Zamknij

JOMO to antidotum na FOMO. Jak czerpać "radość z pominięcia"?

16.08.2022
Aktualizacja: 16.08.2022 16:16
JOMO
fot. Shutterstock

O FOMO, czyli strachu przed tym, co może nas ominąć, mówi się dużo i często. FOMO określa się czasami plagą współczesności. Niewiele osób jednak wie, że istnieje coś takiego jak JOMO - stan określany jako radość z bycia pominiętym i z tego, że nie trzeba we wszystkim uczestniczyć. Dowiedz się, jak osiągnąć JOMO i ciszyć się codziennością.

JOMO z ang. The Joy of Missing Out można tłumaczyć jako radość z pominięcia. To stan psychiczny, który charakteryzuje radość z tego, gdzie się jest w życiu, radość z bycia obecnym (tu i teraz). JOMO zakłada nieporównywanie swojego życia z życiem innych, czerpanie przyjemności i radości z codziennych sytuacji. 

Warto zadbać o JOMO, jeśli czujesz, że za bardzo przejmujesz się tym, co robią i myślą inni. To dobry moment na zmianę priorytetów, jeśli za bardzo interesuje cię życie innych i zamiast żyć swoim, spędzasz godziny na śledzeniu cudzych poczynań. JOMO jest też dla tych, którzy zamiast mierzyć się z własnymi problemami, myślą o tym, co zrobiliby inni lub twierdzą, że inni tych problemów nie mają. Uwaga! JOMO zakłada ograniczenie obecności w social mediach, więc osiągnięcie takiego stanu emocjonalnego może być nie lada wyzwaniem.

Co robić w ciągu dnia, by osiągnąć JOMO?

Aby osiągnąć JOMO, należy odpuścić szum medialny, wyciszyć się (to może oznaczać ograniczenie lub rezygnację z social mediów). Osiągnięcie JOMO łączy się z osiągnięciem spokoju psychicznego - skupienie się na własnym życiu, nie na życiu innych, dbanie o zdrowie, odpuszczanie sytuacji, na które nie ma się wpływu, robienie sobie regularnych przerw od technologii (telefon, komputer, telewizja).

Eksperci od JOMO twierdzą, że po "odpuszczeniu" medialnej sfery życia i wyłączeniu się z szumu, jaki stwarzają social media, newsy, plotki, można zaoszczędzić dużo czasu na rozwój własnych zainteresowań, rozwiązywanie własnych problemów, czy dbanie o siebie mentalnie.

Wykorzystaj tych kilka wskazówek:

  • Znacznie ogranicz korzystanie z social mediów lub wyłącz aplikacje na jakiś czas.
  • Wystarczy raz dziennie sprawdzić informacje z kraju i ze świata, nie trzeba spać i pracować przy telewizorze.
  • Po pracy/szkole planuj kąpiele leśne, czyli długie spacery bez telefonu, na których staraj się doświadczać przyrodę (słuchać szumu drzew, śpiewu ptaków, czuć otaczające zapachy).
  • Skup się na samorozwoju: rozwijaj pasje, ucz się nowych umiejętności.
  • Staraj się odpowiadać na pytania: czego chcesz, jak chcesz, by wyglądało twoje życie, jakie są twoje potrzeby i pragnienia, zamiast szukać odpowiedzi w życiu innych ludzi.
  • Uczyń swój czas priorytetem, zamiast myśleć o tym, co teraz robią inni, czy mają lepiej, co myślą.
  • Daj sobie pozwolenie na życie w teraźniejszości: masz zły dzień? Zafunduj sobie relaksujący wieczór. Świętuj, gdy masz do tego powód i smuć się bez wyrzutów, gdy życie ma gorzki smak. Przede wszystkim nie myśl, jak powinno się żyć lub jak żyją inni, tylko doświadczaj własnego życia po swojemu.
  • Przećwicz mówienie "nie". Nie zawsze musisz iść na wydarzenie lub odbierać telefon. 
  • Doświadczaj prawdziwego życia: wolny czas poświęcaj na gotowanie, spędzanie czasu z rodziną lub przyjaciółmi, planuj wycieczki, wizyty w muzeach, kinie lub czas z książką.
  • Zwolnij: poświęć trochę czasu na zastanowienie się, zanim zaczniesz mówić, zaakceptuj ciszę, wykorzystaj czas na jazdę w korku lub czekanie w kolejkach, aby być sam na sam ze swoimi myślami lub posłuchać książki. "Zwolnienie" i wyciszenie się może zwiększyć naszą kreatywność.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: psychologytoday.com