Zamknij

Pandemia złych emocji u dzieci – kampania #razemzawszelepiej

Redakcja
28.05.2021
Aktualizacja: 01.06.2021 13:38
Pandemia złych emocji dziecka
fot. Shutterstock

Izolacja spowodowana pandemią źle wpłynęła na kondycję psychiczną polskich dzieci. Pogorszenie samopoczucia u swoich podopiecznych dostrzegło 56 proc. rodziców. Poznaj wyniki najnowszych badań „Dzieci w pandemii”, zleconych przez Radio ZET.

Samopoczucie, jak wynika z definicji języka polskiego, to stan psychiczny i fizyczny odczuwany bezpośrednio przez daną osobę. W kampanii #Razemzawszelepiej, Radio ZET przyjrzało się kondycji psychicznej dzieci i młodzieży w pandemii.

Pandemia pogorszyła samopoczucie dzieci

Wyniki raportu, przygotowanego przez Difference, RSQL i SWPS na zlecenie naszej stacji, nie nastrajają pozytywnie. Czas izolacji i nauki zdalnej odbił się istotnie na samopoczuciu najmłodszych. Zarówno dzieci, jak i ich rodzice, zgodnie oceniają, że był to dla nich trudny okres z kilku powodów, m.in. braku kontaktów z rówieśnikami oraz niewystarczającej aktywności fizycznej (niektórzy spędzali przed ekranem komputera nawet 8 godzin dziennie).

Z raportu wynika również, że:

  • Troje na czworo dzieci częściej niż wcześniej nie radziło sobie z emocjami (częściej się złościły, buntowały i obrażały).
  • Wiele negatywnych emocji stanowiło dla nich wręcz stan permanentny. Co czwarte dziecko (28 proc.) przyznało, że stale lub często odczuwało złość, co piąte odczuwało stałe lub częste przygnębienie (21 proc.), osamotnienie (21 proc.) czy smutek (18 proc.).
  • Ogółem u 56 proc. dzieci samopoczucie pogorszyło się w ostatnim czasie.

Wsparcie psychologiczne dla dziecka jest wciąż mało popularne: 88 proc. badanych rodziców nie szukało pomocy dla swoich dzieci, ale 20 proc. z nich rozważa takie działanie w przyszłości.

Wykres-s8
fot. emocje dzieci

Co zrobić, aby pomóc dzieciom wrócić do normalności?

– Przede wszystkim dać sobie czas. Z pewnością wszyscy, zarówno dzieci, jak i ich rodzice, a także nauczyciele, będą musieli się dostosować na nowo do tego, co było przed pandemią. Ważnym elementem w tym procesie jest szczera rozmowa, otwartość na słuchanie i emocje dzieci. Dobrym sposobem na zachęcenie dzieci do rozmowy z nami, dorosłymi, jest aktywność fizyczna, choćby spacer – uważa Natalia Fedan, psycholożka i redaktor prowadząca wydawnictwa Natuli.

Dzieciom brakuje kontaktów z rówieśnikami

Dzieciom najbardziej brakuje kontaktów rówieśniczych – są one wymieniane przez 64 proc. badanych dzieci. Pozostałe elementy naszej przedcovidowej codzienności, nie są dla nich aż tak ważne w budowaniu ich lepszego samopoczucia. Inne rozrywki, takie jak kino, basen, zakupy, wskazało jedynie 27 proc. badanych.

Wykres-s15
fot. czego dzieci potrzebuja

To, na co należy zwrócić uwagę, to również czas, jaki ze swoimi pociechami spędzają rodzice. Dla 45 proc. to mniej niż 2 godziny dziennie.

Wykres-s7
fot. ile czasu dzieci spedzają z rodzicami

– Nie sama ilość czasu spędzanego wspólnie, ale przede wszystkim jego jakość jest kluczowa w budowaniu relacji z dzieckiem. Czasami przy okazji zakupów czy spaceru dzieci same się otwierają i wystarczy ich wysłuchać. Trzeba jednak takie okazje stwarzać, samo nic się nie zrobi – uważa Adam Polasz z firmy badawczej Difference.

Wsparcie dzieci to nasz obowiązek

Nasze emocje są komunikatem. Za złością, frustracją czy smutkiem kryją się nasze konkretne potrzeby, którym dobrze jest się przyjrzeć. Przyzwolenie na emocje (a nie ukrywanie ich), uważność na siebie, akceptacja dla tego, co czujemy, są bardzo ważne i pomagają w radzeniu sobie z nimi. Kondycja psychiczna człowieka wpływa w zasadniczy sposób na to, jak postrzega on rzeczywistość, w jaki sposób funkcjonuje w społeczeństwie i jest podstawowym elementem jakości życia.
– Postanowiliśmy przyjrzeć się nastrojom dzieci i młodzieży w pandemii, ponieważ to właśnie oni są przyszłością i będą w dużej mierze decydować o tym, w jakim świecie będziemy żyć. Troska i wsparcie dla nich w tym trudnym czasie, tu i teraz, to nasz obowiązek w przygotowaniu ich do dorosłego życia – mówi Małgorzata Kozieł-Pańczyk, szefowa komunikacji Grupy Eurozet oraz pomysłodawczyni kampanii #Razemzawszelepiej.

Zobacz także: #Razemzawszelepiej - kampania społeczna Radia ZET