Zamknij

Naukowcy potwierdzają: medytacja redukuje ból. Jak ćwiczyć?

13.07.2022 13:40

Medytacja to sposób łagodzenia wielu dolegliwości, który praktykuje się od wieków. Dobrze przeprowadzony trening wpływa nie tylko na duszę, ale i ciało. Udowodniło to ostatnie badanie. W jaki sposób medytacja zmniejsza subiektywne uczucie bólu?

Medytacja redukuje ból. Na czym polega trening mindfulness?
fot. Shutterstock

Naukowcy z University of California w San Diego sprawdzili, w jaki sposób medytacja łagodzi ból. W pierwszym badaniu wzięło udział czterdziestu ochotników, którym podgrzewano fragment skóry na nodze. Temperatura była bezpieczna, ale wywoływała ból. Badanych poproszono o ocenę skali bólu. Za pomocą rezonansu magnetycznego sprawdzano również aktywność ich mózgu. Następnie uczestników badania podzielono na dwie grupy. W pierwszej przeprowadzono cztery krótkie sesje nauki mindfulness. W drugiej grupie również przeprowadzono krótkie sesje, jednak podczas zajęć skupiali się głównie na słuchaniu audiobooków.

Kiedy kolejnego wszystkim osobom znowu przeprowadzano eksperyment polegający na podgrzewaniu skóry, zauważono wyraźne różnice między dwiema grupami. Uczestnicy, którzy przeszli kurs mindfulness, podczas podgrzewania skóry mieli medytować, a pozostała grupa po prostu leżała z zamkniętymi oczami. Ci, którzy medytowali, ocenili natężenie bólu o jedną trzecią niższe niż pozostali.

W jaki sposób medytacja wpływa na mózg?

Analiza naukowa wykazała, że medytacja wpływa na zmniejszenie synchronizacji między dwoma ważnymi ośrodkami w mózgu – odpowiedzialnym za odczuwanie bodźców (w tym bólu) oraz tym, który odpowiada za świadomość. Oczywiście w czasie medytacji sygnały bólu nadal przenoszą się do naszej świadomości, nie są one jednak tak silne.
–  Jesteśmy podekscytowani faktem, że nie trzeba być ekspertem w medytacji, aby doświadczyć efektów przeciwbólowych. To naprawdę ważne dla milionów ludzi poszukujących ulgi –  mówi dr Zeidal.

Mindfulness: na czym polega ta technika?

Mindfulness, inaczej trening uważności, to jedna z najważniejszych a przy tym bardzo prostych technik medytacyjnych. Podczas treningu uważności całą uwagę kierujemy na uczucia i myśli, które obecnie przeżywamy. Wystarczy po prostu głęboko oddychać, a przy tym skupiać się na najdrobniejszych rzeczach, takich jak ruch klatki piersiowej i wypuszczanie powietrza. To inaczej świadome przeżywanie tego, co dzieje się w nas i wokół nas. Aby trening przyniósł efekty, nie musi trwać długo. Wystarczy nawet kilka minut w skupieniu i ciszy, by uspokoić organizm. Mindfulness redukuje stres, poprawia zdolności poznawcze mózgu i wpływa korzystnie na trawienie.

Chociaż medytacja mindfulness nie usuwa bólu całkiem, może być dobrym sposobem wspierającym leczenie, zwłaszcza w przypadku chorób przewlekłych.

Źródło: sciencedaily.com