Jak poradzić sobie z negatywnym myśleniem? 5 sprawdzonych sposobów

09.12.2019
Aktualizacja: 09.12.2019 16:54
Negatywne myślenie: jak zmienić myślenie?
fot. Shutterstock

Każdemu z nas zdarza się poddać działaniu negatywnych myśli. To silniejsze od nas. Jak w porę zareagować i przeformułować niepokojące myślenie w konstruktywne? Doświadczeni terapeuci opracowali sposoby na natrętne myśli. Wybierz swoje ulubione ćwiczenie dotyczące powalania myślom, by odeszły.  

Ćwiczenie 1: „Liście unoszące się na wodzie”

Znajdź spokojne miejsce, gdzie przez pięć do dziesięciu minut nikt i nic nie będzie ci przeszkadzać. Połóż się lub usiądź, nie krzyżuj rąk ani nóg. Zamknij oczy i weź kilka głębokich, powolnych, uspokajających oddechów.

Wyobraź sobie, że stoisz nad brzegiem strumienia. Jest jesień. Każdą pojawiającą się w twojej głowie myśl wyobraź sobie jako jesienny liść, spadający z pobliskich drzew do szybko płynącego strumienia. Zobacz, jak myśl (liść) wpada do wody, kręci się w kółko obracana wartkim prądem i odpływa w dal, znikając za zakrętem. Każdą nową myśl zamień w liść i pozwól, żeby strumień zabrał ją ze sobą.

Kontynuuj ćwiczenie przez pięć do dziesięciu minut, a następnie uświadom sobie, gdzie się znajdujesz, i otwórz oczy. Jak było? Czy zauważyłeś zmianę tempa pojawienia się myśli? Czy którymś „liściom” było trudniej pozwolić odpłynąć?  

Przeczytaj: Efekt NOCEBO, gdy szkodzą negatywne myśli

Ćwiczenie 2: Billboardy

Znajdź spokojne miejsce, gdzie przez pięć o dziesięciu minut nikt i nic nie będzie ci przeszkadzać. Połóż się lub usiądź, nie krzyżując rąk ani nóg. Zamknij oczy i weź kilka głębokich, powolnych, uspokajających oddechów.

Wyobraź sobie, że jesteś w samochodzie i jedziesz autostradą. Pojawiające się w twojej  głowie myśli wizualizuj jako billboardy, które powoli stają się coraz większe, w miarę jak się do nich zbliżasz, po czym znikają w tyle. Każda nowa myśl to nowy billboard pojawiający się przed twoimi oczami i szybko znikający z pola widzenia.

Ćwiczenie 3. Balony i chmury

Znajdź spokojne miejsce, gdzie pięć do dziesięciu minut nikt i nic nie będzie ci przeszkadzać. Połóż się lub usiądź, nie krzyżując rąk i nóg. Zamknij oczy i weź kilka głębokich, powolnych, uspokajających oddechów.

Wyobraź sobie, że trzymasz w ręku pęk balonów wypełnionych helem. Albo że widzisz klauna, który trzyma takie balony. Każdą pojawiającą się w twojej głowie myśli umieść w balonie i puść sznurek od niego. Nowa myśl to nowy balon, który puszczasz. Możesz też umieścić swoje myśli na chmurach płynących po niebie i znikających za horyzontem.

Kontynuuj ćwiczenie przez pięć do dziesięciu minut, a następnie uświadom sobie, gdzie się znajdujesz, i otwórz oczy. Jak było?

Ćwiczenie 4. Okienka wyskakujące na ekranie komputera

Znajdź spokojne miejsce, gdzie przez pięć do dziesięciu minut nikt i nic nie będzie ci przeszkadzać. Połóż się lub usiądź, nie krzyżując rąk ani nóg. Zamknij oczy i weź kilka głębokich, powolnych, uspokajających oddechów.

Wyobraź sobie, że siedzisz przed ekranem komputera, na którym widać spokojny, sielski krajobraz. Każda twoja myśl jest jak reklama nagle pojawiająca się w którymś miejscu ekranu. Kliknij na krzyżyk w rogu każdego wyskakującego okienka, żeby je zamknąć.

 Ćwiczenie 5. „Fizyczne” pozbawienie się myśli

To ćwiczenie możesz wykonać z otwartymi oczami. Usiądź prosto i wyciągnij przed siebie dominującą rękę – na dogodną wysokość, wnętrzem dłoni do góry. Gdy pojawi się jakaś myśl, wyobraź sobie, że opada na twoją dłoń, a kiedy już dobrze tam „osiądzie”, przekręć dłoń i wyobraź sobie, że myśl spada w niebyt. Obróć dłoń z powrotem wnętrzem do góry i poczekaj na kolejną myśl. „Upuszczaj” w ten sposób wszystkie myśli, jakie pojawią się w twojej głowie. Wykonanie opisanego ruchu dłoni sprawia, że doświadczenie pozbywania się myśli staje się bardziej realistyczne i konkretne.

Jak podobało ci się to ćwiczenie? W jakim tempie pojawiły się nowe myśli? Czy te same myśli pojawiły się po kilka razy?

Więcej dowiesz się w książce: „Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań?”.  

Przeczytaj: Serotonina wpływ na nasz nastrój. Jak naturalnie zwiększyć jej poziom w organizmie?