Zamknij

Odpręż się! 9 korzyści dla zdrowia, jakie niesie relaks

16.06.2021
Aktualizacja: 19.10.2021 15:33
Relaks - korzyści dla zdrowia
fot. Shutterstock

Po ostatnim roku naprawdę wszyscy zasłużyliśmy sobie na odpoczynek. Pandemia dostarczyła wielu powodów do stresu, który ma ogromny wpływ nie tylko na psychikę, ale na cały organizm. Warto więc w trosce o zdrowie zadbać teraz o prawdziwy relaks. Latem łatwiej jest się zrelaksować – sprzyja pogoda, temperatura, dłuższe dni. Zobacz, ile dobrego może dla organizmu przynieść prawdziwy relaks.

  1. Jak się zrelaksować?
  2. Jaka jest najprostsza metoda relaksacji?
  3. 9 zdrowotnych korzyści z relaksu

Gdy odpoczywasz i czujesz się bezpiecznie, układ nerwowy przywspółczulny przejmuje kontrolę nad twoim organizmem – to on odpowiada wtedy za pracę różnych narządów i gruczołów. Relaks może zneutralizować niekorzystny wpływ, jaki wywiera na nas stres (kiedy kontrolę sprawuje układ współczulny, odpowiedzialny m.in. za rozszerzenie źrenic, wzrost tętna czy przyspieszenie oddechu) ). Relaks ma korzystny wpływ nie tylko na zdrowie psychiczne, ale i fizyczne.

Jak się zrelaksować?

Niektórzy mają własne skuteczne techniki relaksacyjne – odpoczywają podczas treningu, pracy w ogrodzie, gotowania lub czytania. Inni modlą się lub medytują. Nie masz swojego sposobu na relaks? Możesz wypróbować takie metody relaksacyjne, jak:

  • wizualizacja
  • relaksacja Jacobsona (rozluźnianie i napinanie mięśni)
  • masaż
  • technikę głębokiego oddychania.

Sposobów jest mnóstwo, trzeba tylko poszukać i wypróbować, żeby znaleźć najlepszy dla siebie. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, warto poradzić się specjalisty, który pomoże w nauce technik relaksacji.

Jaka jest najprostsza metoda relaksacji?

Warto wypróbować technikę Bensona. Stworzył ją dr Herbert Bensona, lekarza specjalizujący się w chorobach serca, który jako pierwszy opisał stan relaksacyjny. Na czym polega ta prosta metoda? Aby zrelaksować się metodą Bensona:

  1. Usiądź wygodnie, postaraj się rozluźnić. Nogi oprzyj o podłogę, ręce na oparciu fotela lub na kolanach
  2. Zamknij oczy.
  3. Stopniowo rozluźniaj wszystkie mięśnie, zaczynając od stóp, a kończąc na twarzy i szczycie głowy.
  4. Nie ruszaj się.
  5. Oddychaj spokojnie przez nos, zwracając uwagę na swój oddech.
  6. Pozostań w takim stanie przez około 20 minut (możesz zacząć od kilku minut, a potem stopniowo wydłużaj ten czas).
  7. Gdy skończysz, posiedź jeszcze kilka minut z zamkniętymi oczami.
  8. Przeciągnij się i otwórz oczy.

9 zdrowotnych korzyści z relaksu

Relaksacja przynosi mnóstwo korzyści zdrowotnych dla całego organizmu - nie tylko dla psychiki. Co się dzieje wtedy w organizmie?

1. Zwalnia tętno

Stres aktywuje współczulny układ nerwowy, który odpowiada za działanie organizmu w niebezpiecznych sytuacjach, czyli reakcję „walcz lub uciekaj”. Produkowane są wtedy katecholaminy, hormony, które przyspieszają pracę serca. Podczas relaksu ciało otrzymuje sygnał, że wszystko jest OK, a układ przywspółczulny przejmuje kontrolę i uwalnia acetylocholinę, hormon, który spowalnia tętno.

