Zamknij

Jak zakończyć toksyczny związek? 5 wskazówek, jak wyjść z toksycznej relacji

23.09.2022
Aktualizacja: 23.09.2022 14:43

Masz dość toksycznego związku i chcesz rozpocząć nowe życie? Zakończenie toksycznej relacji jest niezwykle trudne, bo toksyczni partnerzy nie godzą się zwykle z zerwaniem. Stosują szantaże, manipulują, grożą, by utrzymać związek. Podpowiadamy, co zrobić, by zakończyć toksyczny związek. Sprawdź, jak przygotować się do zerwania z "toksykiem". 

Toksyczny związek
fot. Shutterstock

Toksyczny związek to związek szkodliwy, który jest obciążeniem psychicznym i fizycznym. Jest źródłem stresu, smutku, poczucia życiowej destabilizacji. Może wpędzać w poczucie winy, kompleksy, wywoływać wewnętrzny strach, może być też przyczyną traumy.

Niektóre oznaki toksycznego związku są oczywiste, to przemoc fizyczna, niewierność i niewłaściwe zachowania seksualne, ale toksyczne zachowania to również brak szacunku, nieuczciwość, zachowania kontrolujące, nadużywanie zaufania, czy wywyższanie się. Nadużycia mogą przejawiać się na różne sposoby. Może to być przemoc emocjonalna, obrażanie, szantaż ekonomiczny, seksualne i fizyczne nadużycia.

Wychodzenie z toksycznego związku to trudny proces. W toksycznym związku trzyma uczucie, przywiązanie, wstyd, współuzależnienie, a często również strach. Dodatkowo, jeśli partner/partnerka cierpi na narcystyczne zaburzenie osobowości, ma nadmierne poczucie własnej wartości i brak empatii, to na informację o rozstaniu może reagować agresywnie, manipulować uczuciami lub całkiem wypierać rozstanie. Dlatego do wyjścia z toksycznego związku warto się wcześniej przygotować.

Jak wyjść z toksycznego związku? 5 wskazówek

  1. Zbuduj siatkę bezpieczeństwa: jeśli myślisz o wyjściu z toksycznego związku, zaplanuj, jak sobie poradzisz z trudnym okresem po zerwaniu. Gdzie zamieszkasz? Jakie rzeczy musisz ze sobą zabrać? Czy masz wystarczające środki na wynajem mieszkania? Czy możesz coś zaoszczędzić lub od kogoś pożyczyć? Nie rób tego przypadkowo i w nerwach. Ten proces powinien być dobrze przemyślany.
  2. Wyznacz sobie cel, aby się uniezależnić: jeśli nie masz pracy lub sposobu na utrzymanie się, to warto rozpocząć własną ścieżkę kariery lub poszukiwania źródła dochodu. Niezależność finansowa jest niezwykle ważna w procesie wychodzenia z toksycznego związku. Na początku możesz podjąć pracę w niepełnym wymiarze godzin lub pracę dorywczą. Chodzi o to, by stanąć na nogi i mieć stały dochód. Praca to również dobre miejsce do tego, by poznać nowych ludzi niezwiązanych w żaden sposób z toksycznym partnerem/partnerką.
  3. Nie trzymaj swoich problemów w tajemnicy: zwierz się członkom rodziny lub przyjaciołom ze swoich problemów i pozwól, by pomogli ci w procesie wychodzenia z toksycznego związku. Warto poszukać też pomocy terapeuty. Terapia pozwoli dojść do przyczyny problemu, wzmacnia psychicznie, pozwala odnaleźć wewnętrzną siłę do działania. Jeśli czujesz zagrożenie, poszukaj wsparcia w organizacjach zajmujących się pomocą ofiarom przemocy domowej. 
  4. Przestań rozmawiać ze swoim partnerem: toksyczni ludzie są bardzo przebiegli i mogą użyć szantażu emocjonalnego, aby zatrzymać partnera w związku. Jeśli podejmiesz decyzję o opuszczeniu partnera, zaprzestań jakiejkolwiek formy komunikacji z nimi, chyba że masz dzieci i musisz dzielić się opieką nad nimi. W takim przypadku komunikuj się tylko w sprawach dotyczących dzieci. Nie daj się zwabić na kolację, nie przyjmuj propozycji spacerów, wspólnych wyjazdów, nie przyjmuj też kwiatów i innych prezentów. Jeśli masz problem z utrzymaniem silnej woli, skorzystaj z pomocy mediatora rodzinnego lub komunikuj się z byłym partnerem przez członka rodziny, lub inną zaufaną osobę.
  5. Rozkoszuj się życiem: bycie częścią toksycznego związku jest niezwykle szkodliwe dla zdrowia psychicznego. Może minąć trochę czasu, zanim odbudujesz swoją samoocenę i zaczniesz wierzyć, że czeka cię w życiu wiele wspaniałych chwil. Nie spiesz się z tym. Poświęć czas dla siebie. Nie szukaj kolejnych związków, by zapomnieć. Jeśli możesz, wybierz się w podróż do innego miasta lub kraju - odetnij się od emocji, które towarzyszą ci w domu. Znajdź czas na hobby, rozpocznij pracę nad nowym projektem, zacznij uprawiać sport lub realizuj plany, które były od dawna odkładane. Dobrze jest też odnowić stare znajomości i korzystać z życia towarzyskiego.

Źródło: verywellmind.com