Zamknij

7 najgorszych porannych nawyków. Odbierają Ci energię przez cały dzień

13.10.2022
Aktualizacja: 13.10.2022 11:40

To, co robisz po przebudzeniu, ma ogromny wpływ na całą Twoją produktywność w ciągu dnia. Jakie poranne nawyki odbierają Ci energię?

7 najgorszych porannych nawyków: odbierają Ci energię
fot. Shutterstock
  1. Rezygnacja ze śniadania
  2. Zbyt późne wstawanie
  3. Sprawdzanie maili/siadanie do pracy zaraz po przebudzeniu
  4. Marnowanie czasu, który przeznaczasz na dojazdy
  5. Przedłużanie drzemek
  6. Picie kawy na pusty żołądek
  7. Palenie papierosów

Poranek to najważniejsza część dnia. To, jak zadbamy w tym czasie o organizm, przełoży się na nasze funkcjonowanie przez kilka godzin. Dlatego jeśli codziennie czujesz zmęczenie, brak motywacji, a do tego trudno Ci się skupić na najprostszych rzeczach, to znak, że pora na zmiany. Tych nawyków lepiej unikaj:

Rezygnacja ze śniadania

Najczęstszym powodem rezygnacji ze śniadania jest chęć przedłużenia snu… To błąd: warto wiedzieć, że dużo więcej energii da nam wartościowy posiłek niż pięciominutowa drzemka, gdy już i tak jesteśmy wybudzeni. Niejedzenie śniadania wywołuje wiele dolegliwości, które utrudniają normalne funkcjonowanie. To między innymi bóle głowy, mdłości, osłabienie, uczucie zimna. W takich okolicznościach trudno skupić się na pracy.

Zbyt późne wstawanie

Gdy zaczynasz dzień w stresie, wykonując każdą czynność w pośpiechu, nastraja Cię to negatywnie. Żeby dobrze przygotować się do nowych wyzwań, warto wstać trochę wcześniej, dokładnie zaplanować sobie kolejne czynności. Jeżeli przygotowujesz sobie jedzenie do pracy, zrób to poprzedniego dnia, dzięki temu zaoszczędzisz czas rano.

Sprawdzanie maili/siadanie do pracy zaraz po przebudzeniu

Daj swojemu organizmowi na spokojnie się obudzić. Poranek powinien służyć spokojnemu przejściu z fazy snu do pełnej przytomności. Sprawdzając skrzynkę pocztową z samego rana, możesz łatwo popsuć sobie humor, co wpłynie na resztę dnia. Wyznacz sobie stałe godziny pracy i postaraj się nie zaglądać do spraw służbowych poza tym czasem. To samo dotyczy przeglądania mediów społecznościowych. Najpierw warto się obudzić ;-)

Marnowanie czasu, który przeznaczasz na dojazdy

Czas, który spędzasz w samochodzie czy autobusie, warto wykorzystać na czynności, które działają rozluźniająco. Najgorsze, co możemy robić, jadąc do pracy, to frustrowanie się staniem w korkach i po prostu marnowanie tych kilku chwil. Zamiast tego lepiej posłuchać ulubionej muzyki czy audiobooka.

Przedłużanie drzemek

Najlepiej wstać z łóżka już po pierwszym dzwonku budzika. Przedłużanie drzemek nic nie daje, może wręcz sprawiać, że wstajemy z łóżka w półśnie i jesteśmy jeszcze bardziej nieprzytomni. Chociaż rezygnacja z drzemek w praktyce jest bardzo trudna, możemy sobie to ułatwić, regulując naturalny zegar biologiczny. Starajmy się nie przesiadywać w tygodniu do późna, chodźmy spać o stałych porach.

Picie kawy na pusty żołądek

Kofeina nasila wydzielanie kwasu solnego w żołądku. Gdy mamy pusty brzuch, nadmiar kwasu podrażnia błonę śluzową, co może wywoływać mdłości, a nawet cofanie się pokarmu do gardła. Pierwszą poranną kawę najlepiej wypijać ok. 2 godziny po przebudzeniu.

Palenie papierosów

Choć wielu palaczy nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez “dymka”, takie rozpoczęcie dnia nie jest najlepsze dla organizmu. Wypalenie papierosa może powodować wiele nieprzyjemnych objawów, takich jak nagłe zmęczenie, spadek nastroju, ból i kołatanie serca. Takie dolegliwości sprzyjają z kolei stanom lękowym. Uczucie niepokoju po papierosie może być wzmocnione, jeśli palimy na czczo.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.