Zamknij

Skuteczny sposób na stres? Zdaniem ekspertów to aktywność fizyczna

25.02.2021
Aktualizacja: 25.02.2021 14:30
Skuteczny sposób na stres? Aktywność fizyczna
fot. Shutterstock

Aktywność fizyczna jest – zdaniem ekspertów - skutecznym sposobem na stres. Ruch, dopasowany do naszej kondycji i stanu zdrowia, wpływa nie tylko na zdrowie fizyczne, ale również psychiczne.

Długotrwała izolacja może osłabić układ odpornościowy, doprowadzić do chorób związanych z układem krążenia, pogorszyć funkcje poznawcze, ale także doprowadzić do depresji czy nawet przedwczesnego wypalenia zawodowego – alarmują eksperci zdrowia psychicznego. Ich zdaniem zignorowanie sygnałów, jakie wysyła nam organizm (zarówno tych fizycznych, jak i psychicznych) może długotrwale i negatywnie wpłynąć nie tylko na nas, ale i na nasze otoczenie. Co zrobić, by poprawić obniżony nastrój?

Aktywność fizyczna jest skutecznym sposobem na stres

Zdaniem ekspertów może pomóc aktywność fizyczna, która jest uważana za jeden ze skuteczniejszych środków prewencyjnych w przypadku stresu, napięcia. Zalecenia dotyczące ruchu znalazły się również w oficjalnych rekomendacjach WHO dla osób, które w czasie pandemii pozostają w izolacji. Odpowiednia dawka ruchu pozwala:

– Aktywność ruchowa jest jedną z możliwości skutecznego radzenia sobie ze stresem w warunkach domowych. Wpływa na zmniejszenie napięcia w ciele, uspokaja, dotlenia mózg, pomaga rozładować negatywne emocje, polepsza wydajność umysłową. Jest też doskonałą formą profilaktyki zdrowia psychicznego, ponieważ podczas treningu wydzielana jest serotonina (potocznie – hormon szczęścia), która poprawia humor, dodaje energii i sprawia, że towarzyszy nam poczucie szczęścia – tłumaczy psycholog Marta Osuch (Psychology & Business).      
Podobnego zdania jest Bartosz Bauer, główny trener w Head Coach Orangetheory Fitness: – Nawet 30 minut aktywności fizycznej dziennie dowolnego rodzaju, nie tylko utrzymuje ciało w zdrowiu, ale jest w stanie skutecznie przeciwdziałać trudnościom psychologicznym, na jakie jesteśmy teraz szczególnie narażeni.

Jaki rodzaj treningu wybrać?

Rodzaj aktywności fizycznej powinien być dopasowany do aktualnej kondycji i stanu zdrowia. Wybierajmy treningi, które wykorzystują do pracy najlepszego trenera na świecie, czyli nasze własne serce.

Może być to trening online z użyciem ciężaru własnego ciała, jazda na rowerze, żwawy spacer czy też ćwiczenia na świeżym powietrzu w kameralnych grupach pod czujnym okiem trenera. Te ostatnie mają jeszcze jedną zaletę – są okazją do nadrobienia mocno ograniczonego dzisiaj życia towarzyskiego. Ćwiczenia w małej grupie na świeżym powietrzu, np. w lesie lub w parku, w towarzystwie osób z podobnymi pasjami, temperamentem może bardzo pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne.

– Nie bójmy się aktywności fizycznej, nawet po długiej przerwie. To doskonały sposób na utrzymanie dobrej formy i przede wszystkim – pobudzenie się do działania. Treningi nawet o wyższej intensywności tzw. HIIT są bezpieczne, pod warunkiem, że będziemy korzystać z  pulsometrów kontrolujących pracę serca i efektywność ćwiczeń  – tłumaczy trener Bartosz Bauer. I dodaje: – Warto na początku poprosić o pomoc trenera, który pomoże skomponować treningi, które nie tylko wpływają pozytywnie na pracę całego organizmu i intensywne spalanie tkanki tłuszczowej, ale także na wyrzut endorfin, które teraz nam są niezbędne dla zachowania dobrego nastroju i spokoju ducha.

Jakie korzyści daje nam ruch?

  1. Pobudza krążenie krwi, a co za tym idzie, wpływa na lepsze dotlenienie organizmu.
  2. Dotleniony organizm to wydajniejsza praca mózgu, mięśni, serca i wszystkich organów.
  3. Lepsza praca wszystkich organów, to zmniejszenie poczucia zmęczenia i napięcia psychicznego (intensywny trening pomoże nam wyjść z trudnych chwil silniejszymi).
  4. Aktywność fizyczna to również poprawa samopoczucia, dzięki hormonom szczęścia, które wydzielane są podczas treningu.

Jeśli czujesz zmęczenie, stres, lęk, smutek, frustrację, idź na spacer lub na siłownię na świeżym powietrzu. Nie masz czasu? Może poświęć jeden odcinek serialu na Netflixie (obejrzysz go później) i przeznacz go na aktywność fizyczną. Nasze ciało, serce i głowa nam za to podziękują!