Jak rozpoznać, że organizm jest przeciążony z powodu stresu? 9 objawów

16.01.2020
Aktualizacja: 16.01.2020 11:27
Przewlekły stres i przeciążenie organizmu: jak to rozpoznać? 9 objawów
fot. Shutterstock

Ból, wahania nastroju, wypadanie włosów, problemy ze snem, agresja – te objawy mogą sugerować, że z twoim organizmem dzieje się coś nie tak. W ten sposób kontaktuje się z nami nasz organizm. Odczytaj te sygnały i poproś o pomoc. 

Stres to reakcja organizmu na doświadczenia i zdarzenia, najczęściej o charakterze nieprzyjemnym. Opisywany jest jako silne napięcie nerwowe. Może on mobilizować nas do działania lub działać na nas deprymująco. Przedłużający się, przewlekły stres ma fatalne skutki dla zdrowia – przyczynia się do większości chorób, np. może zwiększać ryzyko udaru mózgu nawet o 50%, ryzyko chorób serca o 40%. Zmniejsza się również odporność organizmu, przez co chory "łapie" częściej różne infekcje. W przypadku przewlekłego stresu obniża się też koncentracja, wytrzymałość psychiczna oraz kreatywność. Pogarsza również funkcjonowanie organizmu, mogą pojawić się silne objawy fizyczne – niektóre osoby doświadczające takiego stresu opowiadały, że bolało je całe ciało. Często powtarzające się napięcie mięśni może powodować chorobowe zmiany w układzie kostno-stawowym.

Jak rozpoznać, że nasze ciało jest już zbyt przeciążone silnym stresem i potrzebuje pomocy? Tych 10 objawów powinno Ci w tym pomóc.

Przewlekły ból

Ciało zaczyna reagować na przewlekły stres bólem. Niestety bardzo często pierwsze oznaki bólu ignorujemy. Z czasem staje się on coraz silniejszy. Boleć może wszystko, m.in.: głowa (najczęściej jest to napięciowy ból głowy, który występuje po obu stronach czaszki, a także w okolicy czoła i potylicy), kark, ramiona i barki, biodra, zwłaszcza okolice miednicy małej i obręczy biodrowych (przykurcz w tej części ciała może być reakcją na stres), kolana, żołądek (dolegliwości układu pokarmowego są dość typowymi objawami stresu), klatka piersiowa.

Dolegliwościom bólowym mogą towarzyszyć też inne dolegliwości, np. drętwienie rąk, biegunka, kołatanie serca.

Ból to sposób, w jaki twoje ciało komunikuje się z tobą. Jeśli pojawiły się u ciebie takie dolegliwości, musisz poszukać pomocy u specjalisty. Najlepiej byłoby zredukować czynnik stresogenny, ale to w praktyce jest bardzo trudne. W leczeniu takich dolegliwości skuteczne są techniki relaksacyjne połączone z farmakoterapią, przyjmowaniem niesterydowych leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Wszystko to powinno się odbywać pod kontrolą lekarza, np. neurologa.

Weekendowe bóle głowy

U osób zestresowanych bardzo często można zaobserwować, tzw. weekendowe bóle głowy. Niby jesteś zrelaksowany, odpoczywasz, a tu pojawia się ból głowy. Zdaniem naukowców z Washington University Headache Center spadek poziomu stresu w weekendy lub dni wolne od pracy może wywołać migrenę. Mogą pojawić się charakterystyczne objawy: migające światła, nudności lub uczucie kłucia w określonym miejscu na skroni lub za okiem. To również dowód na zbytnie przeciążenie organizmu przez stres.

Problemy ze snem

Każdemu z nas zdarza się bezsenna noc, jednak gdy staje się to codziennością, należy zgłosić się do lekarza. Brak snu albo też nadmiar snu mogą być oznaką przewlekłego stresu i zbytniego przeciążenia organizmu. Jeśli pojawił się u ciebie taki problem, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

Wahania masy ciała

Przewlekły stres może powodować zmianę metabolizmu – jest to związane z wysokim poziomem kortyzolu w organizmie. Badania naukowe dowodzą, że osoby, które reagują na codzienne problemy większym wyrzutem kortyzolu, podjadają więcej, zwykle wybierają pokarmy o dużej zawartości cukru i tłuszczu. Jeśli więc zauważysz u siebie znaczące zmiany masa ciała, skontaktuj się z lekarzem.

Ciągłe zamartwianie się

Czy czujesz się czasem jak chomik, biegający w kółko aż do wyczerpania sił? Przewlekły stres i ciągłe zamartwianie się to dobrana para, która rujnuje twoje zdrowie i sprawia, że nie możesz normalnie funkcjonować. Zidentyfikuj czynnik stresogenny (może to praca albo problemy osobiste?), a następnie spróbuj go zredukować. Jeśli masz problem w pracy, postaraj się zostawić go za drzwiami biura i po pracy znajdź sposób na relaks (kino, spotkanie z przyjaciółmi, ciekawa lektura). Ciągłe zamartwianie się niszczy mózg i może być przyczyną przewlekłego stresu.

Rozdrażnienie, niepokój, roztrzęsienie

Czy czujesz, że nie możesz usiedzieć w jednym miejscu? Czujesz, że wszystko wokół cię drażni? Narastający niepokój, roztrzęsienie, ciągłe uczucie rozdrażnienia. Stres może wywołać bardzo wiele emocji. Jeśli zauważyliście u siebie zmiany emocjonalne, nad którymi trudno wam zapanować, koniecznie skontaktujcie się lekarzem. To może być przewlekły stres.

Złość, agresja

Przewlekły stres, zwłaszcza ten tłumiony, może prowadzić do skrajnych, negatywnych emocji: gniewu, złości, wręcz wściekłości. Można to porównać do korka w butelce od szampana. Gdy potrząśniemy butelką, korek wyskoczy, a znajdujący się w niej napój obleje wszystko, co znajduje się w pobliżu. Podobnie jest z emocjami. Gdy sięgną zenitu, mogą prowadzić do niekontrolowanej przemocy. Przewlekły stres może być również czynnikiem skłaniającym do sięgnięcia po alkohol lub po narkotyki.

Jeśli zauważasz u siebie takie zachowanie, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Działaj szybko, zanim zrobisz krzywdę sobie lub innym. Nie pozwól, aby twoje emocje zwyciężyły. Porozmawiaj z kimś lub znajdź bezpieczny sposób ujście złych emocji. Nie pozwól im wymknąć się spod kontroli.

Wypadanie włosów

Wypadanie włosów to typowy objaw przewlekłego stresu. Jeśli zauważysz u siebie ten objaw, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Włosy odrosną z czasem, ale ze stresem warto uporać się szybciej.

Spadek libido

U osób cierpiących na przewlekły stres bardzo często spada libido. Mogą one odczuwać wiele psychosomatycznych objawów, takich jak ból, wyczerpanie fizyczne, wahania nastrojów, w tym ogromne poczucie niepewności, niekiedy wyrzuty sumienia. Seks – w takiej sytuacji – jest ostatnią rzeczą, na jaką mają ochotę. Warto wiedzieć, że im wcześniej podejmiemy decyzję o leczeniu, tym szybciej wrócimy do zdrowia, tym szybciej będziemy mogli się cieszyć bliskością. Jeśli cierpisz na przewlekły stres, porozmawiaj szczerze o tym ze swoim partnerem/ partnerką. Wspólnie znajdziecie sposób, by rozwiązać tę sytuację.