Serotonina wpływ na nasz nastrój. Jak naturalnie zwiększyć jej poziom w organizmie?

09.12.2019
Aktualizacja: 29.01.2020 08:38
Naturalne źródła serotniny.
fot. Shutterstock

Serotonina, potocznie nazywana hormonem szczęścia jest bardzo ważnym neuroprzekaźnikiem w układzie nerwowym. Najwyższy poziom serotoniny występuje u noworodków, okresowo spada podczas dojrzewania, po czym ponownie wzrasta. Jeśli zbyt długo utrzymuje się na niskim poziomie, może powodować agresywność oraz zmęczenie. Jak w naturalnym sposób utrzymać serotoninę na właściwym poziomie?

Serotonina: za co odpowiada?

Serotonina jako stabilizator naszego nastroju reguluje apetyt, cykl snu i inne ważne funkcje życia. Odgrywa też ważną rolę w naszych funkcjach seksualnych i w regulacji humoru, temperatury ciała i wrażliwości na ból. Co ciekawe, według pewnych badań naukowych istnieją naturalne metody zwiększania produkcji serotoniny na poziomie mózgu. Dzięki temu może się poprawić nasze ogólne samopoczucie. Dowiedz się, jak to zrobić.

1. Słuchanie muzyki klasycznej

W produkcji serotoniny pomaga słuchanie muzyki klasycznej. Jak twierdzi doktor Joel Robertson, kompozycje Bacha, Chopina, Händela y Haydna mają pewien porządek matematyczny, dzięki którym nasz mózg wchodzi w stan harmonii.

Podczas słuchania sonaty Mozarta w mózgach zdrowych dorosłych i seniorów następuje wyraźny wzrost emisji fal mózgowych alfa oraz częstotliwości fal MF, świadczących o wysokiej aktywności mózgu. To pokazuje, że dzięki muzyce można osiągnąć lepszą koncentrację, błyskawiczną orientację w przestrzeni, wyższą inteligencję emocjonalną.

2. Przebywanie na słońcu

Witamina D odgrywa nieodzowną rolę w utrzymywaniu nas w dobrym zdrowiu. Wspomaga wydzielania serotoniny i pozytywnie wpływa na jakość snu.

3. Obniżenie poziomu stresu

Chroniczny stres jest jednym z największych wrogów dobrego samopoczucia. Przyczynia się do wydzielania adrenaliny i kortyzolu – hormonów stresu, które niwelują działanie serotoniny. Może się to stać na przykład, kiedy usiłujesz poradzić sobie z całym mnóstwem zajęć i pracy w nierealnie krótkim czasie. Jedyny sposób to ograniczenie stresujących bodźców.

4. Aktywność fizyczna

Regularne utrzymywanie aktywności fizycznej pomaga w wydzielaniu hormonu szczęścia. Ćwiczenia typu kardio, bieganie, pływanie czy taniec są w tym przypadku najskuteczniejsze.

Co więcej, utrzymywanie aktywności fizycznej na zdrowym poziomie zapewnia tryptofan na dobrym poziomie. Jest on niezbędnym składnikiem serotoniny. Dzięki niemu właśnie dobre samopoczucie utrzymuje się nawet na długo po ćwiczeniu.

5. Unikanie alkoholu

Alkohol to środek porażający działanie naszego centralnego systemu nerwowego. Dlatego też jego nadużywanie obniża nasz nastrój, a nawet może wywołać depresję. Najnowsze badania dowodzą, że spożywanie alkoholu może poważnie obniżać poziom serotoniny.

6. Masaż

Masaż to doskonały sposób na redukcję stresu, bólu i napięcia mięśniowego. Podwyższa poziom serotoniny o 28% i dopaminy o 31%. Co więcej, obniża poziom kortyzolu – hormonu stresu.

7. Medytacja

Ostatnim z nawyków, dzięki którym serotonina w naszym organizmie wzrośnie jest medytacja. Jeżeli zbyt często się zamartwiamy,  odbije się to negatywnie na nasze zdrowie psychiczne. Przez to zaczniemy wykazywać negatywne nastawienie i dużo narzekać.

Źródło: Piękno Umysłu

Przeczytaj: Dlaczego jesienią i zimą mamy większą ochotę na słodycze?