Zamknij

Niemal połowa Polaków woli pracować w biurze. Dlaczego praca zdalna tak nas męczy?

28.01.2022 10:05

Praca zdalna pomaga czas w ciągu dnia i teoretycznie jest ułatwieniem dla pracowników. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Według nowych badań prawie połowa z nas męczy się podczas pracy w domu. Co jest największym problemem?

Praca zdalna bardziej męcząca niż biurowa? Tak twierdzi połowa Polaków
fot. Shuttestock

Wzrost zachorowań na COVID-19 sprawia, że coraz więcej biur przechodzi na zdalny tryb pracy. Praca zdalna ma zapobiec nowym zakażeniom, jednak w kolejnym roku pandemii stała się bardzo męcząca dla Polaków. Pozornie wygodny sposób wykonywania obowiązków zawodowych dla wielu z nas stanowi źródło stresu i zmęczenia. Potwierdza to aż 40 procent pracowników w naszym kraju.

Jak wynika z raportu największej na świecie firmy doradczej CBRE, dla 40 procent pracowników praca zdalna wiąże się z większym zmęczeniem, a 37 procent narzeka na zachwianą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym – to tylko niektóre wnioski

Jakie problemy stwarza praca zdalna?

Jedna trzecia (28 procent) ankietowanych pracowników podkreśla niższą jakość domowego biura w stosunku do wymagań związanych z wykonywanymi zadaniami. Pracownicy poproszeni przez CBRE o uporządkowanie wyzwań na pierwszym miejscu wskazują kolejno:

  • brak dostępu w domu do dokumentów papierowych, które muszą być przechowywane w biurze
  • słabe połączenie internetowe
  • brak odpowiedniego stanowiska pracy w przestrzeni domowej

Czy praca w domu może mieć zalety?

Mimo niezadowolenia i zmęczenia Polacy zauważają wiele korzyści wynikających z pracy w domu. To między innymi większa produktywność, kontrola nad organizacją pracy oraz lepsze rezultaty biznesowe. Według raportu praca zdalna wpływa pozytywnie także na niektóre aspekty życia pracowników: daje możliwość oszczędzenia czasu i pieniędzy na dojazdy, pozwala spędzać więcej czasu z rodziną i zapewnia więcej miejsca na zaaranżowanie dnia zgodnie z własnymi potrzebami.

Specjaliści: nasza przyszłość to model hybrydowy

Czas pandemii pokazał, że biura służą nie tylko jako wygodna przestrzeń do pracy, ale również miejsce integracji, w którym tworzą się więzi społeczne.

– Na nowo układamy zawodową codzienność. Wiemy już, że nasza przyszłość to różnie interpretowany model hybrydowy, który czerpie to co najlepsze z potencjału dwóch światów: biura i strefy zdalnej. Warto zweryfikować dotychczasowe doświadczenia i zastanowić się, co działa, a co wymaga korekty i usprawnień – ocenia cytowana w raporcie szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE Małgorzata Niewińska.

Podkreśla ona, że mimo obecnej sytuacji nie ma wątpliwości, że biura są nam nadal potrzebne.

– Warto wykorzystać czas transformacji na przemyślenie aktualnej strategii środowiska pracy: co faktycznie przyciąga pracowników do organizacji, dlaczego chcą lub nie przychodzić do biura oraz co powinniśmy zmienić, aby ich do tego zachęcić – radzi Niewińska.

Źródło: PAP/Anna Bytniewska