Zamknij

Dlaczego płaczemy? 5 metod, jak powstrzymać płacz

03.06.2022
Aktualizacja: 03.06.2022 16:00
Jak powstrzymać się od płaczu?
fot. Schutterstock

Płacz jest zjawiskiem zupełnie naturalnym, co więcej w wielu sytuacjach jest korzystny. Ma m.in. działanie rozładowujące napięcie i przeciwbólowe. Są jednak sytuacje, gdy niektórym osobom płyną łzy, choć bardzo tego nie chcą. Jak w takiej sytuacji powstrzymać płacz? Oto 5 sposobów polecanych przez terapeutów.

  1. Dlaczego ludzie płaczą?
  2. Jak powstrzymać się od płaczu? 5 sposobów
  3. Co jeśli nie uda się powstrzymać płaczu?

Płacz jest naturalnym i korzystnym procesem, który czasami ma działanie odprężające, a czasami zupełnie przeciwnie – i zwykle wtedy naprawdę trudno go powstrzymać. Dlaczego tak się dzieje? Jakie korzyści płyną z płaczu? I jak powstrzymać łzy, gdy bardzo nie chcemy płakać, a sytuacja wymyka nam się spod kontroli? Terapeuci polecają kilka sprawdzonych metod.

Dlaczego ludzie płaczą?

Z naukowego punktu widzenia płacz jest korzystny, pomaga uśmierzyć ból i uwalnia blokady w ciele – zarówno emocjonalne, jak i fizyczne – a także wpływa na poprawę nastroju, ponieważ podczas płaczu uwalniają się endorfiny i oksytocyna. Te dwie substancje to neuroprzekaźniki, które sygnalizują łagodzenie napięcia emocjonalnego. Uwalnianie tych związków ma wpływ na poprawę jakości snu i złagodzenia stresu. Płacz rozładowuje także napięcie mięśniowe i jest znakiem dla innych ludzi, że ktoś potrzebuje wsparcia lub przestrzeni osobistej, uważają specjaliści.

– Płacz jest czymś naturalnym i mogą być wiele powodów, dla których niektóre osoby płaczą więcej niż inni – mówi portalowi mbg GinaMarie Guarino, licencjonowana doradczyni ds. zdrowia psychicznego. – Niektórzy ludzie są bardziej wrażliwi i empatyczni niż inni, co sprawia, że są też bardziej skłonni do płaczu. Silniejsze odczuwanie swoich emocji lub emocji innych może powodować, że dana osoba będzie bardziej skłonna do ronienia łez niż inni ludzie.

Również osoby, które w dzieciństwie na nauczyły się radzić sobie z trudnymi emocjami, mogą mieć większą skłonność do płaczu, gdy przytłoczą ją silne emocje. Licencjonowana terapeutka Corrie Fentress, tłumaczy, że „niektórzy ludzie mogą płakać więcej niż inni, jeśli znajdują się w kryzysie emocjonalnym”.

Jako powody płaczu eksperci podają również problemy psychiczne, takie jak lęk czy trauma. – Kiedy ludzie doświadczają chronicznego stresu, lęku lub depresji, mniej sprawnie radzą sobie ze stresorami zewnętrznymi, a emocje łatwiej biorą nad nimi górę – wyjaśnia Fentress.

Jak powstrzymać się od płaczu? 5 sposobów

Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, jeśli czujesz, że sytuacja wymyka ci się spod kontroli, trudno ci powstrzymać łzy i zaraz wybuchniesz płaczem. Oto sposoby, które pomogą opanować nadmiar emocji i uspokoić się.

1. Oceń, czy płacz ci pomaga

Próba „powstrzymania” lub „kontrolowania” płaczu może wydawać się trudna, ale w chwilach skrajnego niepokoju lub paniki, opanowanie płaczu może być formą zadbania o siebie. – Jeśli płacząc, odczuwasz dyskomfort, coś cię boli lub zaczynasz panikować, to wtedy płacz bardziej stresuje niż pomaga – mówi Guarino. W płaczu biorą udział nie tylko oczy, reagują również jelita, tętno, układ oddechowy i mięśnie twarzy. – Jeśli jelita zaczynają się skręcać, tętno wzrasta, a oddech staje się ciężki, być może to nie czas, by dalej płakać – sugeruje Guarino.

