Zamknij

Jesteś przepracowana? Organizm wysyła Ci sygnały ostrzegawcze

12.05.2022
Aktualizacja: 13.05.2022 07:54

Organizm, gdy jest przemęczony i przepracowany, wysyła ważne sygnały ostrzegawcze. Niestety często je ignorujemy. Jak rozpoznać, że za dużo pracujemy?

Przepracowanie. Sygnały ostrzegawcze
fot. Shutterstock
  1. Za dużo pracujesz? Nie przegap tych oznak 
  2. Co jeszcze może świadczyć o przemęczeniu z powodu nadmiernej ilości pracy?
  3. Co zrobić, by zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym?

Coraz częściej słyszy się o potrzebie zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Niestety u wielu osób ta granica się zaciera, zwłaszcza podczas pracy zdalnej. Po czym poznać, że jesteśmy przemęczeni i potrzebujemy odpoczynku? Wyjaśniamy.

Badanie przeprowadzone wspólnie przez Międzynarodową Organizację Pracy (ILO) oraz Światową Organizację Zdrowia (WHO) pokazuje, że praca ponad 55 godzin tygodniowo ma negatywny wpływ na zdrowie, m.in. przyczynia się do przewlekłego zmęczenia, zaburzenia równowagi hormonalnej organizmu, zaburzeń snu, a nawet cukrzycy, otyłości, chorób serca, nasilenia dolegliwości bólowych, a nawet do udaru czy zawału. Tak więc umiejętność rozdzielenia życia prywatnego i zawodowego, a także skutecznego odpoczynku jest nie tylko kwestią wyboru, ale warunkiem zdrowia.

Za dużo pracujesz? Nie przegap tych oznak 

Przemęczony organizm wysyła nam znaki ostrzegawcze, które warto zacząć dostrzegać. Mogą to być dolegliwości, takie jak podwyższone ciśnienie tętnicze, mgła mózgowa, zaburzenia snu. Ale są też znaki mniej oczywiste, sugerujące, że równowaga pomiędzy pracą a odpoczynkiem zatarła się, np.:

  • Mniej jesz

Czasami jesteśmy tak zapracowani, że zapominamy o jedzeniu i piciu. To bardzo niebezpieczne. Organizm, aby prawidłowo funkcjonować, potrzebuje paliwa, czyli dobrze zbilansowanego posiłku. Brak jedzenia to spadek poziomu cukru we krwi i brak energii do działania.

  • Brak ochoty na aktywność fizyczną

Gdy jesteśmy przepracowani, ostatnia rzecz, na którą mamy ochotę to... aktywność fizyczna. Brak ćwiczeń, to gorsze samopoczucie, wyższe ryzyko depresji, podwyższonego ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu czy cukru we krwi.

  • Zaniedbywanie relacji

Ile razy z powodu pracy odwoływałeś spotkania z przyjaciółmi, dziewczyną, chłopakiem? Bliskie relacje z innymi ludźmi (rodziną, przyjaciółmi) pomagają w zachowaniu zdrowia psychicznego. Wykazano wielokrotnie, że bogate życie towarzyskie wpływa na poprawę pamięci, zdolności poznawczych, zwiększa poczucie szczęścia i dobrego samopoczucia. Jeśli od dawna nie widziałeś się z bliskimi, sięgnij po telefon i umów się na spotkanie.

  • Duża liczba dni urlopowych

To wydaje się nieprawdopodobne, ale wiele osób nie bierze w ogóle urlopu i pracuje nieprzerwanie przez cały rok. I choć pracodawcy od jakiegoś czasu wysyłają takich delikwentów na przymusowy, zaległy urlop, nadal zdarzają się takie sytuacje. Aby móc pracować wydajniej i kreatywniej, musisz od czasu do czasu odpocząć. Zdaniem ekspertów najlepiej przez co najmniej dwa tygodnie.

  • Uzależnienie się od używek

Zmęczony organizm potrzebuje czegoś, co szybko postawi go na "nogi". Kofeina w kawie lub napojach energetycznych, alkohol, papierosy, substancje psychoaktywne – osoby przemęczone często po nie sięgają, licząc na poprawę samopoczucia i zwykle to osiągają, ale... na krótką chwilę. Stosowanie takich używek prowadzi do uzależnienia, spadku produktywności, zaburzeń koncentracji oraz pamięci. Dlatego, jeśli widzisz, że pijesz coraz więcej kawy lub potrzebujesz innych substancji, by poczuć się lepiej i więcej pracować dłużej, to znak, że jesteś przemęczony i potrzebujesz odpoczynku.

Co jeszcze może świadczyć o przemęczeniu z powodu nadmiernej ilości pracy?

  • Przestajesz dbać o siebie.
  • Nie dbasz o swoje zdrowie psychiczne.
  • Masz poczucie, że twoja praca nie ma już sensu.
  • Ciągle martwisz się o wyniki swojej pracy.
  • Jesteś samotny.
  • Jesteś ciągle zestresowany.

Co zrobić, by zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym?

  1. Ustal granice. Określ, co zamierzasz dzisiaj robić i o której godzinie chcesz tę pracę zakończyć. I trzymaj się tych ustaleń, niezależnie od tego, w jakim punkcie jesteś.
  2. Zadbaj o rutynę. Zaplanuj coś, na co czekasz po pracy, na przykład zajęcia zumby, czytanie książki, spacer lub zajęcia z jogi.
  3. Nie wbijaj się w poczucie winy. To, że kończysz pracę, gdy inni jeszcze pracują, nie jest niczym strasznym i nie musisz mieć z tego powodu poczucia winy. Masz prawo do wolnego czasu i korzystaj z niego.

Źródło: WHO/ ILO/ health.clevelandclinic.org