Zamknij

Ciemna strona pracy zdalnej. Najnowsze badania

16.09.2021 11:15
Ciemna strona pracy zdalnej. Najnowsze badania
fot. Shutterstock

Wielu pracowników ceni sobie możliwość pracy zdalnej. Jednak nie dla wszystkich jest to dobre rozwiązanie. Najnowsze badania dowodzą, że praca zdalna jest bardziej stresująca, niż sądzono. Co najbardziej nas stresuje?

Praca zdalna to teoretycznie najwygodniejszy sposób wykonywania obowiązków zawodowych. Przede wszystkim dlatego, że pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. Okazuje się jednak, że dla wielu pracowników przejście z pracy w biurze do pracy w domu nie było pozytywną zmianą.

Dla kogo praca zdalna jest najbardziej stresująca?

Według badania przeprowadzonego przez specjalistów z Akademii Leona Koźmińskiego i Uniwersytetu SWPS stres dotknął bardziej podwładnych niż przełożonych. Jak pokazują analizy, w tryb pracy zdalnej przeszło niemal 90 procent respondentów (na początku pandemii było to jedynie 10 procent).

Negatywne skutki pracy zdalnej odczuły w większym stopniu kobiety niż mężczyźni. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że pracuje więcej niż przed wybuchem pandemii.

Badania na temat konsekwencji pracy zdalnej trwały przez trzy miesiące. Przeprowadzono je na przełomie grudnia 2020 r. i lutego 2021 r. Grupa badaczy społecznych z Akademii Leona Koźmińskiego wspólnie z dr. Mariuszem Ziębą z Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS zbierała dane na temat kondycji psychicznej respondentów. W internetowym badaniu wzięło udział 587 Polek i Polaków w wieku 21-66 lat. Naukowcy badali szereg aspektów związanych z pracą zdalną.

Badania: praca zdalna to ogromne wyzwanie dla pracowników

Jak mówi dr Piotr Pilch z Katedry Nauk Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego – Jedna piąta zbadanych przez nas Polaków przyznała, że w okresie pandemii nie miała i podejrzewam, że nadal nie ma, wystarczająco komfortowych warunków do tego, by pracować z domu. Dla około 12 procent wyzwaniem było jednoczesne skupienie się na pracy i pogodzenie jej z potrzebami domowników – dodaje.

Największym utrudnieniem dla pracowników są warunki mieszkaniowe i brak odpowiedniego sprzętu. Pracy nie ułatwia również obecność innych domowników, którzy pracują i uczą się zdalnie. Taka sytuacja powoduje znacznie niższą efektywność jeśli chodzi o wykonywanie zadań służbowych. Niemal jedna czwarta respondentów przyznała, że nie posiada wydzielonej przestrzeni do pracy.

Pandemia wydłużyła dzień pracy

Niemal 45 procent badanych przyznało, że w okresie pandemii ich dzień pracy bardzo się wydłużył (nawet do 12 godzin). Praca zdalna jest szczególnie dotkliwa dla kobiet, które muszą łączyć obowiązki zawodowe z opieką nad dzieckiem i dbaniem o dom. Mgr Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska, współautorka badania z ramienia Akademii Leona Koźmińskiego, zauważa – Przypuszczamy, że to na nie spadła większa część obowiązków domowych, a wyższy stres mógł wynikać z trudności łączenia pracy zdalnej ze sprawami rodzinnymi.
Jak twierdzi dr Kaja Prystupa-Rządca z Akademii Leona Koźmińskiego, ze skutkami przepracowania w okresie pandemii będziemy mierzyć się jeszcze przez wiele miesięcy.

Pracownikom brakuje wsparcia

Badania pokazują, że podczas pandemii pracownikom brakuje dostatecznego wsparcia ze strony pracodawcy. Jedna trzecia ankietowanych przyznała, że nie posiada sprzętu odpowiedniego do pracy. Dużym problemem jest również słabe łącze internetowe. Pracownikom trudno jest wykonywać codzienne obowiązki, nie mówiąc już o satysfakcji z pracy czy możliwościach rozwoju. W takich warunkach jest to wręcz niemożliwe.
Jak podkreślają badacze, aby zapewnić pracownikowi wysoki poziom satysfakcji z wykonywanych obowiązków, musi on otrzymywać wsparcie zarówno ze strony zatrudniającej go organizacji, jak i bezpośredniego przełożonego.

Dr Prystupa-Rządca tłumaczy – Dla pracowników najważniejsze było wsparcie emocjonalne i poczucie zrozumienia ich sytuacji życiowej.

Źródło: PAP