Oceń
„Odłóż ten telefon” – mówimy do dziecka. Chwilę potem widzimy, że ono się strasznie nudzi i nie wie, co ma sobą zrobić. W efekcie uginamy się i mówimy: „No już weź, ale tylko na chwilę”. Aby oduczyć nadużywania internetu przez dzieci i młodzież, musimy modelować twórcze wykorzystania internetu. Jak to zrobić?
Uzależnienie od internetu dzieci
W zapobieganiu nadużywania internetu kluczową rolę odgrywają rodzice i szkoła. Opiekunowie powinni ustalić czas korzystania z internetu oraz serwisy, z których dziecko może korzystać. Nie chodzi o całkowite odcinanie od sieci, lecz o zapewnienie równowagi pomiędzy aktywnościami offline i online. Wszystko to można osiągnąć, wspierając dziecko w rozwijaniu zainteresowań poza siecią.
Zacznijmy od tego, że istnieje znaczna różnica pomiędzy bezproduktywnym przeglądaniem internetu a graniem, np.: w zręcznościowe gry komputerowe, projektowanie w programach graficznych, szukanie informacji, komponowanie muzyki, montowanie filmów.
Kreatywne myślenie trzeba ćwiczyć
W internecie znajdziemy mnóstwo ćwiczeń, które pomogą rozbudzić kreatywność. Myślenie obrazami to najlepsza droga do niekonwencjonalnych rozwiązań i pomysłów. Poniżej podam przykład wykorzystania internetu, tabletu i obrazu do rozwoju w dziecku pasji i twórczości.
Pewna dziewczynka, lat 10, miała problem z nadużywaniem telefonu, jej mama wychowywała ją w pojedynkę, więc spędzała dużo czasu w pracy. Julka po szkole i po odrobionych lekcjach bezczynnie zanurzała się w telefon. Zabijała czas, nudę, samotność i poczucie odrzucenia. Problemem zainteresowała się ciocia dziewczynki, która malowała obrazy, kaligrafowała, fotografowała. Postanowiła zarazić pasją. Podarowała Julce tablet, ściągnęła na niego program, w którym mogła robić dokładnie to samo, co ona na papierze – kaligrafować. Dziewczynka już wcześniej mówiła, że chciałaby robić to samo, co ciocia. Pomysł pomógł rozwinąć sprawność ręki, estetykę, przyczynił się to też do wyciszenia emocji.
Twórcze wykorzystywanie internetu, rozwijanie pasji i zainteresowań może uratować dziecko przed uzależnieniem. Internet sam w sobie nie jest zły, daje sporo możliwości, trzeba to tylko jemu pokazać.
Uzależnienie od internetu – leczenie
W razie podejrzenia nadużywania internetu rodzic powinien porozmawiać z dzieckiem i wprost wyrazić obawy. Ważne jest rozpoznanie sytuacji, ustalenie harmonogramu dnia, rodzice powinni też zmniejszać czas korzystania z internetu stopniowo. Następnie nagradzać sukcesy i postępy. W razie potrzeby kluczowy może być kontakt z psychologiem.
Uzależnienie od internetu, siecioholizm, netoholizm
W przypadku nadużywania internetu mamy do czynienia z uzależnieniem od czynności (tzw. uzależnieniem behawioralnym). Najbardziej typowe objawy nadużywanie internetu:
- czas i intensywność korzystania z internetu wymyka się spod kontroli,
- zaniedbywanie innych aspektów życia,
- spędzanie przy komputerze coraz większej ilości czasu kosztem innych zainteresowań,
- zaniedbywanie obowiązków rodzinnych i szkolnych z powodu aktywności w internecie,
- pojawianie się konfliktów rodzinnych związanych z internetem,
- kłamstwa dotyczące czasu spędzonego w internecie,
- podejmowanie nieudanych prób ograniczenia czasu spędzanego w internecie,
- reagowanie rozdrażnieniem lub nawet agresją, gdy korzystanie z komputera jest utrudnione lub niemożliwe.
Nadużywanie korzystania ze społeczności internetowych wynika z potrzeby komunikowania się z innymi ludźmi, młodzi ludzie chcą też kształtować swój wizerunek w sieci. Realizują potrzebę przynależności do jakiejś grupy. To też forma ucieczki przed problemami, których dziecko nie potrafi rozwiązać. Może chodzić o brak akceptacji ze strony rówieśników, problemy rodzinne, konflikty z rodzicami, niepowodzenia w szkole.
Nadużywanie internet wiąże się z szerszymi problemami psychologicznymi: introwersją, nieśmiałością, lękiem, depresją, neurotyzmem, niską samooceną.
Problemy związane z internetem leczy się za pomocą terapii poznawczo-behawioralną, podczas której pracuje się nad:
- zmianą przekonań i zachowań,
- rozwojem zainteresowań niezwiązanych z internetem i komputerem,
- nauczeniem konstruktywnego korzystania z komputera,
- zastąpienie patologicznego zachowania konstruktywnymi wzorcami.
Zaleca się również naukę relaksacji, asertywności, rozwój kompetencji społecznych. Niezbędna jest też praca z rodzicami lub opiekunami.
Źródło: Dajemy Dzieciom Siłę
Oceń artykuł