2. Spada ciśnienie krwi

Hormony stresu przyspieszają bicie serca i powodują skurcz naczyń krwionośnych, co podnosi ciśnienie krwi. Sytuacja jest odwrotna podczas relaksu. Jeśli masz nadciśnienie, relaksacja, np. za pomocą medytacji, może pomóc nie tylko opanować stres, ale też zmniejszyć ryzyko chorób serca. (Relaksacja nie może jednak zastąpić przyjmowania leków!).

3. Poprawia się trawienie

Stres wywołuje reakcję „walcz lub uciekaj", a wtedy trawienie spowalnia, bo cała energia zostaje skierowana do dużych mięśni. Relaksacja odwraca ten proces, co więcej, może też łagodzić stan zapalny jelit. Warto pamiętać, że stres odgrywa dużą rolę w problemach trawiennych, np. w zespole jelita drażliwego. Techniki uspokajające, np. głębokie oddychanie lub medytacja, pomagają łagodzić objawy.

4. Oddech zwalnia

Komuś, kto wpada w panikę, często mówi się: „Weź głęboki oddech”. Nie bez powodu. Stres powoduje przyspieszenie oddechu i jego spłycenie, co może spowodować niedotlenienie, a w konsekwencji zawroty głowy i osłabienie. Relaksacja spowalnia tempo oddychania. Aby się rozluźnić w chwili stresu, można spróbować wolno oddychać w sposób kontrolowany: około 6 oddechów na minutę.

5. Rozluźniają się mięśnie

W momencie zagrożenia ciało spina – niezależnie od tego, czy akurat dostrzegasz żmiję, której się boisz, czy z powodu nagłego stresu w pracy. Zazwyczaj napięcie mięśni ustępuje, gdy się uspokoisz. Długotrwały stres może jednak sprawić, że mięśnie będą ciągle napięte i pojawi się ból. Na takie napięcia skuteczny jest masaż, ale dobrze działa także medytacja. Jedno jest pewne: warto nauczyć rozluźniać mięśnie.

6. Odczuwasz mniejszy ból

Relaksacja nie zniesie całkowicie bólu, ale może go wyciszyć, bo rozluźnione mięśnie mniej bolą. Podczas relaksu mózg uwalnia endorfiny, które działają jak naturalne środki przeciwbólowe. Badania pokazują, że techniki relaksacyjne, takie jak medytacja, mogą zmniejszyć ból związany z takimi schorzeniami, jak migrena, przewlekły ból miednicy i zespół jelita drażliwego.

7. Masz lepszą kontrolę nad poziomem cukru we krwi

Hormony stresu mogą powodować wzrost poziomu cukru we krwi. Cukrzycy dobrze wiedzą, jak stresująca jest to choroba. Relaks, obok regularnych ćwiczeń i wysypiania się, pomoże obniżyć cukier, choć nie zastąpi leków na cukrzycę. Skuteczna jest medytacja, ale też joga, które są skuteczne w zmniejszaniu stresu.

8. Poprawia się odporność

Długotrwały stres utrudnia organizmowi walkę z infekcjami – głęboki relaks natomiast wzmacnia układ odpornościowy. Dobrze działa w tym przypadku technika relaksacji Jacobsona, która polega na rozluźnianiu i napinaniu każdej grupy mięśni po kolei. O takim relaksie powinny pamiętać zwłaszcza starsze osoby, bo z wiekiem odporność naturalnie spada.

9. Lepiej śpisz

Czasami trudno jest zasnąć, nawet mimo dużego zmęczenia. Taki stan to znak, że wciąż jesteś w trybie „walcz lub uciekaj”. Techniki relaksacyjne, np. głębokie oddychanie, mogą pomóc uspokoić się i wprowadzić w stan relaksu. Są one czasami stosowane jako metoda leczenia bezsenności.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com