Jesteś introwertykiem z niską samooceną? Zobacz, jak sobie pomóc

18.09.2020
Aktualizacja: 18.09.2020 21:08
Introwertyk: kim jest? Cechy introwertyka.
fot. Shutterstock

Introwertycy – mówi się, że czują mocniej, więcej widzą i słyszą, są wrażliwi na bodźce z zewnątrz. Potrzebują poczucia bezpieczeństwa i stałości, by czuć się dobrze. Idą przez życie ostrożnie, zachowując rozsądek. Co może ułatwić funkcjonowanie introwertyka? 

Cechy introwertyka: czym się wyróżniają?

Introwertycy ze względu na swoją skłonność do lęku są czujniejsi i uważniejsi na informacje płynące z zewnątrz. Potrzebują bezpiecznego dystansu wobec zewnętrznego świata. Są raczej spokojnymi towarzyszami, gdyż swoją  energię kierują do wewnątrz. Introwertycy reagują rozdrażnieniem, kiedy mają za niski poziom acetylocholiny, czyli wtedy, gdy dociera do nich zbyt dużo bodźców z zewnątrz i za dużo się dzieje.

Introwertycy często pogrążają się w myślach i niełatwo odgadnąć, co im chodzi po głowie. Idą przez życie ostrożnie, zachowując zdrowy rozsądek. Kiedy introwertycy czymś się interesują, potrafią być skoncentrowani przez wiele godzin, a wykonanie czynności całkowicie ich pochłania. Nie potrzebują wówczas nikogo, nawet przez wiele dni. Ogólnie rzecz biorąc, są bardzo niezależni od zewnętrznego świata. Cieszą się swoją prywatnością i stają się niespokojni, gdy nie mają wystarczającej ilości czasu na siebie.

Wiele osób o introwertycznej osobowości chętnie pisze. Pisząc, mogą łatwiej wyrazić swój skomplikowany świat. Osobistymi przeżyciami i przemyśleniami introwertycy dzielą się ostrożnie, najchętniej tylko z bliskimi przyjaciółmi. Introwertycy mają większą skłonność do wątpienia w siebie i odczuwanie lęków społecznych niż ekstrawertycy.

Sprawdź, czy na pewno jesteś introwertykiem za pomocą testu.

Test: Jestem introwertykiem czy ekstrawertykiem?

Odpowiedz na zamieszone poniżej pytania. Chodzi o ustalenie, do którego typu osobowości - introwertycznego czy ekstrawertycznego - w większym stopniu pasujesz, co nie oznacza, że nie możesz się również zachowywać w inny sposób. Jeśli przy niektórych pytaniach poczujesz, że twoje stanowisko częściowo zgadza się z jedną, a częściowo z drugą odpowiedzią, wsłuchaj się w siebie i pomyśl, w którą stronę bardziej się skłaniasz. 

1. a) Czasami długo myślę, ale potem i tak nic nie mówię.

    b) Często mówię szybciej, niż myślę.

2. a) Gdy mam osobisty problem, muszę  o tym porozmawiać z innymi ludźmi, by móc sobie wszystko uporządkować.

    b) Gdy mam problem, muszę najpierw uporządkować wszystko w głowie, zanim będę mógł o tym porozmawiać.

3. a) Najwięcej siły nabieram, gdy jestem sam.

   b) Większość sił czerpię z kontaktu z ludźmi.

4. a) Wolę pracę, w której mam kontakt z ludźmi.

    b) Najchętniej pracuję sam.

5. a) Na imprezach  i dużych uroczystościach czuję się jak ryba w wodzie.

    b) Imprezy i duże uroczystości to nie moja bajka.

6. a) Niełatwo doznaję  przypływu uczuć.

    b) Uczucia przeżywam spontanicznie i intensywnie.

7. a) Jestem osobą spontaniczną, która chętnie podejmuje ryzyko.

   b) Jestem raczej rozsądny i stawiam na bezpieczeństwo.

Ocen: Za każda odpowiedzią „a” lub „b” przyznaj sobie jeden punkt.

Pytanie 1     a) introwertyk     b) ekstrawertyk

Pytanie 2     a) ekstrawertyk   b) introwertyk

Pytanie 3     a) introwertyk     b) ekstrawertyk

Pytanie 4     a) ekstrawertyk   b) introwertyk

Pytanie 5     a) ekstrawertyk   b) introwertyk

Pytanie 6    a) introwertyk     b) ekstrawertyk

Pytanie 7    a) ekstrawertyk   b) introwertyk

Jeśli test podpowiada, że jesteś introwertykiem, poznaj  5 podpowiedzi, które ułatwią twoje codzienne funkcjonowanie. 

Introwertycy z niską samooceną: 5 wskazówek

1.  Bądź dumny ze swojego bogatego życia wewnętrznego

Uświadom sobie, że bycie introwertykiem jest jak najbardziej w porządku. Jeśli w towarzystwie ekstrawertyków wydasz się sobie nieco nudny, nie skupiaj się na autoreklamie, ale ciesz się z rozmowności innych. Gdyby ekstrawertyk nie miał słuchaczy, na co by mu się przydała ta jego gadatliwość?

2. Przeciwstawiaj się chęci wycofywania się

Koncentruj się na świecie zewnętrznym, zamiast wsłuchiwać się w swoje myśli  i wątpić we własne możliwości. Aby chronić  swój mózg przed zbytnim rozstrzyganiem spraw, spisuj swoje troski. Wówczas twój mózg będzie wiedział, że wszystko  jest zapisane na kartce i w razie potrzeby można po to sięgnąć, a dalsze rozpamiętywanie nie przyniesie korzyści. Otwórz się na bodźce z zewnątrz i słuchaj, co inni ludzie mają do powiedzenia. Takie postępowanie w zdrowy sposób odciągnie twoją uwagę od własnej osoby.

3.  Znajdź kogoś, komu ufasz, i porozmawiaj z nim o swoich problemach

Zerwij ze swoją skłonnością do załatwienia wszystkiego w pojedynkę. Zobaczysz, że mówienie przyniesie ci ulgę.

4.  Ćwicz w szczególności umiejętność mierzenia się z konfliktami

Nabawiasz się wielu problemów, ponieważ za słabo bronisz swoich pragnień i uczuć. Pomyśl, że im jaśniej będziesz wyrażać swoje myśli i uczucia, tym kontakt z tobą będzie łatwiejszy. Odważ się wyjść z ukrycia i weź odpowiedzialność za swoje potrzeby. Pamiętaj, że otwarte informowanie o swoich potrzebach jest zawsze dużo uczciwsze niż skazywanie innych na domysły.

5.  Zwracaj uwagę na swoje ciało

Odpowiednia postawa korzystnie wpływa na nastrój. Jeśli będziesz w złym humorze, postaraj się odczuć ten stan w swoim ciele i spróbuj zupełnie świadomie polepszyć go odpowiednią postaw.

Źródło: Jak myśleć o sobie dobrze? O sztuce akceptacji i życiu bez lęku. Stefan Stahl,Wydawnictwo Otwarte