Zbytnia samokrytyka – 5 oznak pokazujących, że masz z tym problem

20.05.2019
Aktualizacja: 20.05.2019 14:15
Nadmierna samokrytyka - wzmacnia ją stres i kompleksy.

Czasem kompleksy nas przerastają... Nadmierna samokrytyka to nierzadki problem, często włącza się nam jak autopilot. W dłuższej perspektywie może wpłynąć na zdrowie psychiczne i funkcjonowanie w życiu. Oto 5 sygnałów, świadczących o tym, że masz problem z samokrytyką.  

  1. Nic nie jest dla ciebie wystarczająco dobre, włącznie z tobą – czujesz, że nigdy nie jesteś wystarczająco dobry. Wszystko wokół ciebie wydaje ci się dalekie od ideału. 
  2. Uporczywie analizujesz swoje błędy i zalewasz siebie poczuciem winy – po spotkaniu analizujesz co powiedziałaś, co mogło być źle odebrane. Co więcej winisz siebie za każdą negatywną sytuację. Szybko bierzesz odpowiedzialność, gdy bierze się coś złego, ignorując inne zewnętrzne czynniki. Taka analiza zabiera ci dużo czasu i energii. 
  3. Każda krytyka sprawia, że zachowujesz się defensywnie – na krytykę reagujesz przesadnie, albo walczysz z przedstawioną opinią, albo analizujesz każde wypowiedziane zdanie. Czujesz się tak, jakby ktoś zburzył twoje ego. 
  4. Nigdy do końca nie jesteś zadowolony ze swoich osiągnięć – nieustannie czepiasz się siebie, trudno ci przyjąć komplement lub powiedzieć: "Wykonałem to naprawdę dobrze". Spoglądając w przyszłość również zakładasz najczarniejsze scenariusze, jakbyś nie zasługiwał na sukces i szczęście. Koncentrujesz się na niedoskonałościach, nawet jeśli wynik końcowy jest dobry. Mocno też powątpiewasz w swoje umiejętności.
  5. Unikasz wyrażania swojej opinii - z obawy przed oceną, wolisz milczeć. Boisz się, że twój głos będzie drżał, ktoś wypowie kontrargument, który pokieruje do dyskusji. Obawiasz się też tego, że powiesz coś, co będzie nie na miejscu. Ostatecznie wygląda to tak, że siedzisz w milczeniu, z kotłującymi się myślami w głowie, prowadząc wewnętrzny monolog. 

Ważna informacja

Bycie zbyt samokrytycznym szkodzi samoocenie i pewności siebie. W rzeczywistości jest to bezpośrednio związane z niską samooceną i perfekcjonizmem.

Jak skończyć z ostrą krytyką siebie? 

Z przyzwyczajenia do strachu, opresji, odrzucenia kontynuujemy krytykę siebie w życiu dorosłym. Jeśli rodzic rzadko pozytywnie się o nas wyrażał, bardzo trudno będzie mówić nam dobrze o samym sobie. Można się jednak tego nauczyć. Jeśli chcesz przestać wypowiadać i myśleć o sobie krytycznie, musisz poznać się lepiej, dostrzec w sobie zalety, wzmocnić swoją samoocenę, odnaleźć mocne strony, nowe pasje. Wymaga to też zmiany wewnętrznego dialogu. Jeśli masz problem z akceptacją tego, kim jesteś i czujesz niechęć do siebie, najwyraźniej jeszcze nie odkryłeś swoja tożsamości.