Praca zdalna. Zobacz, co robi z twoim ciałem i psychiką

08.04.2020
Aktualizacja: 08.04.2020 17:13
Praca zdalna a koronawirus.
fot. Shutterstock

Epidemia koronawirusa zmusiła nas do zamknięcia w czterech ścianach. W jednej chwili mieszkanie stało się miejscem pracy i edukacji. To nie jest komfortowe ani dla ciała, ani dla psychiki. Dowiedz się, jak zadbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne w okresie kwarantanny.

Spędzamy długie godziny przy komputerze, podczas których garbimy się, wpatrujemy w ekran, pochylamy głowę w kierunku laptopa, układamy ręce na myszce bez podparcia nadgarstków, do tego często siedzimy na le dobranym krześle. To najczęstsze błędy, które niszczą nasze zdrowie. Może jeszcze dziś nie wszyscy odczuwają bólu kręgosłupa, stawów, czy głowy, ale to może tylko kwesta czasu...

1. Ból ramion, karku i szyi. Za ból w tych częściach ciała najprawdopodobniej odpowiada niewłaściwa postawa ciała podczas pracy przed komputerem lub laptopem. Jeśli patrzysz na monitor i musisz schylać szyję do dołu, to znaczy, że nie jest on ustawiony na wysokości twoich oczu. Spróbuj go podwyższyć, jeśli korzystasz z komputera, natomiast pod laptopa możesz kupić specjalną podstawkę (lub zrobić ja samemu np. z ułożonych na sobie książek). Dzięki temu szyja i ramiona znajdą się w neutralnej pozycji. Więcej się też ruszaj, nawet jak siedzisz (np. rób krążenia ramion, skręty szyi).

2. Oczy są suche i zmęczone. Gdy zbyt długo wpatrujesz się w monitor możesz mieć problem z oczami: stają się zaczerwienione, swędzą bądź szczypią, zaczynasz widzieć niewyraźnie, dodatkowo może towarzyszyć tym objawom ból głowy. Jak zadbać o oczy? Postępuj zgodnie z zasadą 20-20-20, czyli zrób co 20 minut 20-sekundową przerwę, by zobaczyć coś, oddalonego o 20 metrów (np. za oknem). Pracuj jak najdłużej przy naturalnym świetle, możesz też wypróbować nawilżające krople do oczu, dostępne w aptekach bez recepty.

3. Biodra są napięte. Twoje plecy powinny odchylać się od 15 do 20 stopni, aby biodra pozostawały otwarte. Nie siedź pod kątem 90 stopni, bo zginacze bioder są wtedy bardziej ściśnięte, a to prowadzi do dużego bólu pleców. Jeśli nie masz ergonomicznego krzesła, jak najczęściej wstawaj od komputera (najlepiej co 20 minut).

4. Masz skurcze nóg. Są oznaką słabego krążenia, a to oznacza, że przyjmujesz nieodpowiednią pozycję podczas pracy zdalnej. Możesz sobie pomóc w prosty sposób - dopasuj wysokość krzesła do siebie, stopy muszą być płasko na ziemi. Jeśli nie jest to możliwe, użyj podnóżka. W ten sposób zmniejszasz ciśnienie krwi w udach i poprawiasz jej cyrkulację. Rób też przerwy, by jak najwięcej być w ruchu.

5. Bolą cię nadgarstki. Kiedy przedramiona opadają, a nadgarstki są zgięte, to możesz w ten sposób doprowadzić do ich nadwyrężenia. Gdy ciągle obciążasz ścięgna nadgarstków, doprowadzisz z czasem do stanu zapalnego, a to prosta droga do bolesnej dolegliwości zwanej zespołem cieśni nadgarstka. Jak temu zapobiec? Trzymaj nadgarstki tak, by były jak najbardziej płaskie i proste, nie zginały się ani w lewo, ani w prawo.

6. Ból kręgosłupa w części lędźwiowo-krzyżowej. Pochylanie się do pisania powoduje obciążenie okolicy lędźwiowej, co może prowadzić do urazów kręgosłupa. Upewnij się, że twoje plecy są podparte, dzięki czemu nie będą się tak mocno napinać. Możesz też użyć ręcznika, by odciążyć kręgi. Zwiń go i połóż go za plecami, aby zachować naturalne zgięcie dolnej części pleców.

7. Ból głowy. Może mieć różne przyczyny: brak powietrza w pomieszczeniu, za słabo nawodniony organizm, przemęczenie, stres. Aby sobie pomóc zrób zimny okład na czoło, regularnie pij wodę z cytryną, częściej  wietrz pokój, w którym pracujesz. Zadbaj też o dobry sen. Będzie lepszy, jeśli odpowiednio się do niego przygotujesz. Godzinę przed snem wycisz się, odłóż elektroniczne urządzenia i pamiętaj, że najlepszą porą na pójście spać jest 22:00-23:00. 

8. Spadek nastroju. Ciągłe przebywanie w tym samym miejscu bez perspektywy wyjścia, zmiany, wentylowania emocji, może negatywnie wpłynąć na zdrowie psychiczne. Odcięcie od przyjemności, kontaktów międzyludzkich, aktywności zawodowej, fizycznej wywołuje dezorientację. Więcej może nawet doprowadzić do stanów głębokiego smutku, a w dłuższej perspektywie do depresji. Niestety, wiele się zmieniło i należy pomyśleć o tym, co mi może pomóc w nowych warunkach. Może to być czytanie książek, rozmowy ze znajomymi na Skypie, treningi w domu z aplikacją. Jest wiele możliwości, które należy odkryć, by chronić zdrowie psychiczne. 

Źródło: huffpost.com