Zamknij

Polska szkoła nie zdała egzaminu ze zdalnej edukacji - #razemzawszelepiej

Redakcja
31.05.2021
Aktualizacja: 01.06.2021 15:27
Polska szkoła nie zdała egzaminu ze zdalnej edukacji - #razemzawszelepiej
fot. shutterstock

Rodzice jednoznacznie krytycznie ocenili edukację zdalną w zestawieniu ze stacjonarną. Aż 82% z nich było tego zdania. Z kolei dzieci skarżyły się, że w okresie zdalnego nauczania nauczyciele nie zwracali uwagi, czy uczniowie zrozumieli materiał (41%), a lekcje były monotonne. 35% brakowało kontaktu z nauczycielem. Wygląda na to, że powrót do szkół zdecydowana większość uczniów przyjęła z ulgą.

Czy polska szkoła zdała egzamin ze zdalnego nauczania? Sądząc po opiniach rodziców, dzieci i młodzieży, nie do końca. Generalnie był to ciężki czas dla wszystkich – uczniów, pedagogów i rodziców – i nic nie funkcjonowało normalnie. Z przeprowadzonych badań „Dzieci w pandemii” zrealizowanych przez firmę Difference na zlecenie Radia ZET w ramach kampanii społecznej #Razemzawszelepiej, wynika, że rodzice aż w 82% negatywnie ocenili naukę zdalną w porównaniu do stacjonarnej. Z tego 44% zdecydowanie gorzej, a 38% raczej gorzej. Przeciwnego zdania było 8% ankietowanych. Opinie na temat wymagań nauczycieli okazały się bardziej podzielone. 37% stwierdziło, że w tym czasie wymagali mniej, 27%, że więcej, 24%, że tyle samo, a 12% nie miało na ten temat zdania.

wykres_1

Pomoc w nauczaniu zdalnym

„Rodzice mieli możliwość obserwować zachowanie swoich dzieci w kontekście nauki zdalnej. Wielu z nich zauważyło duże obciążenie spowodowane nadmiarem materiału” – komentował wyniki badań na antenie Radia ZET dr Radosław Kaczan, psycholog z Uniwersytetu SWPS i kierownik projektu "RESQL - Lepszy klimat szkoły".

Pod koniec ubiegłego roku na prośbę „Dziennika Gazety Prawnej” Ogólnopolskie Forum Nauczycieli i Dyrektorów zapytało 200 pedagogów o to, jak oceniają zdalną edukację. Aż 39,5% z nich uznało, że zdalna nauka nie ma sensu! Pozostaje mieć tylko nadzieję, że od czasu ich opinie uległy zmianie. Nauczyciele przyznawali, że e-lekcje nie dają możliwości dobrego przyswojenia wiedzy przez uczniów. Tego zdania było 53,5% badanych pedagogów, a 28% nie wierzyło w realizację pełnego materiału szkolnego.

wykres_12

W opinii przeważającej większości (87%) rodziców dzieci miały zapewnione komfortowe warunki do nauki zdalnej, w tym własny pokój, ciszę w mieszkaniu itp. Większość z nich korzystała również z relatywnie nowych komputerów i laptopów. U 65% był to maksymalnie 5-letni sprzęt. Oprócz komputerów używane były też (raczej dodatkowo) smartfony (37%).

Aż 48% rodziców stwierdziło, że ich dzieci wymagały więcej pomocy w nauce niż wcześniej. Aż 61% z nich przyznało się do pomagania dziecku podczas sprawdzianów…

Zaburzenie rutyny dnia

Zdalna nauka zaburzyła rutynę dnia. 56% dzieci nie jadło śniadania przed lekcjami, 50% nie przebierała się nawet z piżamy, a 35% w ogóle zostawała na lekcjach w łóżku. Mniejsze możliwości nadzoru ze strony nauczyciela skutkowały osłabieniem dyscypliny. 48% uczniów rozmawiało z kolegami w czasie lekcji, a nawet 33% grało w tym czasie w gry.

wykres_2

A jak do tematu zdalnej edukacji podchodzili sami uczniowie? „Młodzi ludzie zaczęli zauważać, że podczas izolacji brakuje im kontaktu z kolegami i koleżankami. Pragnienie spotkania się na żywo i powrotu do szkoły była niezwykle wyraźna wśród badanych [...] Rodzice bardzo często mogli obserwować pogarszające się samopoczucie u swoich dzieci” - zauważa dr Kaczan. Aż 60% z nich za największą wadę zdalnego nauczania wskazało brak bezpośredniego kontaktu z innymi. Dużo wskazań uzyskała też codzienna monotonia (51%) i długi czas spędzany przed komputerem (49%). Brakowało im również fizycznego kontaktu z nauczycielem (34%), ale ta potrzeba była zdecydowanie silniejsza u uczniów liceów (47%). 31% wskazało na trudności z przyswajaniem materiału. Dotyczyło to zwłaszcza uczniów techników (44%).

wykres_11

Trzech na czterech uczniów twierdziło, że korzystało z pomocy w czasie nauki zdalnej. Głównie wspierały ich w tym mamy. Blisko połowa uznała, że podczas e-lekcji jest łatwo ściągać, a aż 80% korzystało z tego nieuczciwego rozwiązania. Dla 23% badanych była to praktyka częsta. Tylko 20% mówiła, że nigdy nie ściągała podczas lekcji online.

wykres_13

Kondycja psychiczna uczniów

Pandemia i czas izolacji źle wpłynął na kondycję psychiczną uczniów. Najsilniejszą ich potrzebą były spotkania rówieśnikami. Dla 64% z młodych respondentów to właśnie tego brakowało w omawianym okresie najbardziej. Wszystko inne schodziło na dalszy plan.

Obecnie uczniowie wracają do tradycyjnego nauczania. Zdaniem Przemysława Staronia, Nauczyciela 2018 Roku, to będzie dla nich najlepsza terapia. „Sam powrót dzieci do rzeczywistości stacjonarnej, mimo że odbywa się w absurdalnych realiach, to jednak ten powrót do budynku, do przestrzeni, której się nadaje znaczenie emocjonalne, to już samo w sobie może zadziałać terapeutycznie”. Większość uczniów zdaje się podzielać tę opinię, 62% z nich zadeklarowała, że chciałaby wrócić do nauki stacjonarnej. Tylko 26% wolałaby kontynuować lekcje online. Kolejne lata pokażą, jakie długofalowe skutki będą miały dla nich czasy, w których przyszło nam żyć, a dorośli powinni uczynić wszystko, co w ich mocy, by były one możliwie niezauważalne.

Kampania społeczna #Razemzawszelepiej organizowana przez Radio ZET ma na celu zwrócenie uwagi na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży w czasie pandemii. Pełen raport „Dzieci w pandemii” dostępny jest TUTAJ>>

Zobacz także: #Razemzawszelepiej - kampania społeczna Radia ZET