2. Zmień otoczenie

Jeśli płacz został wywołany przez konkretną sytuację, pomocna może okazać się zmiana otoczenia i znalezienie spokojniejszego miejsca, w którym można się opanować. – Zmiana otoczenia może pomóc w odwróceniu uwagi od powodu płaczu na tyle, by się nieco wyciszyć – mówi Guarino. W bezpiecznym miejscu delikatnie połóż na brzuchu jedną rękę, drugą na sercu i powtórz sobie: „Teraz jestem bezpieczna/y”.

3. Wypróbuj 10-sekundowy oddech

Intensywny płacz powoduje napięcie w ciele. Świetnym sposobem na rozładowanie takiego napięcia i uspokojenie emocji są techniki świadomego oddychania. – Aby wykonać 10-sekundowy oddech, należy wdychać powietrze przez 10 sekund, przytrzymać je przez trzy sekundy i wydychać przez 10 sekund – wyjaśnia terapeutka. Ćwiczenie należy wykonywać do momentu poczucia, że emocje opadają, a ciało się rozluźnia.

4. Wypróbuj technikę regulacji

Kiedy trudno ci opanować płacz, spróbuj się uspokoić za pomocą jednej z technik, które pomagają w regulacji układu nerwowego. Fentress proponuje tzw. metodę TIPP (T: temperature change/zmiana temperatury; I: intense exercise/intensywny ruch; P: paced breathing/uspokajający oddech; P: paired muscle relaxation/rozluźnianie mięśni parami). Co trzeba zrobić?

  • Obmyj twarz zimną wodą lub przyłóż do niej kostkę lodu. Niska temperatura to znak dla systemu nerwowego, aby się uspokoił.
  • Chwila intensywnego, zwiększającego tętno ruchu powoduje uwalnianie endorfin, które pozytywnie wpływają na nastrój.
  • Wdychaj powietrze przez cztery sekundy, przytrzymaj przez sześć i wydychaj przez osiem sekund. To uspokaja układ nerwowy i umysł, dzięki temu, że skupiasz uwagę na oddechu.
  • Zrób wdech i napnij mięśnie na pięć sekund, następnie zrób powolny wydech i rozluźnij się na 10 sekund. Ta technika rozluźnia ciało, uwalniając nadmierne napięcie.

5. Szukaj wsparcia

Zawsze pomocne jest poszukanie wsparcia u bliskiej osoby, która pomoże opanować płacz. Wsparcia może też udzielić terapeuta (jeśli masz do niego dostęp), który stworzy bezpieczną przestrzeni do wyrażanie emocji bez osądzania. Może też nauczyć, jak unikać przytłaczających emocji, które powodują płacz, i jak radzić sobie w stresujących sytuacjach. – Co ważne – wyjaśnia Guarino – specjaliści pomogą w znalezieniu źródła tak intensywnie odczuwanych emocji i pomóc nauczyć się wywoływania reakcji emocjonalnych odpowiednich do sytuacji. To pomoże radzić sobie z emocjami w zdrowszy sposób.

Co jeśli nie uda się powstrzymać płaczu?

Płacz może być trudny do opanowania, ale zdaniem Guarino, jeśli z wyprzedzeniem wiadomo, co może go wywołać, można opracować plan, który pozwoli przygotować się na każdą taką sytuację i odpowiednio zareagować. Czując, że emocje sięgają zenitu, choć nie jest to odpowiedni moment lub sceneria, aby zacząć płakać, warto być dla siebie delikatnym i nie ganić się za swoją wrażliwość. Warto powiedzieć sobie: „Wyrażę te uczucia później, w bezpiecznej przestrzeni”. Terapeutka radzi, by dla uspokojenia położyć sobie dłoń na udzie lub innej części ciała i skupiając się na tym geście wsparcia i miłości dla samego siebie, wziąć głęboki oddech. A jeśli mimo tego, nie uda siw powstrzymać łez, to też będzie w porządku. Może uda się następnym razem.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: MindBodyGreen