Metoda drżenia mięśni. 5 minut wystarczy, by usunąć napięcia ciała

29.05.2019
Aktualizacja: 29.05.2019 15:48
Metoda drżenia mięśni. 5 minut wystarczy, by usunąć napięcia ciała
fot. Na czym polegga metoda TRE?

Stres – to nasz przeciwnik, który dopada nas wszędzie: w pracy, szkole, domu. Nasze ciało jest całością, nasza głowa, skóra, ciało, kręgi szyjne, kręgosłup mocno zapamiętują silne emocje, co w konsekwencji prowadzi do różnego rodzaju napięć. Metoda TRE zaliczana jest do naturalnych metod samoregulacji. Spróbuj. 

Skuteczne ćwiczenia w redukcji stresu 

TRE to skrót od słów Tension and Trauma Releasing Exercise, oznacza ćwiczenia uwalniające stres i napięcie z ciała. Autorem ćwiczeń jest dr David Bercelli, który na bazie ponad 20-letniego doświadczenia w pomaganiu ludziom oraz wiedzy, stworzył i rozwinął metodę, która pomaga ludziom doświadczającym różnego rodzaju stresu. Zachętą może być to, że nie wymaga wysiłku, jest przyjemne i kojące. Wielu ludzi opowiada o poczuciu ulgi od głęboko zakorzenionego stresu i napięcia, których czasami nie da się pokonać za pomocą innych metod. 

Metoda TRE jest stosowana zarówno u ludzi, którzy przeżywają zarówno stresy związane z traumatycznymi wydarzeniami, jak i te związane z życiem codziennym. 

Na czym polega metoda TRE?

Metoda TRE jest nowatorską techniką gimnastyczną, która pozwala w naturalny sposób „wytrząść” stres. W bezpieczny sposób ujawnia ukryte napięcia, jednocześnie uspakaja system nerwowy. Wszystko to aktywowane celowo i w kontrolowany sposób. Paradoksem jest to, że od zawsze robią to zwierzęta, gdy czują nadchodzące zagrożenie, np.: wybuchy petard. Każdy z nas widział chyba taki odruch drżenia. To nie strach, lecz forma obrony, szybki sposób na uspokojenie systemu nerwowego. Zwierzęta robią to również po uniknięciu zagrożenia. A my, ludzie? Niestety nie wszyscy. 

Ważna informacja

Szczególne znaczenie metoda TRE ma na powięź (pokrywa wszystkie mięśnie i ścięgna). Drżenie jej, usuwa bóle mięśniowe, bóle pleców, zwiększa elastyczność ciała.

Ten sam mechanizm usuwania napięcia istnieje też u człowieka, wystarczy go tylko zaktywizować. Pewne schematy kulturowe nauczyły nas tłumić w sobie złość, stres, strach i odrzucać sam ten odruch. W konsekwencji częściej chorujemy na zaburzenia psychosomatyczne. 

Dr David Barcelli podczas pracy nad stresem i traumą w rejonach dotkniętych wojną zauważył uzdrawiającą moc tego odruchu w usuwaniu chronicznego stresu i traumy. Opracował TRE, niezawodny zestaw prostych ćwiczeń, pomagających aktywować ten odruch i swobodnie do utrzymywać. Autor metody zrozumiał istotny paradoks, sam odruch drżenia, mimo że ma nieświadome źródło, może być aktywowany celowo, aby usunąć napięcie mięśni, jednocześnie uspokajając i równoważąc system nerwowy. 

Na samym początku warto stosować metodę TRE codziennie, przez tydzień albo nawet dwa przyzwyczajać ciało do naturalnego mechanizmu wchodzenia w stan wibracji. W przyszłości ciało łatwiej będzie umiało osiągnąć ten efekt. To według dra David Barcelli dobry sposób na automasaż i rozluźnienie. Do tych ćwiczeń nie trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać i skupiać, a co więcej, trwają kilka minut. 

Jak wykonać ćwiczenie metodą TRE? 

Sposób na ugiętych nogach. 
Ustaw stopy na szerokość bioder, palce stóp pozostaw skierowane lekko do środka. Pochyl się do przodu i pozwól dłoniom luźno zwisać. Kolana lekko ugnij. Niech ciężar ciała spoczywa na nogach. Dłonie mają być całkowicie rozluźnione. Opuść głowę luźno w dół, tak nisko, jak to możliwe. Oddychaj spokojnie i głęboko.

W tej samej pozycji przenieś ciężar ciała na przednią część stóp, nie odrywając jednak pięt od podłoża. Powoli prostuj nogi w kolanach, aż poczujesz, jak napinają się mięśnie w tylnej części nóg. Nie doprowadzaj jednak do pełnego wyprostu i blokady kolan. Pozostań w tej pozycji kilka minut. Jeśli pojawią się drżenia, nie próbuj ich zatrzymać.

Sposób: łuk 
Rozstaw stopy na szerokość bioder, palce stóp skieruj lekko do środka. Dłonie zaciśnij w pięści i połóż w okolicy krzyża tak, by kciuki były skierowane do góry. Zegnij lekko nogi w kolanach, nie odrywając pięt od podłoża. Odchyl się do tyłu, wysuwając miednicę i uda do przodu. Niech twoje ciało przyjmie kształt delikatnego łuku. Opieraj się na pięściach, jednocześnie utrzymując ciężar ciała na palcach stóp. Oddychaj głęboko, wdychając powietrze do brzucha. Jeśli pojawią się drżenia, pozwól im na swobodny przepływ.

Zobacz także