Jak wprowadzić zmianę w życiu? Trzymaj się tych 5 zasad

31.12.2019 14:06
Zmiana w życiu: jak ją wprowadzić?
fot. Shutterstock

Koniec roku to dla wielu czas podsumowań. Lubimy się wtedy zastanawiać nad tym, co chcemy zmienić, poprawić, a także co odpuścić. Zanim jednak zaczniemy robić listę postanowień, sprawdźcie, jak skutecznie wprowadzić zmiany. 

Pozytywna zmiana w życiu: jak ją osiągnąć? 

Aby cokolwiek zmienić w życiu, trzeba mieć odpowiednią motywację. Potrzebujemy do tego wsparcia otoczenia i własnego wewnętrznego kompasu. Musimy wiedzieć, czego dokładnie chcemy, żeby się nie zniechęcić, gdy dopadnie nas zwątpienie, wewnętrzny krytyk lub krytyka kogoś z zewnątrz. W każdej zmianie pomoże 5 małych kroków. 

Krok 1: stwórz szczegółową listę

Zapisz na kartce odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Jaką zmianę chcesz wprowadzić?
  • Czy ta decyzja faktycznie zależy od ciebie?
  • Co jest rzeczywistym powodem tej zmiany?
  • Co chcesz osiągnąć?
  • Jakie ważne potrzeby chcesz zaspokoić?
  • Z jakimi nowymi nawykami i działaniami wiąże się zmiana?
  • Jakie będą ewentualne koszty tych działań (energetyczne, czasowe, finansowe, w relacjach) i czy jesteś na nie gotowy?
  • Jakie korzyści daje ci brak zmiany lub jej przesunięcie w czasie?
  • Czy po analizie kosztów i korzyści nadal uważasz, że zmiana ma sens?

Krok 2: Przygotuj do zmiany głowę

Aby zmiana była skuteczna, musi powstać świadomość jej potrzeby. Należy przeformułować przekonania i myśli. Warto tak przeorganizować swoją przestrzeń, grafik zajęć, relacje z ludźmi, by sprzyjały zmianie. Wypisz sobie wszystkie negatywne myśli po jednej stronie kartki, np. "nie dam rady", "to i tak się nie uda", "nie mam na to czasu", "nie jestem gotowy". Po drugiej stronie stwórz takie myśli alternatywne, które będą wpierać i dodawać sił, np. "wielu ludzi się z tym zmaga, ale dam sobie z tym radę", "teraz zrobię tylko mały krok".

Krok 3: Rób małe kroki 

Źródłem zwątpienia przed podjęciem zmian jest lęk podsyłany przez ciało migdałowate - to część w mózgu, która w obliczu zmiany włącza alarm. Aby sobie z tym poradzić warto zastosować metodę Kaizen. Chodzi o to, by robić zmiany tak małe, by ciało migdałowate ich nie wychwyciło i nie reagowało na nie alarmem. Małe kroki mają tę zaletę, że nie trzeba dla nich wielkich przygotowań, nie trzeba dużo czasu ani wielkiej energii. 

Krok 4: zacznij działać

Jeśli chcemy, by nasze pomysły na zmianę się zrealizowały, musimy w pewnym momencie przestać myśleć, a zacząć działać. 

Krok 5: unikaj osób, które napędzają negatywne myślenie 

W procesie zmiany ważne jest otoczenie. Nie warto wchodzić w dyskusję z osobami, które nie chcą i nie rozumieją naszej zmiany. Jeśli trudno ją przekonać, raczej izolujemy się od tej osoby na czas wprowadzenia zmiany. 

Źródło: "Zmiana krok po kroku" Magazyn Coaching Extra

Przeczytaj: Elastyczność psychiczna: bez niej ryzyko depresji jest bardzo duże