Zamknij

Social jet lag najczęściej przytrafia się w weekendy. 10 objawów

14.10.2022
Aktualizacja: 14.10.2022 11:10

Po weekendzie trudno wrócić Ci do codziennych obowiązków, a poniedziałek to prawdziwy koszmar? Powodem może być social jet lag, czyli całkowite rozregulowanie rytmu dobowego. Jak rozpoznać to zjawisko?

Social jet lag: jak rozpoznać? 10 objawów
fot. Shutterstock
  1. Jak rozpoznać social jet lag? 10 charakterystycznych objawów
  2. Jak sobie radzić?

Wielu z nas wykorzystuje wolne dni, siedząc do późnych godzin nocnych i budząc się w południe. To drastyczne rozregulowanie czasu snu może być bardzo szkodliwe dla zdrowia. Oprócz tego, że taki weekendowy nawyk całkowicie zaburza naturalny zegar biologiczny, na dłuższą metę może prowadzić do rozwoju depresji. Weekendowe odsypianie i późniejsze dochodzenie do siebie przez kilka dni zwiększa też ryzyko chorób serca.  Społeczny jet lag (social jet lag) to termin, którego autorem jest naukowiec Till  Roenneber. Opisuje niezgodność między funkcjonowaniem zegara biologicznego a stosowanym przez nas wzorcem snu. Najczęściej taka rozbieżność pojawia się między dniami pracującymi a weekendem, chociaż może się też zdarzyć w środku tygodnia.

– Podobnie jak podróżowanie z Nowego Jorku do Los Angeles może czasami siać spustoszenie w rytmie dobowym, tak samo może być późno po stresującym tygodniu pracy i odsypianiu w weekendy – mówi dr Raj Dasgupta z University of Southern California
Po czym poznać, że zmagamy się z taką przypadłością?

Jak rozpoznać social jet lag? 10 charakterystycznych objawów

Najczęstsze skutki rozregulowania rytmu dobowego mogą być odczuwalne przez kilka dni. Obejmują następujące objawy:

  • irytacja
  • mdłości, biegunka lub zaparcia
  • problemy z koncentracją
  • brak apetytu
  • ból głowy
  • spadek nastroju
  • zmęczenie
  • brak motywacji
  • niezdarność
  • niechęć do interakcji społecznych

Oczywiście objawy te mogą różnić się u każdego. Zmiana wewnętrznego zegara biologicznego już o jedną do dwóch godzin dezorientuje ciało i mózg. Kiedy już nie wie, o której iść spać i o której wstać, organizm zaczyna się „buntować”.

Jak sobie radzić?

Social jet lag może być groźny dla organizmu, ale łatwo go uniknąć. Zamiast budzić się i zasypiać w niezsynchronizowanych z zegarem wewnętrznym godzinach, staraj się utrzymać spójny harmonogram snu. Warto również wdrożyć poniższe wskazówki:

  • dbaj o ekspozycję na naturalne światło w ciągu dnia
  • wieczorem ograniczaj światło niebieskie, staraj się nie korzystać z komputera
  • jeśli ćwiczysz, wybieraj poranne treningi
  • jedz śniadanie od razu po przebudzeniu
  • spożywaj posiłki o stałych porach
  • nie pij kawy po 16:00

Źródło: cnn.com