinien trwać co najmniej dwa tygodnie. Bardzo efektywne jest również branie od czasu do czasu pojedynczych dni wolnych i robienie sobie długich weekendów. 

___

ZdrowoBardzo / AS